Eşti aici

Agregator de ştiri

Semnarea, de către Ministrul Educației, Ligia Deca, și Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a protocolului de colaborare pentru su...

Comunicări de presă ME - 31 Octombrie 2024 - 10:08am
31 Oct 2024

Ministrul Educației, Ligia Deca, și Ministrul Culturii, Raluca Turcan, au semnat un protocol de colaborare în vederea susținerii activităților, a proiectelor și a inițiativelor pentru promovarea educației culturale.

Printre obiectivele principale ale proiectului se numără:

  • valorizarea patrimoniului cultural național și a formelor de expresie culturală în rândul copiilor și al tinerilor;

  • asigurarea cadrului necesar pentru colaborarea între instituțiile publice de cultură și unitățile de învățământ;

  • susținerea dezvoltării unui set de atitudini civice, care să permită tinerilor folosirea educației culturale ca resursă, instrument și context de învățare complementar educației formale.

Totodată, un obiectiv central al colaborării îl reprezintă organizarea unor programe de formare continuă adresate cadrelor didactice, care să le permită acestora dezvoltarea de competențe în vederea valorificării educației culturale și a instituțiilor de cultură drept contexte de învățare complementare celor organizate în cadrul unităților de învățământ. De altfel, se vor întreprinde demersuri pentru ca în cadrul stagiilor de practică pedagogică, atât la nivel de licență, cât și la nivel de master/postdoctorat, să fie introduse activități de practică pedagogică organizate cu implicarea instituțiilor publice de cultură (muzee, teatre, opere, biblioteci etc.).

Ligia Deca, Ministrul Educației:

„Acest parteneriat este o confirmare a angajamentului de a valoriza cultura în context educațional. Activitățile pe care le vom desfășura vor reprezenta o punte între cunoaștere și moștenirea culturală, menită să ofere tinerilor posibilitatea de a face față provocărilor globale, de a milita pentru coeziune socială și pentru promovarea identității și a valorilor naționale.”

Raluca Turcan, Ministrul Culturii:

„Instituțiile publice de cultură sunt vizitate și accesate la un nivel sub-optimal, iar unul dintre motive este lipsa unei educații în acest sens, a unei educații culturale. Acest protocol își propune să apropie instituțiile culturale de instituțiile de învățământ, contribuind la creșterea interesului pentru cultură în general și a publicului de mâine, în special. Pe de o parte, protocolul își propune să accesibilizeze instituțiile de cultură pentru toate tipurile de public, prin formarea angajaților din sectorul cultural în direcția educației culturale și prin realizarea de produse și proiecte de educație culturală. Pe de o altă parte, protocolul oferă premisele formării cadrelor didactice în direcția educației culturale, astfel încât acestea să utilizeze cultura și instituțiile de cultură ca instrumente în educația formală. Nu în ultimul rând, acest protocol reprezintă baza unei viitoare politici publice de educație culturală.”

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Pentru prima dată, România are o Strategie națională pentru susținerea părinților

Comunicări de presă ME - 30 Octombrie 2024 - 12:59pm
30 Oct 2024

Strategia națională pentru susținerea părinților (SNSP), inițiată de Ministerul Educației, a fost aprobată astăzi, 30 octombrie 2024, în ședință de Guvern.

Strategia stabilește măsuri, rezultate așteptate și responsabili pentru informarea, consilierea, asistența și sprijinul material al părinților, în vederea asigurării celor mai bune condiții pentru creșterea, îngrijirea și educarea copiilor și este elaborată împreună cu Ministerul Sănătății, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse și Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Documentul include acțiuni concrete pentru sprijinul părinților, precum:

  • investigarea nevoilor, a provocărilor și a așteptărilor părinților printr-o analiză de nevoi specifice;

  • elaborarea de ghiduri, metodologii, instrumente de lucru și resurse de învățare, inclusiv digitale;

  • organizarea de programe de formare pentru persoanele implicate în servicii de informare, consiliere și asistență a părinților;

  • organizarea de cursuri pentru părinți, incluzând tematici precum: relația părinte-copil, abuzuri, trafic de persoane; prevenția violenței domestice; elemente de nutriție;

  • extinderea unei platforme naționale online pentru monitorizarea și raportarea activităților de sprijin parental;

  • constituirea unor  structuri executive la nivel județean și local și realizarea unui mecanism de colaborare integrat - protecție socială, educație, sănătate;

  • încheierea, de către furnizorii de servicii de sprijin parental, de parteneriate/convenții cu instituții, organizații non-profit pentru a utiliza spațiile și echipamentele existente;

  • crearea unei Rețele Naționale pentru Sprijinul Părinților care să ofere sfaturi pentru părinți, acces la resurse educaționale, forumuri de discuție;

  • facilitarea accesului părinților cu copii cu dizabilități/CES, precum și cu boli cronice/ maligne la resurse și servicii specifice, inclusiv sprijin psihoemoțional;

  • organizarea și derularea de programe integrate de susținere parentală, în vederea susținerii consilierii și orientării socioprofesionale a copiilor, inclusiv pentru informarea elevilor de clasa a VIII-a și a părinților acestora;

  • furnizarea de sprijin psihologic, financiar și moral, asistență medicală specifică în cabinetele școlare și cele specializate pentru mamele și gravidele  minore, participare la cursuri online, posibilitatea amânării examenelor, sprijin oferit de către un mediator școlar, după caz;

  • crearea  unei baze  de date despre furnizorii de formare, programe, formatori și specialiști în susținerea părinților.

Pentru implementarea strategiei vor fi folosite surse diverse de finanțare: fonduri externe nerambursabile din Programele Politicii de Coeziune 2021 - 2027, fonduri SEE (Spațiul Economic European), bugetul de stat, bugete locale, fonduri proprii ale organizațiilor neguvernamentale și ale agenților economici, Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și finanțări rambursabile.

Prin Programul Educație și Ocupare (PEO) vor fi finanțate activități în școli de tip consiliere și orientare școlară mediere/consiliere psihologică, dar și alte forme de susținere parentală. De asemenea, intervențiile și activitățile de prevenire a problemelor întâmpinate de părinți în creșterea și educarea copiilor/adolescenților vor fi susținute de furnizorii de servicii parentale.

Ministrul Educației, Ligia Deca:

„Este esențial să fim alături de părinți. Profesorii, medicii, asistenții sociali trebuie să colaboreze pentru binele familiilor. Acest lucru va avea un impact pozitiv semnificativ asupra dezvoltării și reușitei copiilor atât în școală, cât și ca adulți! Strategia națională pentru susținerea părinților ne arată care sunt direcțiile în care trebuie să acționăm în următorii ani și mizez pe colaborarea strânsă între instituțiile implicate pentru punerea în aplicare a tuturor acțiunilor pe care ea le cuprinde. Doar prin colaborare vom putea fi un sprijin real pentru părinți, în beneficiul copiilor noștri.”

Strategia națională pentru susținerea părinților (SNSP) vizează perioada 2024 - 2030.  

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăSNSPCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Se înființează Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare și se reînființează Institutul de Științe ale Educației

Comunicări de presă ME - 29 Octombrie 2024 - 12:23pm
29 Oct 2024

În conformitate cu prevederile Legii învățământului preuniversitar, au fost transmise pentru avizare interministerială proiectele de acte normative pentru înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare și reînființarea Institutului de Științe ale Educației, în urma desființării Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație.

Atribuțiile principale ale Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) sunt coordonarea elaborării și revizuirea periodică a curriculumului național, precum și coordonarea sistemului național de evaluare și examinare în învățământul preuniversitar. În plus, CNCE îndeplinește următoarele atribuții noi:

  • Coordonarea științifică a elaborării și revizuirii periodice a componentelor curriculumului național pentru învățământul preuniversitar special și special integrat, precum și pentru programul „A doua șansă”.

  • Coordonarea științifică a sistemului național de evaluare și examinare pentru învățământul preuniversitar special și special integrat, inclusiv pentru programul „A doua șansă”.

  • Coordonarea evaluării manualelor pentru elevi, manualelor pentru cadrele didactice și a auxiliarelor didactice destinate învățământului preuniversitar special și special integrat, inclusiv pentru învățământul tehnologic și programul „A doua șansă”.

  • Gestionarea Platformelor dedicate Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socio-emoționale ale copilului la finalul grupei mari a grădiniței, Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor socio-emoționale și cognitive, cu centrare pe abilitățile de citit, scris și calcul matematic ale elevului  la finalul clasei I;

  • Realizarea și administrarea băncii de instrumente de evaluare având funcție orientativă pentru evaluare.

  • Stabilirea standardelor de alfabetizare funcțională și gestionarea Platformei naționale de alfabetizare funcțională.

  • Sprijinirea dezvoltării unor programe pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar.

Institutul de Științe ale Educației (IȘE) are ca scop realizarea și promovarea studiilor și a cercetărilor care contribuie la înțelegerea proceselor educaționale, având ca obiectiv fundamentarea deciziilor de politici publice în domeniul educației. Suplimentar, IȘE îndeplinește următoarele atribuții:

  • Participarea la realizarea de studii și cercetări naționale și internaționale;

  • Elaborarea de metodologii, analize și studii pentru monitorizarea și evaluarea rezultatelor și impactului strategiilor naționale și politicilor publice;

  • Monitorizarea și evaluarea implementării programelor și proiectelor relevante pentru domeniul educației;

  • Contribuie la diseminarea rezultatelor cercetării științifice în rândul cadrelor didactice;

  • Realizarea programelor de formare continuă pentru cadre didactice, experți și personal de conducere din învățământul preuniversitar și universitar;

  • Acordarea de asistență de specialitate unităților de învățământ preuniversitar și universitar pentru realizarea studiilor și cercetărilor sau implementarea proiectelor;

  • Editarea publicațiilor de specialitate, inclusiv reviste, volume, cărți și rapoarte de cercetare în domeniul educației.

Ministrul Educației, Ligia Deca:

„Continuăm reforma în educație. Actualul Centru Național de Politici și Evaluare în Educație reunește două structuri cu activități total diferite: Unitatea de Cercetare în Educație, cu atribuții în realizarea și promovarea de studii și cercetări pentru fundamentarea deciziilor de politici publice în educație, și Direcția Curriculum, Evaluări și Examene, cu atribuții în dezvoltarea de curriculum și evaluarea în educație. Înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare și reînființarea Institutului de Științe ale Educației sunt, așadar, un răspuns firesc la necesitatea unei abordări instituționale diferite, în raport cu specificul activității fiecărei entități. Recunoaștem, pe de o parte, importanța activităților de cercetare în educație, și, pe de altă parte, a celor de dezvoltare a unui curriculum care să răspundă nevoilor actuale ale societății, însoțit de un proces de evaluare racordat la standardele internaționale”.

Menționăm și faptul că IȘE este și unul dintre centrele la nivel național pentru evaluările internaționale ale elevilor și ale cadrelor didactice, realizate în colaborare cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și alte organizații internaționale.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Comisia Europeană, Ministerul Educației și UNICEF își unesc forțele pentru a promova un mediu școlar sănătos și sigur în școlile...

Comunicări de presă ME - 24 Octombrie 2024 - 1:03pm
24 Oct 2024

Ministerul Educației, în colaborare cu UNICEF și Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale a Comisiei Europene (DG REFORM), au lansat joi, 24 octombrie, proiectul „Politici și resurse pentru școli sigure și suportive”.

Proiectul se va derula în următorii doi ani (până în luna iunie 2026) și are ca obiectiv general promovarea unui mediu școlar sănătos și sigur în care învățarea socială și emoțională, sprijinul psihosocial și sănătatea mintală fac parte din cultura și practica curentă a fiecărei școli, ca abordare la nivelul școlii în ansamblu.

Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană prin Instrumentul de Suport Tehnic și implementat de Ministerul Educației, cu asistența tehnică a UNICEF și în cooperare cu Comisia Europeană.

Prin acest proiect se vor dezvolta instrumente personalizate, cum ar fi ghiduri, recomandări și programe de formare dedicate personalului educațional pentru a integra activități pentru dezvoltarea competențelor sociale și emoționale în activitatea de predare și în managementul clasei. Totodată, eforturile se vor concentra pe promovarea utilizării responsabile a tehnologiei, internetului și rețelelor sociale în cadrul activităților curriculare și extra-curriculare. Proiectul va dezvolta, de asemenea, instrumente pentru identificarea și susținerea elevilor care necesită sprijin psiho-social specializat din partea psihologilor și a altor profesioniști.

Activitățile-cheie includ o analiză reprezentativă la nivel național cu privire la starea de bine a elevilor și la abilitățile sociale și emoționale ale acestora în cadrul învățământului gimnazial, o evaluare a bunelor practici europene în acest domeniu, dezvoltarea de instrumente și recomandări, precum și un program-pilot în 8 - 10 școli, care să sprijine testarea elementelor dezvoltate prin proiect. Comunitatea școlară și principalii factori interesați vor fi implicați și consultați în proiectarea și implementarea proiectului. Acest proiect a fost dezvoltat în concordanță cu abordarea comprehensivă a Comisiei Europene privind sănătatea mintală, inclusiv noile ghiduri pentru sprijinirea bunăstării în mediul școlar și cu Strategia Uniunii Europene privind Drepturile Copilului, promovând sisteme educaționale incluzive și prietenoase pentru copii.

Pe termen lung, sprijinul tehnic reprezentat de acest proiect va oferi autorităților române instrumente și recomandări pentru a promova un mediu școlar mai sănătos în care învățarea socială și emoțională, sprijinul psiho-social, bunăstarea și sănătatea mintală să fie parte integrantă a unei abordări la nivelul întregii școli. Acest lucru include protocoale cuprinzătoare, programe de dezvoltare a capacităților pentru profesori și instrumente pentru identificarea timpurie și referirea elevilor care au nevoie de sprijin psiho-social specializat, asigurând sustenabilitatea rezultatelor proiectului. 

Ligia Deca, Ministrul Educației:

Asigurarea unui mediu primitor și susținerea dezvoltării socio-emoționale a copiilor trebuie să devină una dintre prioritățile comunităților școlare. Ministerul Educației vine în sprijinul profesorilor și al directorilor cu resurse dedicate, la standarde europene, care vor fi elaborate și pilotate în cadrul acestui proiect. Această inițiativă este o continuare a eforturilor mele și ale Ministerului de combatere și prevenire a violenței și a consumului de droguri în mediul școlar.

Nathalie Berger, Director pentru sprijinirea reformelor statelor membre, DG REFORM, Comisia Europeană:

Direcția Generală de Sprijin pentru Reforme Structurale a Comisiei Europene are plăcerea de a sprijini o reformă esențială a sistemului educațional românesc, menită să asigure școli sigure, care să promoveze starea de bine a copiilor. Acest proiect al Instrumentului de Sprijin Tehnic este de mare importanță pentru agenda noastră europeană, plasându-se la intersecția priorităților europene pentru educație și sănătate mintală.

Anna Riatti, Reprezentanta UNICEF în România:

Bunăstarea emoțională a copiilor este esențială pentru dezvoltarea lor, iar școlile pot juca un rol decisiv în promovarea învățării socio-emoționale și a beneficia de sănătate mintală prin asigurarea unor medii de învățare sigure și stimulative. UNICEF se angajează să colaboreze cu Ministerul Educației și Comisia Europeană în dezvoltarea tuturor acestor instrumente moderne, - pentru a produce o schimbare de durată în mediul educațional și a promova sănătatea mintală și bunăstarea tuturor copiilor români.”

Înregistrarea evenimentului de lansare este disponibilă ► aici.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Întâlnire ministerială bilaterală România - Cipru în domeniul educației

Comunicări de presă ME - 22 Octombrie 2024 - 10:28pm
22 Oct 2024

Ministrul Educației, Ligia Deca, s-a întâlnit astăzi, 22 octombrie 2024, la sediul Ministerului Educației, cu Ministrul Educației, Sportului și Tineretului din Republica Cipru, Athena Michaelidou, cu ocazia vizitei pe care aceasta o efectuează în România. 

Cei doi miniștri au semnat al XI-lea Program de aplicare a Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Cipru privind colaborarea culturală, educațională și științifică pentru anii 2024 - 2029. Noul document permite, în domeniul educației, o colaborare mai strânsă între instituțiile de învățământ superior acreditate ale celor două state, creșterea mobilității elevilor și a profesorilor, precum și o colaborare susținută sub egida programelor Uniunii Europene.

Au fost discutate, de asemenea, oportunități de cooperare pentru perioada următoare. Acestea vor fi abordate atât din perspectiva relației bilaterale, cât și din perspectiva colaborării la nivelul Uniunii Europene și implică schimburi de bune practici în domenii de interes comun, consolidarea dialogului la nivel de experți, organizarea în comun de ateliere și mese rotunde pentru specialiștii din educație, respectiv sprijinirea reciprocă a universităților din România și Republica Cipru pentru participarea la alianțele de Universități Europene și pentru încheierea de parteneriate interuniversitare.

Totodată, în cadrul acestei vizite, Ministrul Educației, Sportului și Tineretului din Republica Cipru a avut ocazia să cunoască elevi și cadre didactice de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București. Demnitarul cipriot a aflat detalii despre activitățile organizate pe durata „Săptămânii verzi”, program în derulare în această perioadă la colegiul bucureștean.

Pe agenda Ministrului Educației, Sportului și Tineretului din Republica Cipru a figurat și o întâlnire cu studenții și profesorii de la Departamentul de Limbi și Literaturi Romanice, Clasice și Neogreacă din cadrul Facultății de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București. Dialogul cu reprezentanții conducerii Universității din București a reliefat interesul reciproc pentru consolidarea secției de filologie neogreacă și perspectivele unor colaborări directe între Universitatea din București și universități din Republica Cipru în domenii precum științele educației, filologie și didactica predării (limba neogreacă).

La Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale" din București, conducerea universității a prezentat proiectele care includ noile tehnologii și inteligența artificială.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Sesiunea Grupului de lucru al OCDE privind Indicatorii sistemelor educaționale (București, 15 - 17 octombrie)

Comunicări de presă ME - 22 Octombrie 2024 - 3:50pm
18 Oct 2024

România a găzduit la București, în perioada 15 - 17 octombrie, a 34-a sesiune a Grupului de lucru al OCDE privind Indicatorii sistemelor educaționale (INES WP). Au participat delegațiile celor 38 de state membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și ai statelor candidate, alături de reprezentanți ai Uniunii Europene și ai secretariatului OCDE.

Evenimentul, organizat de Ministerul Educației, la Palatul Băncii Naționale, a reunit experți și oficiali din domeniul educației care au discutat teme de actualitate, precum indicatorii și structura următoarei ediții a raportului „Education at a Glance 2025”, care va avea ca temă învățământul superior. Agenda a inclus și o prezentare a sistemului de educație din România, subliniind reformele recente, elementele de noutate ale cadrului legislativ și domeniile prioritare de investiții în domeniul educației.

De asemenea, în cadrul întâlnirii, s-a discutat și despre progresul revizuirii Clasificării Internaționale Standard a Educației (ISCED) și despre inițiativele de îmbunătățire a colectării și validării datelor educaționale la nivel instituțional. Totodată, au fost prezentate noi teme pentru edițiile viitoare ale raportului, precum educația timpurie și realizările în cadrul Obiectivului de Dezvoltare Durabilă (ODD) 4 - referitor la educația de calitate.

Grupul de lucru a formulat o serie de propuneri concrete pentru îmbunătățirea datelor produse de OCDE în cadrul raportului „Education at a Glance” și pentru dezvoltarea de noi indicatori care să reflecte mai bine provocările actuale din educație la nivel global, schimbările demografice și prioritățile de politici ale statelor membre.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Participarea Ministrului Educației, Ligia Deca, la Săptămâna Mondială a Francofoniei Științifice (Toulouse, Franța)

Comunicări de presă ME - 18 Octombrie 2024 - 1:36pm
18 Oct 2024

În zilele de 16 și 17 octombrie 2024, Ministrul Educației, Ligia Deca, a participat la Săptămâna Mondială a Francofoniei Științifice, ale cărei activități s-au desfășurat în Toulouse (Franța), cu participarea a peste 30 de state membre ale Agenției Universitare a Francofoniei.

Informații de context

Săptămâna Mondială a Francofoniei Științifice a fost organizată de Agenția Universitară a Francofoniei (AUF), ce reunește peste 1000 de instituții membre, din mai mult de 120 de țări de pe cele cinci continente. 149 dintre instituțiile membre sunt în Europa Centrală și Orientală, iar 47 dintre acestea, în România. AUF acordă importanță constituirii de rețele de studenți şi cercetători francofoni la nivelul regiunii, precum şi extinderii colaborărilor către alte regiuni pentru crearea unui Spațiu Universitar Francofon și digitalizarea acestuia.

Ministrul Educației a transmis, în intervenția din deschiderea oficială a Conferinței Francofoniei Științifice, în calitate de reprezentant al miniștrilor educației din Europa Centrală și Orientală, că este nevoie ca demersurile pentru susținerea mobilităților internaționale să continue - pentru valoarea lor academică, pentru a sprijini inserția pe piața muncii și, nu în ultimul rând, pentru a susține și a adera la valorile francofoniei.

România va continua să susțină internaționalizarea învățământului superior din spațiul francofon, aspect reiterat de Ministrul român al Educației în intervenția din cadrul Conferinței Miniștrilor pentru învățământ superior și cercetare din spațiul francofon.

Dat fiind rolul important al Francofoniei Științifice și Universitare în sprijinirea mobilității academice, România s-a angajat să susțină Agenția Universitară a Francofoniei cu suma de 100.000 de euro anual, începând din 2025.

În țara noastră, procesul de internaționalizare este susținut deja prin acțiuni precum:

  • prezența a 47 de universități românești în Agenția Universitară a Francofoniei;

  • mobilitățile Erasmus+, care au depășit, în ultimii zece ani, 77.000 de mobilități din România și 40.000 de mobilități către România, cu o creștere semnificativă în ultimii ani;

  • prezența a 21 de universități românești în Alianțe Europene ale Universităților;

  • bursele de cercetare „Eugen Ionescu”, cu peste 1.200 de beneficiari, de la înființarea lor;

  • existența a mai mult de 100 de programe de studii în limba franceză, în universitățile românești, dezvoltate datorită colaborării bilaterale cu Franța și cu sprijinul Agenției Universitare a Francofoniei - atractivitatea acestor programe a făcut ca numărul studenților să depășească 4.500, ceea ce plasează România pe primul loc în Europa Centrală și Orientală;

  • Programul Național „Study in Romania”, prevăzut de noua Lege a învățământului superior nr. 199/2023.

În același context al Conferinței Ministeriale a fost prezentat PIMEF (Programme International de Mobilité et d’Employabilité Francophone - Programul Internațional de Mobilitate și Angajabilitate Francofonă), un instrument important pentru mobilitatea academică francofonă. PIMEF va demara în anul 2025 cu faza de pilotare și reprezintă operaționalizarea unui sistem de mobilități destinate tinerilor din spațiul francofon, având ca prioritate transferul de competențe între țări și instituții de învățământ superior din spațiul francofon.

În intervenția sa, Ministrul Educației a subliniat că este necesară elaborarea unui Ghid de bune practici pentru mobilitățile universităților participante, pentru a identifica cele mai bune soluții privind recunoașterea studiilor în spațiul francofon.

Ministrul Ligia Deca a reliefat, de asemenea, faptul că mobilitatea francofonă internațională trebuie să fie susținută de timpuriu. Studiul limbii franceze în școală, evaluarea competentelor la două limbi străine în cadrul bacalaureatului, așa cum este prevăzut în noua Lege a învățământului preuniversitar nr. 198/2023, sunt instrumente care oferă elevilor premisele unei mobilități academice reușite.

Ministrul Educației, Ligia Deca:

„România este un exemplu de bune practici în spațiul francofon. Vom continua eforturile pentru ca țara noastră să rămână un reper în domeniul internaționalizării în spațiul francofon.

Sunt mândră că țara noastră este reprezentată în rețeaua universitară francofonă din regiune prin 47 de universități, aproape o treime din totalul universităților din Europa Centrală și Orientală. Voi sprijini, împreună cu partenerii noștri, demersurile de a oferi studenților spații interconectate, pentru a facilita inserția profesională pe piața muncii.

Felicit Agenția Universitară a Francofoniei pentru că a reunit, în această săptămână, reprezentanți ai țărilor francofone care pot sa întărească diplomația științifică și să contribuie la atingerea obiectivelor științifice și economice ale Francofoniei instituționale!”

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Construcția de cămine studențești moderne, prioritate a Ministrului Educației

Comunicări de presă ME - 9 Octombrie 2024 - 1:38pm
09 Oct 2024

În cadrul ședinței de Guvern de astăzi, 9 octombrie, Ministrul Educației, Ligia Deca, a transmis informațiile privind prioritizarea investițiilor în infrastructura universitară - spații de cazare, la nivel național:

  • Prin PNRR, Ministerului Educației i-au fost alocate 260 milioane euro pentru investiții necesare asigurării infrastructurii universitare (cămine, cantine și spații de recreere).

În urma primului apel, au fost deja semnate 42 de contracte de finanțare pentru edificarea a 1.087 de locuri de cazare pentru studenți și pentru realizarea unor lucrări de modernizare a 9.573 de locuri de cazare.

După încheierea celui de-al doilea apel, au fost depuse proiecte privind edificarea a 2.664 de locuri de cazare și pentru modernizarea a 7.199 de locuri de cazare. Proiectele depuse în cadrul celui de-al doilea apel se află în evaluare, urmând a fi contractate în cursul lunii octombrie.

  • Prin Programul de Investiţii al Ministerului Educaţiei, anexă la Legea bugetului de stat pe anul 2024, sunt cuprinse la finanțare 7 cămine studențești noi, care totalizează un număr de 1.804 de locuri de cazare.

  • Prin Programul Național de Construcții de interes public sau social - Construire cămine Studențești, Subprogramul Instituții de Învățământ Superior de Stat, gestionat de Compania Națională de Investiții se finanțează lucrările de construire a 30 de cămine studențești ale instituțiilor de învățământ superior de stat. Ele totalizează 10.244 de locuri de cazare pentru 30 de instituții de învățământ superior de stat, din 13 centre universitare.

Dintre acestea, trei au fost finalizate, unul este în faza de încheiere a procesului-verbal de recepție. Restul se află în diferite stadii:

  • 10 sunt în faza de execuție

  • 6 în faza de elaborare a proiectării

  • 9 în faza de elaborare PUZ sau rectificare Carte Funciară.

Ministrul Educației, Ligia Deca:

„Uneori, asigurarea unui loc în cămin poate face diferența între a continua studiile și a renunța la ele. Ne dorim ca orice tânăr să poată avea acces la un mediu în care să-și atingă potențialul, iar creșterea numărului de locuri în campusurile universitare este esențială pentru asta. Trebuie sa eliminăm condiționarea parcursului academic al studenților de posibilitățile financiare ale familiei.”

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Ministerul Educației și Agenția Națională pentru Sport au semnat protocolul de colaborare pentru implementarea Programului Națio...

Comunicări de presă ME - 1 Octombrie 2024 - 4:32pm
01 Oct 2024

Ministerul Educației și Agenția Națională pentru Sport au semnat astăzi, 1 octombrie 2024, protocolul de colaborare pentru implementarea Programului Național „Campion în Școală”.

Semnarea protocolului a avut loc la sediul Ministerului Educației, în prezența doamnei Ligia Deca, Ministrul Educației, și a doamnei Elisabeta Lipă, Președintele Agenției Naționale pentru Sport.

Parteneriatul va asigura un cadru de colaborare pentru implementarea programului în unitățile de învățământ din întreaga țară, contribuind astfel la stimularea interesului pentru sport în rândul tinerilor.

 Ligia Deca, Ministrul Educației: „Prin acest protocol dorim să aducem marii campioni ai sportului românesc mai aproape de elevi și de cadrele didactice, pentru a inspira și pentru a motiva generațiile tinere să adopte un stil de viață sănătos și activ. Acești ambasadori ai sportului vor inspira elevii prin exemplul lor de dăruire, disciplină și curaj, demonstrând că succesul vine din respectul pentru reguli și din munca susținută. Prin acest program ne dorim să creștem gradul de participare a elevilor la activitățile sportive, să dezvoltăm spiritul de echipă și să cultivăm o mentalitate de învingător, nu doar pe terenul de sport, ci și în viața de zi cu zi.”

Elisabeta Lipă, Președintele Agenției Naționale pentru Sport: „Acest parteneriat între Ministerul Educației și Agenția Națională pentru Sport este o dovadă clară că, atunci când lucrăm împreună, putem obține rezultate extraordinare. Astăzi plantăm semințele unei generații mai puternice și mai unite, pentru că sportul nu înseamnă doar medalii și recorduri. Înseamnă valori corecte, ambiție, perseverență, respect, fair-play. Educația fizică și sportul nu sunt doar materii școlare, ci instrumente esențiale pentru dezvoltarea integrală a copilului, iar prin exemplul marilor campioni, ne dorim să le arătăm tinerilor că sportul îi poate ajuta să devină oameni mai buni”.

La semnarea protocolului au fost prezenți și Constantina Diță, campioană olimpică atletism, Andreea Răducan, campioană olimpică gimnastică, Alina Dumitru, campioană olimpică judo, Lăcrămioara Perijoc, campioană europeană box, Claudiu Fometescu, antrenor federal la Federația Română de Baschet, Cătălin Burlacu, manager general la Federația Română de Baschet, elevii David Rașoga și David Fometescu, care au obținut locul I și medalie de aur la baschet 3x3, Gimnaziada ISF, Rio de Janeiro (2023). Prezența acestor personalități remarcabile din lumea sportului, alături de tinerii campioni, a subliniat importanța promovării excelenței sportive și a educației prin sport.

Programul urmărește creșterea gradului de participare activă și sistematică a elevilor la activități sportive și promovarea sportului ca mijloc de îmbunătățire a stării de sănătate și a condiției fizice și psihice. Printre obiectivele sale se numără:

  • Creșterea interesului elevilor pentru activitățile sportive curriculare și extracurriculare.

  • Interacțiunea directă cu sportivi cu rezultate remarcabile, ca sursă de exemple pozitive.

  • Stimularea organizării de activități sportive și competiții școlare la nivel local, județean și național.

  • Promovarea sportului ca stil de viață sănătos și ca alternativă pozitivă la comportamentele nocive din societatea modernă, precum sedentarismul, consumul de alcool și droguri, infracționalitatea juvenilă.

  • Stimularea dezvoltării sporturilor tradiționale/specifice din fiecare județ.

  • Descoperirea și îndrumarea copiilor și tinerilor talentați către sportul de performanță, în cadrul cluburilor sportive.

Protocolul prevede implicarea unui număr de minimum 47 de campioni ai sportului românesc, retrași din activitatea sportivă, care vor participa în mod activ la activitățile programului, în calitate de „ambasadori ai sportului școlar”. Aceștia vor fi implicați în următoarele activități: lecții de educație fizică și sport, ore de consiliere și orientare, precum și competiții sportive școlare în județele și sectoarele unde au fost desemnați, inspirând elevii și cadrele didactice prin propriul exemplu.

Ministerul Educației și Agenția Națională pentru Sport își exprimă încrederea că Programul Național „Campion în Școală” va aduce o contribuție semnificativă la dezvoltarea unei culturi a sportului și la formarea unor generații de tineri sănătoși și activi.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Informare privind monitorizarea activității din unitățile de învățământ preuniversitar afectate de condițiile meteorologice nefa...

Comunicări de presă ME - 29 Septembrie 2024 - 5:53pm
29 Sep 2024

Având în vedere condițiile meteorologice nefavorabile anunțate pentru această perioadă, Ministerul Educației a solicitat inspectoratelor școlare să desfășoare acțiuni menite să asigurare siguranța copiilor și a personalului unităților de învățământ:

  • Monitorizarea, îndeaproape, a situației în teritoriu: acces îngreunat către unitățile de învățământ, lipsa alimentării cu energie electrică, gradul de afectare a infrastructurii educaționale în urma averselor;

  • Transmiterea în regim de urgență către reprezentanții Ministerului Educației a oricărei situații care ar putea genera suspendarea sau desfășurarea procesului educativ în sistem online/hibrid;

  • Transmiterea, către conducerile unităților de învățământ, a necesității ca toate echipamentele IT să fie deconectate de la sursele de alimentare cu energie electrică, pentru a evita defectarea acestora în cazul întreruperii alimentării cu energie electrică;

  • Comunicarea eficientă și transparentă cu părinții/reprezentanții legali ai copiilor în ceea ce privește situația unităților de învățământ, în special în cazul în care procesul educativ este afectat;

  • Punerea la dispoziție, de către ISJ/ISMB, în cursul zilei de mâine, începând cu ora 8.00, a unui număr de telefon unde să poată fi semnalate situațiile urgente generate de condițiile meteorologice nefavorabile, în care pot fi implicați copii și familiile acestora.

Astfel, conform informațiilor transmise de Inspectoratul Școlar Județean Galați, în județul Galați a fost luată măsura suspendării activității didactice, pentru data de 30 septembrie 2024, în 98 de unități de învățământ (cu personalitate juridică și structuri) din 23 de localități.

Precizăm că situația actuală, care include și evacuarea localităților afectate de fenomenele meteo extreme nu permite, în cazurile menționate, desfășurarea cursurilor în format online. Consiliile de administrație ale unităților de învățământ aflate în situația de a suspenda activitatea didactică vor stabili măsuri privind parcurgerea integrală a programei şcolare.

Siguranța copiilor și a întregului personal din școli este prioritară și solicit inspectoratelor școlare să ofere unităților de învățământ tot sprijinul de care ar putea avea nevoie în gestionarea eventualelor situații neplăcute pe care condițiile meteo nefavorabile le-ar putea genera”, a declarat Ligia Deca, ministrul Educației.

Informațiile care fac subiectul comunicatului de presă aufost transmise în cursul zilei de 29 septembrie 2024, până la ora 17:00, și vor fi actualizate în funcție de evoluția situației.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  lista_scoli_act_suspendata_GL_30_09_2024.pdf

(Feed generated with FetchRSS)

Informare privind vizita de lucru efectuată de ministrul Educației, Ligia Deca, în Republica Moldova

Comunicări de presă ME - 25 Septembrie 2024 - 6:16pm
25 Sep 2024

Marți, 24 septembrie 2024, doamna Ligia Deca, Ministrul Educației, a efectuat o vizită de lucru în Republica Moldova, unde a participat atât la o conferință internațională pe tema educației timpurii, cât și la o serie de întâlniri cu reprezentanți ai autorităților centrale și ai unor instituții emblematice de învățământ superior. Vizita a fost organizată cu sprijinul Ambasadei României la Chișinău.

La finalul acestei vizite, Ligia Deca, Ministrul Educației, a declarat: „Parteneriatul dintre România și Republica Moldova în domeniul educației este unul de tradiție, fiind orientat în acest moment către susținerea Moldovei în parcursul său european și internațional. M-am bucurat să văd cum investițiile făcute de Guvernul României pentru dezvoltarea infrastructurii educaționale din Moldova prind contur și adresează nevoile elevilor și ale studenților de aici. Este dovada angajamentului pe care România și l-a asumat - acela de a fi alături de Republica Moldova la fiecare pas!”.

Vizita la Chișinău a debutat cu participarea Ministrului Educației la conferința internațională „Un viitor luminos dincolo de granițe: investiția în educația și îngrijirea timpurie a copiilor”, organizată de Birourile UNICEF din România și Republica Moldova, în colaborare cu Biroul Regional UNICEF pentru Europa și Asia Centrală. Alături de omologul său din Republica Moldova, domnul Ministru al Educației și Cercetării, Dan Perciun, și de doamna Viceministru al Educației și Științei din Ucraina, Yevheniia Smirnova, au discutat despre importanța educației timpurii și despre oportunitățile, respectiv abordările strategice comune.

Împreună cu domnul ministru Dan Perciun, doamna ministru Ligia Deca a vizitat trei dintre universitățile din Chișinău: Universitatea de Stat din Moldova, Universitatea Tehnică a Moldovei și Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, prilej cu care au fost prezentate, pe de-o parte, rezultatele investițiilor făcute de Guvernul României în infrastructura educațională din Moldova, precum și rezultatele parteneriatelor pe care universitățile moldovenești le au deja cu universitățile din țara noastră. Doamna Ligia Deca a salutat rezoluția comună a Consiliilor Naționale ale Rectorilor din România și din Republica Moldova prin care aceștia își exprimă susținerea pentru parcursul european al Republicii Moldova prin conlucrarea activă pentru sprijinirea aderării acesteia la Uniunea Europeană.

În mesajele transmise mediului academic din Republica Moldova, ministrul educației a reiterat sprijinul pe care Ministerul Educației va continua să îl acorde pentru dezvoltarea infrastructurii sistemului de educație din Republica Moldova prin promovarea proiectelor de investiții finanțate în baza Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de asistență tehnică și financiară în valoare de 100 milioane de euro. De la ratificarea Acordului, în 2022, România a finanțat prin Ministerul Educației proiecte ce au ca obiective achiziția de autobuze școlare și reabilitarea a unui cămin studențesc al Universității de Stat „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Cahul, de aproximativ 4,3 milioane de euro.

Pentru întărirea colaborării inter-universitare între cele două țări și în vederea facilitării schimbul de experiențe și bune practici, Ministerul Educației din România va susține și finanța o schemă de mobilități adresată cadrelor didactice din Republica Moldova.

Vizita la Chișinău s-a încheiat cu întrevederea ministrului Educației cu doamna Liliana Nicolaescu-Onofrei, președinta Comisiei permanente pentru cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media din Parlamentul Republicii Moldova. În cadrul dialogului, a fost evidențiată cooperarea între cele două ministere ale educației pentru funcționarea Secretariatului Spațiului European al Învățământului Superior. Prin organizarea la Iași și Chișinău, în 2027, a Forumului Politic Global Bologna, România și Republica Moldova vor deveni polii dezbaterilor la nivel european în domeniul învățământului superior.

Dialogul cu autoritățile din Republica Moldova va continua în sensul susținerii agendei europene asumate de Republica Moldova, precum și prin sprijinirea participării universităților din Republica Moldova în cadrul alianțelor, asociațiilor și consorțiilor universitare europene și internaționale.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Informare de presă privind o serie de reglementări inițiate de Ministerul Educației

Comunicări de presă ME - 25 Septembrie 2024 - 2:08pm
25 Sep 2024

În ședința Guvernului de luni, 23 septembrie, a fost adoptată o ordonanță de urgență, în cuprinsul căreia Ministerul Educației a propus o serie de clarificări ce vizează aplicarea Legii învățământului superior nr. 199/2023.

Reglementările au caracter tehnic-normativ în sensul că vizezază aspecte legate de organizarea programelor de studii universitare de doctorat. Mai exact, se precizează în mod clar că programele anterior menționate se pot organiza atât la forma de învățământ cu frecvență, cât și la forma de învățământ cu frecvență redusă.

Suplimentar, în contextul începerii anului universitar 2024 - 2025, s-a dorit și clarificarea aspectelor ce țin de forma de organizare a studiilor universitare de doctorat științific / profesional, inclusiv a aspectelor care vizează categoriile de studenți doctoranzi care beneficiază de bursă în cadrul studiilor de doctorat. Prin urmare, conform noilor reglementări, doctoratul științific are ca finalitate producerea de cunoaștere științifică originală, relevantă internațional, pe baza unor metode științifice și poate fi organizat la forma de învățământ cu frecvență sau cu frecvență redusă.

S-a stabilit, de asemenea, că doctoratul profesional, în toate domeniile, inclusiv în învăţământul universitar dual, poate fi organizat la forma de învățământ cu frecvență sau cu frecvență redusă.

Totodată, au fost aduse nuanțări în ceea ce privește accesul în cariera didactică și de cercetare: atât doctoratul științific, cât și doctoratul profesional constituie bază pentru cariera profesională în învățământul superior și cercetare.

De asemenea, prin clarificările introduse de ordonanța aprobată astăzi, se reglementează faptul că granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul științific / profesional organizat la forma de învățământ cu frecvență și nu includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul științific/profesional organizat la forma de învățământ cu frecvență redusă.

Intervenția este generată și de faptul că forma de organizare a studiilor universitare de doctorat, respectiv categoriile care pot beneficia de burse doctorale trebuie reglementate în mod clar înainte de efectuarea demersurilor privind fundamentarea cifrei de școlarizare, atribuție ce-i revine Ministerului Educației. Așa cum se cunoaște, Ministerul Educației are obligativitatea inițierii procedurilor privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul universitar 2025 - 2026, iar instituțiile de învățământ superior au obligativitatea, potrivit Legii Învățământului Superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, de a face publice condițiile de admitere, în fiecare an, cu cel puțin 6 luni înainte de susținerea examenului de admitere.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  OUG_112_2024.pdf

(Feed generated with FetchRSS)

Buget dublat pentru programul „Primul student din familie” || Proiecte în valoare de peste 104 milioane de euro

Comunicări de presă ME - 20 Septembrie 2024 - 1:25pm
20 Sep 2024

Ministerul Educației, în colaborare cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene anunță aprobarea a 68 de proiecte în cadrul apelurilor „Primul student din familie”, finanțate prin Programul Educație și Ocupare.

Valoarea totală a proiectelor depășește 104 milioane de euro, dintre care peste 103 milioane de euro sunt alocate regiunilor mai puțin dezvoltate, iar aproximativ 1,5 milioane de euro sunt destinate regiunii București-Ilfov.

Creșterea accesului la învățământul superior pentru grupurile subreprezentate și defavorizate reprezintă o prioritate a noilor legi ale educației și a fost parte integrantă din Raportul final al proiectului „România Educată”. Programul „Primul student din familie” are ca scop sprijinirea tinerilor din medii defavorizate să acceseze educația superioară, contribuind la reducerea decalajelor socio-economice dintre zonele urbane și cele rurale.

Ligia Deca, Ministrul Educației:

Cel puțin 10.000 de elevi vor avea șansa de a merge la facultate, chiar dacă provin din familii cu resurse financiare limitate. În colaborare cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, vom reuși să susținem nu mai puțin de 68 de proiecte dedicate acestui scop prin programul «Primul student din familie». Succesul acestui program a fost atât de mare încât a necesitat dublarea bugetului alocat inițial. Este responsabilitatea noastră să creăm condiții propice pentru dezvoltarea tinerilor și să înlăturăm orice barieră financiară sau socială care i-ar putea împiedica să își atingă potențialul. Acești tineri sunt viitorul României, iar noi investim în acest viitor.”

Măsuri-cheie ale proiectului includ:

  • Măsuri de tip „punte” pentru a facilita tranziția de la liceu la universitate, cum ar fi sprijinul pentru elevii cu risc de a nu promova Bacalaureatul sau proveniți din promoțiile anterioare. Aceste măsuri cuprind consilierea elevilor privind programele de studiu din universități și promovarea ofertelor educaționale în liceele cu o rată scăzută de participare în învățământul superior.

  • Măsuri de prevenire a abandonului universitar: Prin crearea unor mecanisme de identificare și monitorizare a nevoilor studenților în cadrul Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră (CCOC), studenții cu risc de abandon vor primi sprijin pentru a-și continua studiile. Vor fi implementate programe remediale pentru cei cu dificultăți în învățare, iar cheltuielile pentru cazare și masă vor fi susținute pentru a facilita accesul la educație.

  • Accesibilizarea învățământului superior pentru studenții cu dizabilități: Prin achiziționarea de echipamente IT și dezvoltarea de instrumente educaționale accesibilizate, universitățile vor asigura accesul fizic și digital al studenților cu dizabilități. De asemenea, vor fi oferite servicii de suport, precum interpreți și tehnologii asistive, și consiliere personalizată pentru acești studenți.

În perioada imediat următoare, va demara procesul de contractare a tuturor proiectelor aprobate. Prin aceste investiții de peste 104 milioane de euro, ne asigurăm că tinerii din medii defavorizate, atât din mediul rural, cât și din mediul urban, vor avea acces la resursele necesare pentru a finaliza studiile universitare, contribuind astfel la un viitor mai echitabil și mai prosper pentru România.

În perioada imediat următoare va demara procesul de contractare a tuturor proiectelor aprobate, urmărindu-se astfel asigurarea premiselor necesare accesului la studii universitare pentru un număr cât mai mare de elevi și studenți care provin din medii defavorizate.

Lista proiectelor este disponibilă ► aici.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Activitatea didactică în școlile afectate de inundații în județul Galați revine la normal

Comunicări de presă ME - 20 Septembrie 2024 - 12:39pm
20 Sep 2024

[Actualizare în raport cu informațiile comunicate în data de 17 septembrie, ora 18:45]

Activitatea instructiv-educativă cu prezență fizică se va relua, începând de luni, 23 septembrie, în toate școlile din județul Galați afectate de inundațiile din perioada 14 - 16 septembrie.

Excepție fac două unități de învățământ: Școala Gimnazială „Elena Negri” și structura acesteia, Grădinița cu Program Normal „Elena Negri”, ambele din localitatea Costache Negri.

În aceste două cazuri, infrastructura locală/școlară afectată de inundațiile survenite săptămână trecută nu permite desfășurarea cursurilor nici în format online, drept urmare consiliul de administrație al unității de învățământ cu personalitate juridică va stabili măsuri privind parcurgerea integrală a programei școlare.

Menționăm că aceste informații au fost transmise Ministerului Educației în cursul acestei zile de Inspectoratul Școlar Județean Galați și pot face subiectul unor actualizări în funcție de dinamica situației.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Participarea Ministrului Educației, Ligia Deca, la prima ședință CNATDCU din mandatul 2024 - 2028

Comunicări de presă ME - 19 Septembrie 2024 - 5:35pm
19 Sep 2024

Ministrul Educației, Ligia Deca, și secretarul de stat în Ministerul Educației, Gigel Paraschiv, au participat miercuri, 18 septembrie, la prima ședință a Comisiei Naţionale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) din mandatul 2024 - 2028.

În actuala sa componență, Comisia este condusă de o echipă formată din acad. Mircea Dumitru (președinte), respectiv acad. Dumitru Murariu și acad. Nicolae Zamfir (vicepreședinți). 

Din CNATDCU fac parte și trei cadre didactice care își desfășoară activitatea în cadrul unor instituții de învățământ superior din străinătate: University of Oxford, Boston University și Universitatea din Münster.

În deschiderea ședinței, ministrul Educației a accentuat nevoia finalizării unor documente importante în activitatea Comisiei, precum Regulamentul de ordine interioară și Ghidul național privind redactarea tezelor de doctorat.

De asemenea, ministrul Ligia Deca a subliniat importanța finalizării procesului de elaborare a standardelor minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice, a atestatului de abilitare sau a diplomei de doctor și nevoia de accelerare a procesului de evaluare a tezelor de doctorat și de abilitare depuse deja la CNATDCU.

Ministrul Educației, Ligia Deca: „Apreciez disponibilitatea de a activa în cadrul CNATDCU. Implicarea membrilor Comisiei este esențială pentru succesul acestui mandat și îi asigur că vor avea sprijinul Ministerului Educației în toate demersurile pe care le vor întreprinde.”

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Întâlnire între Ministrul Educației, Ligia Deca, și Rita Almeida, manager al sectorului de educație pentru Europa și Asia Centra...

Comunicări de presă ME - 18 Septembrie 2024 - 4:07pm
18 Sep 2024

Ministrul Educației, Ligia Deca, a avut miercuri, 18 septembrie, o întrevedere cu doamna Rita Almeida, manager al sectorului de educație pentru Europa și Asia Centrală în cadrul Băncii Mondiale.

La întrevedere au mai participat, din partea Ministerului Educației, Bogdan Cristescu și Sorin Ion, secretari de stat, Liliana Preoteasa, director al Unității de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă, și Mirela Dîrstaru, director al Unității de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Rețelei Școlare și Universitare.

Delegația Băncii Mondiale a fost formată din Rita Almeida, manager al sectorului de educație pentru Europa și Asia Centrală, Alanna Simpson, Manager de țară interimar, și echipa alcătuită din specialiști în educație, operațiuni și economie, Ciro Avitabile, Cristobal Cobo, Alina Sava, Ioana Irimia și Lorena Chiran.

În prima parte a întrevederii a fost analizată situația grădinițelor și a școlilor afectate de inundații din județul Galați, precum și posibilitatea unei intervenții a Ministerului Educației cu sprijinul Băncii Mondiale.

Ministerul Educației centralizează nevoile unităților de învățământ afectate și va coordona alocarea de ajutoare și sprijinul de care au nevoie școlile, pentru reîntoarcerea cât mai rapidă a copiilor în clasă”, a declarat Ligia Deca, Ministrul Educației.

Întrevederea a continuat cu o discuție despre rezultatele proiectelor derulate de Ministerul Educației în parteneriat cu Banca Mondială.

Proiectul privind învățământul secundar (ROSE), finanțat de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare printr-un împrumut de 200 milioane Euro, este în ultimele luni de implementare.

Rezultatele proiectului ROSE sunt peste așteptările inițiale, depășindu-se cele mai multe dintre țintele planificate inițial. Spre exemplu, rata medie a abandonului școlar în clasele terminale din liceele sprijinite de proiect a scăzut cu aproape 6 puncte procentuale (p.p.), în timp ce rata medie de promovare a bacalaureatului în liceele sprijinite de proiect a crescut cu peste 19 p.p. Ambii indicatori au depășit semnificativ țintele finale asumate.

În ultimele luni s-au făcut progrese semnificative în implementarea proiectului Școli mai sigure, incluzive și sustenabile, finanțat integral de către Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare cu 100 milioane de euro pentru construirea/ consolidarea și extinderea a 22 de școli. În această vară au început lucrările pentru 3 școli din județul Iași: Școala cu clasele I-VIII „Aron Vodă” Aroneanu, Școala cu clasele I-VIII „V.Alecsandri” Mircești și Școala cu clasele I-VIII Coropceni, Ciortești.

Pentru viitor, Ministerul Educației a inițiat un memorandum privind adoptarea Programului Național „Educația viitorului: un deceniu de transformare”, pe următorii zece ani, din surse de finanțare complementare de la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD), fonduri europene și bugetul de stat.

Domeniile prioritare de intervenție ale Programului Național „Educația viitorului: un deceniu de transformare” sunt:

  1. Program integrat de îmbunătățire a competențelor de literație, numerație și din domneiul științelor, respectiv a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor/tinerilor în risc de excluziune școlară;

  2. Creșterea calității sistemului de formare inițială și continuă a personalului didactic;

  3. Crearea unei rute complete de formare prin învățământul tehnologic dual;

  4. Standardizarea evaluărilor naționale și participarea la studii internaționale comparative (PISA, ICCS etc.);

  5. Consolidarea capacității instituționale de a gestiona transformarea digitală coerentă a învățământului preuniversitar.

Banca Mondială rămâne un partener important pentru Ministerul Educației în gestionarea situațiilor de criză și aplicarea reformelor asumate prin noile legi ale educației.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

[ACTUALIZARE] Activitatea cu prezență fizică din cadrul a încă 17 unități de învățământ (cu personalitate juridică & structuri) ...

Comunicări de presă ME - 17 Septembrie 2024 - 6:38pm
17 Sep 2024

Potrivit informațiilor transmise de Inspectoratul Școlar Județean Galați în cursul acestei după-amiezi, începând de miercuri, 18 septembrie, activitatea școlară cu prezență fizică se va relua în alte 17 unități de învățământ din județ.

În alte două școli, activitatea se va desfășura în format online.

Prin urmare, lista unităților de învățământ din județ, în care procesul educativ este afectat complet, se actualizează astfel:

  • Școala Gimnazială „Prof. Emil Panaitescu" Cudalbi

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Cudalbi

  • Liceul Tehnologic „Costache Conachi” Pechea

  • Școala Gimnazială Nr. 4 Pechea

  • Grădinița cu Program Normal „Violeta" Pechea

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 4 Pechea

  • Școala Gimnazială „Elena Negri” Costache Negri

  • Grădinița cu Program Normal „Elena Negri” Costache Negri

  • Liceul Tehnologic „Paul Bujor” Berești

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Berești.

Precizăm că în cazurile menționate mai sus, situația actuală nu permite desfășurarea cursurilor în format online. Consiliile de administrație ale unităților de învățământ aflate în situația de a suspenda activitatea didactică vor stabili măsuri privind parcurgerea integrală a programei școlare.

Școala Gimnazială „Elena Doamna” Cuza Vodă și structura Grădinița cu Program Normal „Prichindel” Cuza Vodă își vor desfășura activitatea în sistem online.

Informațiile care fac subiectul acestui comunicat de presă pot fi actualizate în funcție de evoluția situației.

BIROUL DE PRESĂ

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Informare privind organizarea și desfășurarea evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școl...

Comunicări de presă ME - 17 Septembrie 2024 - 4:39pm
17 Sep 2024

Metodologia pune în aplicare prevederi ale Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2024, cu modificările și completările ulterioare.

Elementele de noutate privind administrarea, la nivel de sistem, a celor trei evaluări naționale (EN 2025), aliniate la prevederile legii privesc:

  • Extinderea duratei testului la EN II de la 30 de minute la 45 de minute. Decizia a fost bazată pe armonizarea duratei testelor scrise, astfel încât toți elevii, inclusiv cei din mediul rural, să-și poată demonstra abilitățile de scris-citit-socotit fără presiunea timpului, într-o oră de curs, așa cum sunt obișnuiți.

  • La EN VI denumirea probelor de evaluare a fost actualizată în concordanță cu prevederile Legii nr. 198/2023 de la art. 99 (4): „La finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii susțin evaluări naționale scrise, obligatorii, la limbă și comunicare, matematică și științe, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației”, astfel:

    • Testele elaborate pentru EN VI vor fi structurate după cum urmează:

a) primul test vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Limbă şi comunicare” - Limba română;

b) al doilea test vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Limbă și comunicare” - Limba maternă;

c) al treilea test vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Matematică şi Ştiinţe ale naturii”.

Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se va asigura testul care vizează evaluarea unor competenţe din aria curriculară „Matematică şi Ştiinţe ale naturii” atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română.

  • Rezultatele elevilor la EN II, EN IV, EN VI administrate în anul școlar 2024-2025 sunt exprimate în punctaje.

  • Încărcarea rezultatelor obţinute de elevi la testele administrate la EN 2025 se  va realiza  individual, pentru fiecare elev în parte, în funcţie de clasă şi de testul susţinut.

  • Rezultatele individuale obținute la EN 2025 nu se afișează/nu se comunică public şi nu se înregistrează în catalogul clasei. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se vor putea echivala în calificative / note și pot fi trecute în catalog.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăEN IIEN IVEN VICategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

[UPDATE] Activitatea din cadrul a 13 unități de învățământ (cu personalitate juridică și structuri) din județul Galați a fost re...

Comunicări de presă ME - 17 Septembrie 2024 - 11:38am
17 Sep 2024

Conform informațiilor furnizate în cursul acestei dimineți de către Inspectoratul Școlar Județean Galați, astăzi, 17 septembrie, activitatea didactică s-a reluat în 13 unități de învățământ (în 12 școli cu prezență fizică, respectiv în sistem online - o școală). 

Prin urmare, lista unităților de învățământ din județ, în care procesul educativ este încă afectat în întregime, se modifică astfel:

  • Școala Gimnazială „Prof. Emil Panaitescu” Cudalbi;

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Cudalbi;

  • Liceul Tehnologic Nr. 1 Cudalbi:

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 2 Cudalbi;

  • Liceul Tehnologic „Costache Conachi" Pechea;

  • Școala Gimnazială Nr. 4 Pechea;

  • Grădinița cu Program Normal „Violeta" Pechea;

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 4 Pechea;

  • Școala Gimnazială „Al. Moruzzi” Pechea;

  • Școala Gimnazială Nr. 1 Pechea;

  • Școala Gimnazială  Nr. 3 Pechea;

  • Grădinița cu Program Normal  Nr. 3 Pechea;

  • Grădinița cu Program Normal nr. 1 Corod;

  • Școala Gimnazială „Elena Doamna” Cuza Vodă;

  • Grădinița cu Program Normal „Prichindel” Cuza Vodă;

  • Școala Gimnazială Nr. 1 Suhurlui;

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Suhurlui;

  • Școala Gimnazială Nr. 1 Slobozia Conachi

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Slobozia Conachi;

  • Școala Primară Nr. 1 Izvoarele;

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Izvoarele;

  • Școala Gimnazială „Dumitru Capraru" Grivița;

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Grivița;

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Călmățui;

  • Școala Gimnazială „Elena Negri” Costache Negri;

  • Grădinița cu Program Normal „Elena Negri” Costache Negri;

  • Liceul Tehnologic „Paul Bujor” Berești;

  • Grădinița cu Program Normal Nr. 1 Berești.

Precizăm că situația actuală nu permite, în aceste cazuri, desfășurarea cursurilor în format online. Consiliile de administrație ale unităților de învățământ aflate în situația de a suspenda activitatea didactică vor stabili măsuri privind parcurgerea integrală a programei școlare.

Liceul Tehnologic „Tudor Vladimirescu” din comuna Tudor Vladimirescu își desfășoară cursurile în sistem online. 

Informațiile care fac subiectul acestui comunicat de presă pot fi actualizate în funcție de evoluția situației.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Informare: Deplasarea Ministrului Educației, Ligia Deca, în școli din localități afectate de inundații în județul Galați

Comunicări de presă ME - 16 Septembrie 2024 - 8:39pm
16 Sep 2024

Astăzi, 16 septembrie, Ministrul Educației, Ligia Deca, și secretarul de stat din Ministerul Educației, Sorin Ion, s-au deplasat în șase unități de învățământ din județul Galați pentru a evalua nevoia de sprijin, astfel încât procesul educativ să poată fi reluat cât mai rapid. Reprezentanții Ministerului Educației au fost însoțiți de inspectorul școlar general Gina Brânzan.

În fiecare dintre unitățile de învățământ vizitate, au avut loc discuții cu directorii, cadrele didactice prezente și autoritățile locale. Toate cele șase unități de învățământ se află în zone afectate de inundațiile din ultimele zile.

Primul punct pe agenda acestei deplasări a fost Slobozia Conachi, la Școala Gimnazială Nr. 1, unde sunt depozitate produse trimise deja de Guvern pentru a-i sprijini pe localnici (în spațiile acestei unități de învățământ sunt cazate câteva dintre persoanele care au avut de suferit din cauza inundațiilor). 

Au urmat deplasări în comunele Pechea, Costache Negri și Cudalbi, respectiv la patru școli și o grădiniță care întâmpină dificultăți în activitate ca urmare a intemperiilor și a efectelor acestora:

  • Școala Gimnazială „Alexandru Moruzzi” - Pechea;

  • Grădinița Violeta - Pechea;

  • Liceul „Costache Conachi” - Pechea;

  • Școala Gimnazială „Elena Negri” - Costache Negri;

  • Scoala Gimnazială „Prof. Emil Panaitescu”  - Cudalbi. 

Având în vedere gradul diferit de avarie înregistrat la nivelul clădirilor, în acest moment se realizează o centralizare a nevoilor școlilor din localitățile afectate, pentru ca sprijinul să fie direcționat în mod eficient. De asemenea, pentru ca procesul educativ să reintre în normal cât mai repede, se ia în calcul relocarea activității didactice în alte unități de învățământ sau sprijinirea cursurilor în format online sau hibrid. Acolo unde este nevoie de intervenții majore pentru refacerea infrastructurii educaționale, a fost avansată ca soluție cu caracter temporar amplasarea unor construcții modulare pentru desfășurarea activității didactice.

Ministerul Educației va sprijini toate eforturile pentru ca procesul educativ să se reia cât mai curând în toate școlile din localitățile afectate.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

(Feed generated with FetchRSS)

Pagini

Subscribe to Inspectoratul Școlar Județean Dolj agregator