Eşti aici

Noutăți MEN

Subscribe to Flux Noutăți MEN
Actualizat: în urmă cu 1 zi 9 ore

Promovarea valorilor sportului curat - obiectiv comun pentru Ministerul Educației și Cercetării și Agenția Națională Anti-Doping

26 Noiembrie 2020 - 5:32pm
26 Noi 2020

Ministrul educației și cercetării, Monica Cristina Anisie și președintele Agenției Naționale Anti-Doping, Pavel Cristian Balaj, au semnat astăzi, 26 noiembrie, un protocol de colaborare cu scopul de a promova valorile specifice sportului curat prin mijloace de informare, conștientizare și educare.

Astfel, Ministerul Educației și Cercetării și Agenția Națională Anti-Doping vor colabora și își vor acorda sprijin în promovarea programelor informative și educaționale bazate pe valori care susțin sportul curat. Prin intermediul acestui protocol se va implementa Programul Național de Educație Anti-Doping.

Alte direcții comune de acțiune implică promovarea activităților care sprijină un sport curat prin prevenirea și combaterea dopajului în acest domeniu și, în egală măsură, derularea unor campanii de informare cu privire la reglementările naționale și internaționale pe tema prevenirii și combaterii utilizării substanțelor și metodelor interzise.

Pe segmentul de învățământ preuniversitar, principalele obiective vizează crearea unui grup comun de lucru în vederea dezvoltării unui curriculum la decizia școlii care să promoveze valorile specifice sportului, respectiv dezvoltarea unei aplicații/toolkit în care să fie incluse materiale educaționale ce integrează principiile educației bazate pe valorile sportului curat.

Un pilon al colaborării statuate astăzi îl reprezintă organizarea și desfășurarea proiectului „Primii pași pentru un sport curat”, care constă în activități educative pe teme privind prevenirea și combaterea dopajului și la care vor participa elevii din unitățile de învățământ cu profil sportiv.

De asemenea, este avută în vedere crearea unui cadru pentru inițierea și dezvoltarea unor programe de cercetare științifică în domeniul anti-doping, dar și a unei rețele naționale integrate de parteneriate la nivel universitar pentru conștientizarea publicului-țintă cu privire la valorile sportului curat.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Sediul Ministerului Educației și Cercetării este iluminat în portocaliu de Ziua Internațională pentru Eliminarea Violenței împotriva Femeilor

25 Noiembrie 2020 - 8:36pm
25 Noi 2020

Monica Cristina Anisie: „Este datoria noastră să  condamnăm  orice formă de violență împotriva femeilor!”

Sediul Ministerului Educației și Cercetării este iluminat în portocaliu, în această seară, cu prilejul Zilei Internaționale pentru Eliminarea Violenței împotriva Femeilor. De asemenea, evenimentul a fost marcat și pe prima pagină a site-ului www.edu.ro, prin fixarea a două bannere specifice pe durata acestei zilei.

Data de 25 noiembrie a fost instituită de către Adunarea Generală a Națiunilor Unite în anul 2000, printr-o rezoluție-document cu puteri juridice, prin care guvernele, agențiile Națiunilor Unite, organizațiile internaționale și neguvernamentale sunt invitate să organizeze evenimente pentru a responsabiliza societatea să se opună oricărei forme de violență împotriva femeilor și pentru a întreprinde măsuri concrete în vederea combaterii acestui fenomen.

„Este datoria noastră, a tuturor, să manifestăm un comportament responsabil, să  prevenim, să  respingem fără echivoc și să  condamnăm  orice formă de violență împotriva femeilor! Soluția, desigur, este Educația. Vorbim de educație atât la școală, cât și acasă și în grupul de prieteni. Un om educat este un om informat, cu simț civic, care nu tolerează violența, ci o reclamă. Împreună ne educăm, acționăm și creăm un viitor mai sigur pentru generațiile viitoare”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării.

Ministerul Educației și Cercetării se alătură campaniei globale UNiTE pentru eliminarea violenței împotriva femeilor, care se desfășoară anual, în perioada 25 noiembrie (Ziua Internațională pentru Eliminarea Violenței Împotriva Femeilor)  - 10 decembrie (Ziua Internațională a Drepturilor Omului - adoptarea Declarației Universale a Drepturilor Omului).

Tema campaniei de anul acesta, „Orange the World: Fund, Respond, Prevent, Collect!”, atrage atenția asupra nevoii urgente de a ne angaja ferm în combaterea și prevenirea violenței de gen, precum și în colectarea de date despre acest fenomen, ținând cont de faptul că, la nivel mondial, în contextul pandemiei de COVID-19, s-a constatat o creștere îngrijorătoare a cazurilor de violență domestică.

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Monica Cristina Anisie a vizitat Institutul Național pentru Bioresurse Alimentare

25 Noiembrie 2020 - 3:08pm
25 Noi 2020

Întâlnirile ministrului Monica Cristina Anisie cu echipele de cercetători din institutele românești de profil au continuat astăzi, 25 noiembrie 2020, cu vizita efectuată la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare (INCDBA - IBA) din București, instituție aflată în coordonarea Ministerului Educației și Cercetării.

Cu acest prilej, ministrului educației și cercetării i-au fost prezentate portofoliul de servicii, standardele de vizibilitate națională și internațională, precum și proiectele actuale în pregătire.

Domeniul principal de activitate al INCDBA - IBA București este sectorul agroalimentar/bioeconomie. Eforturile cercetătorilor din cele nouă laboratoare (Nutriție Umană, Chimia Alimentului, Biochimie Coloidală, Ambalarea Produselor Alimentare, Rezonanță Magnetică Nucleară, Biologie Moleculară, Microbiologie – Elisa, Analize Senzoriale și Cromatografie) și cele trei stații-pilot din structura institutului vizează identificarea și diseminarea de soluții și informații relevante privind alegerea alimentelor și influența dietei în starea noastră de sănătate.

Câteva exemple în acest sens sunt:

  • înțelegerea legăturii între aliment, dietă și intoleranțele alimentare;
  • influența mesajelor publicitare asupra deciziei de a achiziționa alimentele;
  • identificarea și combaterea ingredientelor și produselor contrafăcute;
  • notificarea suplimentelor alimentare;
  • microproducția de produse pentru persoanele care suferă de diabet sau pentru cei cu intoleranță la gluten.

Indiferent de situație, știința trebuie să fie prioritară atât în educația tinerilor, cât și în viața noastră de zi cu zi. Tocmai de aceea, cu toții trebuie să fim conștienți de valoarea uriașă pe care o are sectorul național Cercetare-Dezvoltare-Inovare în transformarea țării noastre. Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare din București deține toate premisele pentru a contribui la crearea unei piețe alimentare cu produse de înaltă calitate și sigure, pentru a fi o voce autorizată, la nivel național, în ceea ce privește promovarea unei alimentații sănătoase, a unui stil de viață sănătos”,  a declarat ministrul Monica Cristina Anisie.

Prin proiectele desfășurate atât la nivel național, cât și internațional, cercetătorii IBA au o contribuție esențială la creșterea calității vieții oamenilor prin hrana sănătoasă. O dovadă este racordarea INCDBA - IBA București la infrastructura europeană de cercetare METROFOOD-RI. Din această poziție, institutul coordonează, în cadrul proiectului de organizare structurală și funcțională a acestei infrastructuri, Blocul de activități de planificare strategică - strategia de cercetare, Planul de implementare, poziționarea pe piața cercetării internaționale, impactul socio-economic și legăturile cu actorii din sistemul alimentar.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Monica Cristina Anisie a vizitat Institutul de Cercetare în Transporturi INCERTRANS

23 Noiembrie 2020 - 5:38pm
23 Noi 2020

Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării, a continuat astăzi seria vizitelor privind promovarea cercetării românești la Institutul de Cercetare în Transporturi INCERTRANS.

În cadrul acestei vizite, au fost prezentate produse ale cercetării românești, multe dintre soluții fiind eficiente în actualul context epidemiologic.

Un exemplu elocvent îl reprezintă aparatul Aether cu lampa UV-C, cu eliberare de ozon, concept 100% românesc dezvoltat de institut, ce oferă o soluție simplă și dinamică pentru problema dezinfecției încăperilor în spații publice și private. Laboratorul Institutului de Diagnostic și Sănătate a demonstrat eficiența eliminării virusului SARS-CoV-2, după minimum 15 minute cu aparatul AETHER, testat „in vitro” pe culturi de COVID-19. Conform Raportului de cercetare, Lampa UV-C AETHER de 38W dezinfectează și sterilizează aerul și suprafețele din încăperi prin intermediul radiației ultraviolete. Aceasta folosește un tub de tip Quartz UV-C, cu o lungime de undă de 253,5 nm și cu emisie de ozon. Difuzarea ozonului în aer oferă avantajul dispersării în toată încăperea, având inclusiv capacitatea de a dezinfecta suprafețe complexe umbrite (țesături, filtre, obiecte vestimentare etc). Aparatul AETHER cu lampa UV-C sterilizează și elimină COVID-19 și, totodată, elimină în proporție de 99,9% agenții patogeni bacterieni, stafilococi, salmonella și acarieni.

Nebulizatorul KOX MK5 a fost un alt aparat prezentat în cadrul vizitei de astăzi la INCERTRANS. Acesta este un echipament utilizat în procesul de dezinfecție a spațiilor închise, ce  execută dezinfecția prin nebulizare (ceață rece), utilizând produse biocide avizate de Comisia Națională pentru Produse Biocide din Ministerul Sănătății. Dispozitivul este dotat cu sistem de control electronic compus din două module (care asigură controlul calității de lichid) și o interfață dotată cu ecran led în care utilizatorul poate seta parametrii de funcționare ai aparatului.

Un alt rezultat notabil obținut de cercetătorii INCERTRANS este vopseaua antibacteriană fotocatalitică allina.

Dacă ne dorim ca domeniul Cercetare-Dezvoltare-Inovare din România să exceleze, trebuie să sprijinim oamenii cei mai buni și să asigurăm o finanțare corespunzătoare, care să le faciliteze activitatea de cercetare”, a declarat Monica Cristina Anisie.

Pentru a avea o imagine cât mai relevantă asupra sectorului național CDI, în agenda ministrului Educației și Cercetării figurează, în perioada următoare, o serie de întâlniri cu  echipele de cercetare din institutele românești. 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Precizări de presă

23 Noiembrie 2020 - 1:56pm
23 Noi 2020

Referitor la diversele informații vehiculate recent în spațiul public privind desfășurarea/continuarea activității didactice în anul școlar 2020-2021, Ministerul Educației și Cercetării face o serie de precizări:

Astfel, în conformitate cu prevederile ordinului de ministru nr. 5.972/8.11.2020, începând cu data de 9.11.2020 au fost suspendate, pentru o perioadă de 30 de zile, activitățile didactice care impun prezența fizică a preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ preșcolar, primar, gimnazial, liceal și postliceal.

Menționăm că, în funcție de evoluția situației epidemiologice care a generat decizia inițială de suspendare și de hotărârile Comitetului Național pentru Situații de Urgență, Ministerul Educației și Cercetării va analiza și stabili modalitățile de continuare a activităților din învățământul preuniversitar, iar opinia publică va fi informată în timp util.

Precizăm, de asemenea, că în această perioadă, în care cursurile nu se pot desfășura „față în față”, procesul didactic este organizat în sistem online, conform Metodologiei-cadru privind desfășurarea activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului, precum și pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, aprobată prin ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.545/2020.

În situațiile în care procesul didactic întâmpină dificultăți, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București și unitățile de învățământ preuniversitar au obligația să asigure resursele educaționale pentru elevii care nu au acces la tehnologie informațională și internet.

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul educației și cercetării, Monica Cristina Anisie: „Strategia pentru digitalizarea Educației din România trebuie să devină un proiect de țară”

20 Noiembrie 2020 - 6:45pm
20 Noi 2020

Ministerul Educației și Cercetării propune o listă cu 5 obiective, imperativ a fi realizate în următorii ani în ceea ce privește digitalizarea educației, și invită operatorii/companiile IT, societatea civilă și mediul guvernamental să contribuie la conturarea acestui proiect de țară cu expertiza și propunerile proprii.

Cele 5 obiective anunțate de ministrul Monica Cristina Anisie în cadrul primei runde de consultări publice privind elaborarea „Strategiei pentru Digitalizarea Educației din România - SMART-Edu”, organizată astăzi, 20 noiembrie, de Ministerul Educației și Cercetării, sunt următoarele:

1. Îmbunătățirea infrastructurii digitale pentru reducerea decalajelor de conectivitate

2. Susținerea accesului egal la o educație online de calitate

3. Asigurarea de dispozitive electronice cu conectare la Internet în bandă largă și conectivitate wireless adecvată pentru preșcolari și elevi;

4. Elaborarea de manualele digitale și auxiliare didactice care oferă o interfață interactivă în care elevii au acces la conținut multimedia, cum ar fi videoclipuri, prezentări interactive și hyperlink-uri;

5. Competențe digitale pentru o piață a muncii emergent.

„Digitalizarea educației reprezintă un proiect prioritar pentru mine ca om politic, dar și un angajament îndrăzneț pentru generațiile viitoare, pe care toți miniștrii educației trebuie să și-l asume în următorii ani, indiferent de culoarea politică. Suntem cu toții aici pentru că nu mai putem aștepta niciun minut pentru a începe digitalizarea și modernizarea învățământului românesc. Fiindcă vorbim de un proiect de o asemenea anvergură și pentru a reuși ceea ce ne-am propus, avem nevoie de toți actorii din societate, de toate resursele disponibile”, a declarat ministrul educației și cercetării.

De asemenea, ministrul Monica Cristina Anisie a anunțat că bugetul de investiții al Ministerului Educației pentru anul 2021 va include o componentă substanțială de fonduri alocate digitalizării, lucru care până în acest moment nu s-a întâmplat.

Subsecretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Jean Badea, a invitat toți specialiștii interesați să dea curs apelului de a se înscrie în grupurile de lucru ce vor fi constituite în vederea elaborării strategiei. Rezultatele activității grupurilor de lucru se vor concretiza în planuri operaționale pentru perioada vizată de strategie și în măsuri de implementare sustenabilă a acestora.

„Cuvintele sunt prea puține pentru a mulțumi tuturor partenerilor care au fost alături de noi nu numai astăzi, ci în toată această perioadă în care s-au implicat activ în susținerea activităților de învățare în mediul online. Doresc să-i asigur că eforturile lor sunt esențiale în această transformare de paradigmă pe care am inițiat-o: Școala SMART - Școală Modernă, Accesibilă, Bazată pe Resurse și Tehnologii digitale”, a declarat Jean Badea, subsecretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării.

La evenimentul de astăzi, disponibil pe pagina de Facebook a ministerului și pe canalul nostru de Youtube, au participat Sorin Valentin COSTREIE, Consilier de Stat - Cancelaria Prim-Ministrului, Ioan Marcel BOLOȘ, ministrul fondurilor europene, Dragoș PREDA, Secretar de Stat - Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicațiilor, Radu NICOLESCU, Consilier de Stat Cancelaria Prim-Ministrului, Cristin POPA, Director executiv, Direcția Executivă Monitorizare și Control ANCOM, Mihaela NABĂR, Director Executiv - World Vision România, Elena LOTREAN, Task Force Leader Educație - Coaliția pentru dezvoltarea României, Florin POGONARU, Președinte AOAR, Margareta CHESARU, Public Affairs Manager - Uipath, Irinuca VĂDUVA, Marketing&PR manager ECDL, Iulian STANCIU, CEO eMAG, Elisabeta MORARU, Country Manager - Google România, Marinela IONAȘCU, Education Manager Microsoft, Luiza DOMNIȘORU, Director comunicare - RCS&RDS, Mihnea RĂDULESCU, Business Director -  Vodafone, Florin POPA, Business to Business Director - Orange, Alexandra TĂMAȘ, Public affairs manager  ANIS, Laurențiu BUNESCU, Fundația EOS, Silvia BOGDAN, Președinte - Școala de Valori, Nicoleta ALBERT, Președinte ProactaEdu, Rareș VOICU, președinte Consiliul Național al Elevilor și Horia Onița, președinte Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România.

Partener media al evenimentului a fost Financial Intelligence.

Etichete: comunicate de presăSMART - EduCategorie: Comunicate de presă

Prima consultare publică pentru elaborarea „Strategiei pentru Digitalizarea Educației din România - SMART-Edu”: companiile IT, societatea civilă și mediul guvernamental

19 Noiembrie 2020 - 3:43pm
19 Noi 2020

Ministerul Educației și Cercetării lansează vineri, 20 noiembrie, primul eveniment care deschide consultarea publică pentru elaborarea Strategiei pentru Digitalizarea Educației din România 2021-2027 - SMART-Edu.

Ministerul Educației și Cercetării își propune ca această strategie să devină un proiect de țară, proiect de care va depinde viitorul educației în România. Este un document strategic în care liniile și direcțiile de acțiune trebuie să asigure o predictibilitate în timp, cel puțin până în anul 2027, și care să se regăsească, distinct, în bugetul Ministerului Educației.

Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării, a invitat pe 28 octombrie companiile din mediul privat, organizațiile neguvernamentale, reprezentanții industriilor și ai companiilor, precum și stakeholderii să contribuie la transformarea de paradigmă propusă de Ministerul Educației și Cercetării: Școala SMART - Școală Modernă, Accesibilă, Bazată pe Resurse și Tehnologii digitale, care să asigure accesul la o educație incluzivă și de calitate pentru toți copiii. Prin intermediul acestei strategii de digitalizare, Ministerul Educației și Cercetării a propus un apel la acțiune pentru o cooperare mai strânsă a tuturor factorilor interesați, pornind de la următoarele priorități: Accesibilitate, Conectivitate, Comunitate, Ecosistem educațional digital, Inovare și Sustenabilitate.

Totodată, vor fi constituite grupuri de lucru în vederea elaborării strategiei. Rezultatele activității grupurilor de lucru se vor concretiza în planuri operaționale pentru perioada vizată de strategie și în măsuri de implementare sustenabilă a acestora.

Digitalizarea educației reprezintă un proiect prioritar pentru mandatul meu de ministru. Este un angajament îndrăzneț pentru generațiile viitoare, pe care toți miniștrii educației trebuie să și-l asume în următorii ani, indiferent de culoarea politică”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării.

Evenimentul de vineri, 20 noiembrie, va fi transmis LIVE pe platformele social media utilizate de MEC (pagina de Facebook și canalul de YouTube), începând cu ora 11:30, precum și pe pagina de Facebook a partenerilor media - Financial Intelligence, care vor asigura și moderarea.

Evenimentul va fi deschis de Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării, alături de Jean Badea, subsecretar de stat în cadrul Ministerului Educației și Cercetări. Și-au mai anunțat participarea și susținerea Strategiei pentru Digitalizarea Educației din România:

Sorin Valentin COSTREIE (Consilier de Stat - Cancelaria Prim-Ministrului), Ioan Marcel BOLOȘ (ministrul fondurilor europene), Dragoș PREDA (Secretar de Stat - Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicațiilor), Radu NICOLESCU (Consilier de Stat Cancelaria Prim-Ministrului), Marian MURGULEȚ (Secretar de Stat Secretariatul General al Guvernului), Cristin POPA (Director executiv - Direcția Executivă Monitorizare și Control ANCOM), Horia ONIȚĂ (Președinte ANOSR), Rareș VOICU (președinte Consiliul Național al Elevilor), Mihaela NĂBAR (Director Executiv - World Vision România), Elena LOTREAN (Task Force Leader Educație - Coaliția pentru dezvoltarea României), Florin POGONARU (Președinte AOAR), Margareta CHESARU (Public Affairs Manager - Uipath), Irinuca VĂDUVA (Marketing & PR manager ECDL), Iulian STANCIU (CEO - eMAG), Măriuca TALPEȘ (CO-Founder Bitdefender), Elisabeta MORARU (Country Manager Google România), Marinela IONAȘCU (Education Manager - Microsoft), Valentin POPOVICIU (Vicepreședinte RCS & RDS), Paul DUDĂU (Public Policy Manager Vodafone), Florin POPA (Business to Business Director - Orange), Alexandra TĂMAȘ (Public Affairs Manager - ANIS), Laurențiu BUNESCU (Fundația EOS), Silvia BOGDAN (Președinte - Școala de Valori) și Nicoleta ALBERT (Președinte ProactaEdu).

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației și Cercetării invită specialiști în grupurile de lucru care vor finaliza Strategia SMART-Edu 2021 - 2027

16 Noiembrie 2020 - 6:25pm
16 Noi 2020

Ministerul Educației și Cercetării lansează invitația de participare la activitățile grupurilor de lucru ce vor fi constituite în vederea elaborării Strategiei 2021 - 2027 privind Digitalizarea Educației din România - SMART-Edu.

Invitația este adresată specialiștilor din cadrul autorităților în domeniu, societății civile și mediului de afaceri.

Rezultatele activității grupurilor de lucru se vor concretiza în planuri operaționale pentru perioada vizată de strategie și în măsuri de implementare sustenabilă a acestora.

Perioada alocată procesului de înscriere este 16 - 23 noiembrie. Înscrierea se derulează online și presupune completarea unui formular disponibil ► aici.

Ulterior, în funcție de opțiunile exprimate de fiecare respondent, vor fi constituite grupuri de lucru mixte, cu reprezentanți din toate categoriile, structurate pe cele 8 domenii de consultare propuse de Ministerul Educației si Cercetării: 

  • Competențe digitale pentru elevi și studenți;
  • Educația digitală pe întreg parcursul vieții;
  • Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice pentru educație digitală;
  • Infrastructură și resurse tehnologice digitale;
  • Conectivitate;
  • Resurse educaționale deschise;
  • Curriculum școlar pentru meserii emergente;
  • Securitate cibernetică, protecția datelor, siguranță online și etică IT.

Datele personale solicitate obligatoriu în cadrul formularului sunt numele și prenumele, respectiv adresa de e-mail. Opțional, se poate adăuga și numărul de telefon. Toate aceste informații vor fi utilizate strict pentru constituirea grupurilor de lucru SMART.Edu, iar Ministerul Educației și Cercetării se obligă să nu le dezvăluie către terți.

Alte detalii despre SMART-Edu sunt disponibile pe site-ul www.smart.edu.ro

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Instituțiile de învățământ superior au început să introducă datele în Registrul Matricol Unic al Universităților din România

14 Noiembrie 2020 - 12:47pm
14 Noi 2020

 

După două săptămâni de la solicitarea ministrului educației și cercetării, Monica Cristina Anisie, ca toate instituțiile de învățământ superior din România să opereze modificările necesare în Registrul Matricol unic al Universităților din România (RMUR), situația se prezintă astfel:

Instituții de  învățământ superior din România care au introdus în proporție de 100% datele solicitate (absolvenți) în RMUR:

  • Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu" din București;
  • Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila" din București;
  • Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova;
  • Academia Navală „Mircea cel Bătrân" din Constanța;
  • Institutul de Administrare a Afacerilor din București;

În această categorie intră și Academia Română, conform art. 158, alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011 (cu modificările și completările ulterioare).

Până în prezent, în Registrul Matricol Unic al Universităților din România, dintre studenții înscriși, 384.146 au absolvit, dintre care:

  • 216.983 au seria și număr completate pentru diploma de studii
  • 41.684 cu serie și/sau număr completate pentru adeverință de studii.

Situația doctoranzi/conducători de doctorat se prezintă astfel:

  • în Registrul Matricol Unic au fost introduse datele pentru 36.003 doctoranzi, dintre care:

- pentru 5.477 au fost introduse datele pentru conducătorii de doctorat

- pentru 30.526 nu au introduse datele pentru conducătorii de doctorat

  • 8 universități au introdus datele despre conducători de doctorat pentru toți doctoranzii;
  • 23 de instituții nu au introdus date pentru niciun doctorand.

Instituțiile de  învățământ superior din România care au introdus în proporție de 100% datele solicitate în RMUR cu privire la conducătorii de doctorat:

  • Universitatea Națională de Muzică din București (nr. total doctoranzi: 201)
  • Universitatea Națională de Educație Fizică și Sport din București (nr. total doctoranzi: 298)
  • Universitatea „Aurel Vlaicu" din Arad (nr. total doctoranzi: 152)
  • Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca (nr. total doctoranzi: 131)
  • Universitatea „Ovidius" din Constanța (nr. total doctoranzi: 924)
  • Universitatea Maritimă din Constanța (nr. total doctoranzi: 49)
  • Universitatea „Nicolae Titulescu" din București (nr. total doctoranzi: 66)
  • Universitatea de Vest „Vasile Goldiș" din Arad (nr. total doctoranzi: 132).

Instituțiile de învățământ superior care nu au introdus date pentru niciun doctorand sunt:

  • Universitatea Politehnica din București (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 1.941);
  • Universitatea din București (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 3.060);
  • Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila" din București (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 2.102);
  • Academia de Studii Economice din București (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 1.327);
  • Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale" din București (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 233);
  • Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 375);
  • Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 1.638);
  • Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 641);
  • Universitatea „Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 3.333);
  • Universitatea din Craiova (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 1.060);
  • Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 593);
  • Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi" din Iași (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 1.242);
  • Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de La Brad" din Iași (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 338);
  • Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa" din Iași (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 620);
  • Universitatea Națională de Arte „George Enescu" din Iași (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 228);
  • Universitatea din Oradea (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 875);
  • Universitatea „Eftimie Murgu" din Reșița (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 37);
  • Universitatea de Arte din Târgu Mureș (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 116);
  • Universitatea Politehnica Timișoara (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 730);
  • Universitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș" din Timișoara (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 956);
  • Academia Națională de Informații „Mihai Viteazul" din București (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 18);
  • Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza" din București (nr. total de doctoranzi ce trebuie introduși în RMUR – 245).

De asemenea, Academia Română trebuie să introducă numărul total de doctoranzi (553).

Reamintim că instituțiile de învățământ superior din România au la dispoziție luna noiembrie pentru a efectua toate completările necesare în Registrul Matricol Unic al Universităților din România, care a devenit funcțional în anul 2016, prin includerea în contractul instituțional (semnat de fiecare universitate) a obligației de a raporta datele solicitate de Ministerul Educației referitoare la evidența studenților pentru toate nivelurile de studii (licență master, doctorat sau alte forme de studii).

*** Datele prezentate în acest comunicat de presă sunt furnizate de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării, instituție care administrează Registrul Matricol unic al universităților din România.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației și Cercetării inițiază demersurile pentru a asigura evidența centralizată a diplomelor și a certificatelor din sistemul preuniversitar

13 Noiembrie 2020 - 3:33pm
13 Noi 2020

Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării, a dispus începerea demersurilor pentru a se realiza o evidență informatizată a actelor de studii din învățământul preuniversitar.

Astfel, în sistemul informatic, baza de date a Ministerului Educației și Cercetării va fi interconectată cu Compania Națională „Imprimeria Națională" - S.A. (CNIN-SA), care va tipări actele de studii completate cu datele absolvenților, inclusiv cu fotografia candidatului. Prin această interconectare a bazei de date, vor fi tipărite actele de studii aferente examenului de bacalaureat, certificărilor profesionale, precum și actele aferente examenului național de definitivare în învățământ.

Mai mult decât atât, prin crearea acestui mecanism, Ministerul Educației și Cercetării va avea o evidență informatizată a actelor de studii la nivel central.

În 2016, când eram secretar de stat în Ministerul Educației, am realizat o analiză privind interconectarea bazei de date cu Imprimeria Națională pentru tipărirea unor diplome de bacalaureat, analiză finalizată cu tipărirea diplomelor de bacalaureat de către CNIN-SA cu datele absolvenților preluate din baza de date a platformei informatice SIIIR. Din păcate, următoarele guverne nu au considerat o prioritate în a avea o evidență centralizată a actelor de studii și au abandonat inițiativa”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării.

Această inițiativă se înscrie în demersurile ministrului educației și cercetării, Monica Cristina Anisie, de a debirocratiza sistemul și de a eficientiza activitatea unităților de învățământ preuniversitar.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Oana Moșoiu va susține cea de-a doua sesiune online din seria #EducațiaContinuă

10 Noiembrie 2020 - 7:00pm
10 Noi 2020

Miercuri, 11 noiembrie, ora 15:00, se va desfășura a doua întâlnire online din cadrul sesiunilor de îndrumare și consiliere „Educația Continuă”, lansate de Ministerul Educației și Cercetării în vederea sprijinirii cadrelor didactice în procesul de predare prin intermediul tehnologiei.

Sesiunea de miercuri, Evaluarea online - perspective privind evaluarea formativă”, va fi susținută de lect. univ. dr. Oana Moșoiu și va putea fi urmărită live pe două dintre platformele social media utilizate de instituție: canalul de YouTube și pagina Facebook.

În cadrul sesiunii online, Oana Moșoiu, doctor în Științele Educației și lector universitar la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București, va vorbi despre evaluarea formativă, despre modalitățile prin care se poate realiza acest tip de evaluare în sistem online, dar și despre platformele/instrumentele ce pot fi folosite de cadrele didactice pentru a transfera evaluarea în sistem online. De asemenea, va puncta și modul prin care cadrele didactice pot să construiască un test, dar și cum pot oferi feedback în urma evaluării.

O altă componentă a prezentării vizează competențele și felul în care pot fi abordate prin evaluarea formativă, respectiv transpuse în sistem online. De asemenea, cadrele didactice vor primi informații relevante despre procesul de a construi o relație funcțională între evaluarea formativă și evaluarea sumativă: sistemele de progres care permit acumulări pe parcursul activității, aprecierea implicării la cursuri/grupe sau cum pot temele să devină o sursă de informare asupra progresului elevilor.

► Aceste detalii sunt disponibile și pe pagina Facebook a evenimentului, pe care vă invităm să-l urmăriți aici: https://fb.me/e/1JNHqXwoI

Oana Moșoiu este doctor în Științele Educației, lector universitar la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, titular al cursului de Teoria și metodologia evaluării. Coordonează o serie de cursuri de formare continuă a cadrelor didactice, este formator Erasmus+ și promovează dezvoltarea competențelor profesorilor în relație cu dezvoltarea personală a acestora.

***

Reamintim că, începând de marți, 10 noiembrie, Ministerul Educației și Cercetării pune la dispoziția tuturor cadrelor didactice sesiuni online de îndrumare și consiliere cu durata de aproximativ o oră, transmise live, zilnic, de luni până vineri, la ora 15:00, pe canalul YouTube al instituției și pe pagina oficială de Facebook. Sesiunile sunt coordonate și susținute de experții/autorii reperelor metodologice publicate în luna septembrie 2020 pe site-ul http://educatiacontinua.edu.ro.

În această săptămână sunt programate alte două evenimente de acest tip: joi, 12 noiembrie - Limba și literatura română și vineri, 13 noiembrie - Matematică.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației și Cercetării lansează sesiunile online „Educația Continuă”

9 Noiembrie 2020 - 6:34pm
09 Noi 2020

Ministerul Educației și Cercetării pune la dispoziția tuturor cadrelor didactice, începând de marți, 10 noiembrie, sesiunile online de îndrumare și consiliere „Educația Continuă”, sesiuni pentru desfășurarea activității de predare în sistem online.

Acestea vor avea durata de aproximativ o oră și vor fi transmise live, zilnic, de luni până vineri, la ora 15:00, pe canalul de YouTube și pe pagina de Facebook ale Ministerului Educației și Cercetării, fiind coordonate și derulate de experții/autorii reperelor metodologice publicate în luna septembrie 2020 pe site-ul http://educatiacontinua.edu.ro.

Prima sesiune din acest ciclu va fi susținută marți, 10 noiembrie, de către Gabriela Noveanu, secretar științific în cadrul Unității de Cercetare în Educație. Tema evenimentului: Rolul reperelor metodologice - concepute ca formulă de sprijin în ceea ce privește predarea online -, folosirea resurselor digitale și alegerea platformelor de lucru. Reperele metodologice conțin și exemple care să faciliteze procesul de predare-învățare-evaluare asistat de tehnologie.

► Alte detalii despre sesiunea de marți, 10 noiembrie, sunt disponibile aici: https://www.facebook.com/events/810240556495557/

Săptămâna aceasta, sesiunile online „Educația Continuă” vor avea următorul program:

  • Miercuri, 11 noiembrie, ora 15:00: „Evaluarea online - perspective privind evaluarea formativă”
  • Joi, 12 noiembrie, ora 15:00: Limba și literatura română
  • Vineri, 13 noiembrie, ora 15:00: Matematică.
Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Videoconferință cu inspectorii școlari generali și directorii CJRAE/CMBRAE

9 Noiembrie 2020 - 3:28pm
09 Noi 2020

 

Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării, a avut astăzi, 9 noiembrie, o videoconferință cu inspectorii școlari generali, inspectorii școlari generali adjuncți și directorii Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE).

În cadrul videoconferinței, ministrul educației și cercetării a prezentat măsurile adoptate pentru această perioadă de suspendare a cursurilor care presupun prezența fizică a preșcolarilor și elevilor. Măsurile vizează componenta educațională (continuarea procesului de predare-învățare-evaluare) și cea socio-emoțională (oferirea de consiliere psihologică pentru elevi, profesori și părinți).

În acest sens, inspectoratele școlare vor elabora un plan local de intervenție pentru fiecare unitate de învățământ, pornind de la nevoile specifice, astfel încât toți copiii să aibă acces la educație.

Fiecare inspectorat, prin intermediul CJRAE/CMBRAE, va pune la dispoziție, zilnic, de luni până vineri, în intervalul orar 8:00-16:00, o linie telefonică de consiliere, destinată elevilor și părinților. Aceștia vor fi sprijiniți de specialiști pentru a gestiona mai ușor această perioadă în care există nevoie de îndrumare, sprijin emoțional și consiliere. Numerele de telefon vor fi afișate pe site-urile inspectoratelor școlare și pe paginile web ale Ministerului Educației și Cercetării: www.edu.ro și educatiacontinua.edu.ro.

În contextul actual, pentru a veni în sprijinul elevilor și al cadrelor didactice, consilierii școlari vor participa și la orele de dirigenție. Complementar, CJRAE/CMBRAE vor organiza și sesiuni online pentru profesorii diriginți, dar și pentru părinți, sesiuni care au drept scop sprijinirea eforturilor de gestionare a diferitelor situații cu care se pot confrunta în această perioadă.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Protocol de colaborare între Ministerul Educației și Agenția Națională pentru Transplant în vederea implementării Campaniei naționale „Transplantul înseamnă VIAȚĂ”

7 Noiembrie 2020 - 1:28pm
07 Noi 2020

Ministrul educației și cercetării, Monica Cristina Anisie și directorul executiv al Agenției Naționale pentru Transplant, dr. Radu Zamfir, au semnat un protocol de colaborare pentru implementarea Campaniei naționale „Transplantul înseamnă VIAȚĂ”.

Scopul protocolului, cu o valabilitate de doi ani și posibilitatea de a fi prelungit, îl reprezintă creșterea gradului de informare și educare a elevilor de liceu (clasele a XI-a și a XII-a) din România cu privire la activitatea de transplant, una dintre activitățile de excelență în domeniul medical. De asemenea, se urmărește promovarea actului altruist de donare prin prezentarea de către specialiștii Agenției Naționale de Transplant a informațiilor corecte și reale privind importanța și rolul donării și al transplantului de organe, țesuturi și celule.

În virtutea acestui protocol, specialiștii Agenției Naționale de Transplant vor susține prezentări, gratuit, în format interactiv, despre transplant, în cadrul orelor de dirigenție, al orelor de Educație pentru sănătate și în cadrul programului „Școala altfel”. De asemenea, vor fi derulate activități de informare și promovare a activității de donare și transplant prin utilizarea de broșuri informative și instrumente digitale gratuite puse la dispoziție de către Agenția Națională de Transplant. Totodată, protocolul prevede și organizarea unui concurs artistic (secțiuni: desen, pictură, grafică) pentru promovarea donării și transplantului. 

Părțile semnatare vor coopera pentru punerea în practică a obiectivelor protocolului, sens în care Ministerul Educației și Cercetării va disemina în rândul cadrelor didactice, prin intermediul inspectoratelor școlare, informațiile referitoare la prevederile acestui protocol și la resursele și activitățile educaționale disponibile cu titlu gratuit.

„Educația privind activitatea de transplant reprezintă un segment de maxim interes național în salvarea de vieți omenești. Iar primele cunoștințe trebuie dobândite în școală! Cred că e important ca elevii de liceu să fie informați cu privire la ce înseamnă transplantul, ce implică donarea și ce se întâmplă cu pacienții aflați pe listele de așteptare”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării. 

„În vederea realizării obiectivului său principal, acela  de a acorda o nouă şansă la viaţă prin transplant unui număr cât mai mare de pacienţi aflaţi în suferinţă pe listele de aşteptare, Agenţia Naţională de Transplant are printre prinicipalele atribuţii promovarea activităţilor de donare şi transplant de organe, ţesuturi şi celule umane, conform directivelor şi recomandărilor Uniunii Europene. Prin lansarea campaniei «Transplantul înseamnă VIAŢĂ» în rândul elevilor din clasele a XI-a şi a XII-a de liceu, ne dorim să aducem în faţa tinerilor informaţii corecte şi reale despre activitatea de transplant, despre înţelegerea şi importanţa gestului nepreţuit de a oferi necondiţionat altor semeni necunoscuţi o şansă la viaţă. Mulţumim Ministerului Educaţiei şi Cercetării, doamnei ministru Monica Anisie, pentru susţinerea şi încrederea acordate acestui proiect al Agenţiei Naţionale de Transplant”, a declarat dr. Radu Zamfir, directorul executiv al Agenției Naționale pentru Transplant.

Background

„#TransplantulînseamnăVIAȚĂ” este o campanie de informare asupra activității de transplant și promovare a donării de organe, țesuturi și celule de origine umană, desfășurată în sistemul public de educație din România.

Activitatea de transplant reprezintă un segment de maxim interes național privind salvarea de vieți omenești. Strategia națională de sănătate cuprinde dezvoltarea activității de transplant în România și acordarea unei noi șanse la viață, prin transplant, unui număr cât mai mare de pacienți aflați în suferință pe listele de așteptare. Una din direcțiile acestei strategii este desfășurarea de campanii pentru promovarea donării și a transplantului.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Buletin Informativ: dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (6 noiembrie 2020)

6 Noiembrie 2020 - 4:30pm
06 Noi 2020

Ministerul Educației și Cercetării monitorizează dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, la nivel național, aceasta fiind influențată de evoluția situației epidemiologice din fiecare județ.

Prin urmare, astăzi, 6 noiembrie, în conformitate cu datele transmise de inspectoratele școlare județene (inclusiv al municipiului București), se înregistrează următoarea situație:

  • 7.967 de unități de învățământ în Scenariul 1 (S1): participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară.
  • 5.187 de unități de învățământ în Scenariul 2 (S2). Acesta presupune participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.
  • 4.502 unități de învățământ în Scenariul 3 (S3), care implică participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități/lecții online.

Menționăm că dintre cele 4.502 unități aflate în această situație, 355 sunt în Scenariul 3 ca urmare a cazurilor de COVID-19 înregistrate,, iar 4.147 de unități de învățământ apar din cauza ratei de incidență a cazurilor din localitățile în care acestea funcționează ori a infrastructurii școlare supuse unor lucrări de reabilitare.

Consiliile de administrație de la nivelul fiecărei unități de învățământ adoptă propunerile de scenarii și, implicit, schimbarea acestora, în funcție de analiza situației epidemiologice efectuate de către direcțiile de sănătate publică și Institutul Național de Sănătate Publică, de infrastructura și de resursele existente în fiecare unitate de învățământ.

Reamintim că, potrivit ordinului comun al ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 5.487/1.494/01.09.2020, criteriul epidemiologic în baza căruia unitățile/instituțiile de învățământ stabilesc unul dintre cele trei scenarii de funcționare este rata incidenței cumulate, respectiv: numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.

Hotărârile privind scenariul de funcționare pe parcursul anului școlar se actualizează săptămânal sau ori de câte ori este nevoie.

Data de referință pentru aceste informații este 6 noiembrie, ora 12:00.

Etichete: comunicat de presăCategorie: Comunicate de presă

Centre de excelență înființate în fiecare județ și în municipiul București

5 Noiembrie 2020 - 5:10pm
05 Noi 2020

Ministrul educației și cercetării, Monica Cristina Anisie, a aprobat, prin ordin, înființarea de centre de excelență în fiecare județ și în municipiul București. Acestea vor funcționa ca unități conexe ale Ministerului Educației și Cercetării, cu personalitate juridică, fiind coordonate metodologic de către inspectoratele școlare județene/ISMB. Decizia se subsumează prevederilor din Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, potrivit căreia „statul sprijină copiii și tinerii capabili de performanțe înalte atât în unități de învățământ, cât și în centre de excelență” (art. 57).

Reamintim că, recent, a fost aprobat, tot prin ordin de ministru, Regulamentul de organizare și funcționare a centrelor județene de excelență/Centrului Municipiului București de Excelență.

În conformitate cu prevederile acestui document, centrele de excelență elaborează și aplică strategii și politici pentru selecția, pregătirea, susținerea, motivarea copiilor și a tinerilor capabili de performanțe. În același timp, acestea organizează, coordonează metodologic, monitorizează și evaluează, după caz, la nivel județean/al municipiului București, un set de șapte activități și servicii educaționale:

1) elaborarea strategiilor de identificare și de selecție a copiilor și tinerilor capabili de performanțe în vederea constituirii unor grupe de performanță pe discipline, arii curriculare sau domenii științifice, artistice și tehnice, inclusiv pentru elevii care învață în limbile minorităților naționale;

2) inițierea acțiunilor de identificare și promovare a copiilor și tinerilor capabili de performanțe;

3) asigurarea, anual, a constituirii, funcționării și pregătirii grupelor de excelență;

4) elaborarea și asigurarea implementării unor programe de parteneriat cu diverse instituții din țară și străinătate, cu organizații neguvernamentale, cu comunitatea locală, în scopul îmbunătățirii condițiilor și resurselor necesare educării diferențiate a copiilor și tinerilor capabili de performanțe;

5) dezvoltarea programelor proprii de cercetare didactică și organizarea conferințelor care au ca temă activitățile specifice centrului de excelență;

6) organizarea, anual, a taberelor naționale de pregătire a copiilor și tinerilor capabili de performanțe, pe discipline;

7) poate organiza activitatea de pregătire a loturilor olimpice județene/al municipiului București.

Selecția copiilor și tinerilor capabili de performanțe se face prin realizarea și utilizarea următoarelor procedee și instrumente: profiluri psihocomportamentale, desemnări făcute de profesori și/sau de grupul de prieteni, studii de caz, chestionare, teste psihologice de aptitudini școlare, individuale și colective, teste de inteligență, teste de creativitate, teste de aptitudini speciale, analiza activității școlare, teste de evaluare a nivelului cognitiv la disciplina la care doresc să participe la pregătire, interviuri.

Pregătirea copiilor și tinerilor capabili de performanțe se organizează în grupe de excelență, pe ani de studiu și pe discipline. Programele de pregătire a copiilor și tinerilor capabili de performanțe sunt publice.

Activitatea de pregătire a copiilor și tinerilor capabili de performanțe se poate desfășura și în filiale ale centrului de excelență care au dotarea adecvată. Într-o filială se pot desfășura activități la una sau mai multe discipline. De asemenea, activitatea de pregătire a copiilor și tinerilor capabili de performanțe se poate desfășura și on-line. Numărul orelor/săptămână se împarte, după caz, între teorie și practică.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Monica Cristina Anisie - la un an de mandat

5 Noiembrie 2020 - 4:27pm
05 Noi 2020

Raportul de activitate „1 an de guvernare” al ministrului Monica Cristina Anisie (structurat pe domeniile majore de activitate ale Ministerului Educației și Cercetării - învățământ preuniversitar, învățământ superior și cercetare) cuprinde, în egală măsură, răspunsurile la principalele provocări ale mandatului și obiectivele îndeplinite într-o perioadă extrem de dificilă, grevată de declanșarea pandemiei de COVID-19.

În învățământul preuniversitar, intervențiile prioritare au vizat operaționalizarea unor măsuri de impact care să combată, într-o primă fază, pe termen scurt,  rata ridicată de părăsire timpurie a școlii, rezultatele slabe ale elevilor la testările naționale și internaționale și rata de analfabetism funcțional. Măsurile întreprinse în învățământul preuniversitar au acoperit nevoile de sprijin și de educație a zeci de mii de elevi – extinderea programului „Masa caldă”, transportul gratuit pentru elevi, tichetele sociale pentru elevii din medii defavorizate.

Au fost alocate fonduri substanțiale, prin programe sociale destinate categoriilor defavorizate, pentru susținerea participării școlare și reducerea abandonului școlar. De asemenea, pe acest segment au fost adoptate și intervenții sistemice de tipul metodologiilor care includ acțiuni pentru combaterea segregării școlare și încurajarea accesului la educație incluzivă de calitate și formare.

Debirocratizarea activității cadrelor didactice, demers anunțat încă de la preluarea portofoliului și dublat de promovarea calității în educație prin realizarea unui act educațional centrat pe nevoile elevului, s-a concretizat prin reducerea numărului de comisii din școli și eliminarea unor seturi de documente, dar și prin revizuirea/simplificarea standardelor ARACIP de evaluare externă și a metodologiei aferente.

Alte direcții de acțiune: profesionalizarea carierei didactice și a managementului școlar, îmbunătățirea infrastructurii școlare prin alocarea de fonduri de la bugetul de stat, precum și asigurarea transportului gratuit pentru elevi.

Pandemia de COVID-19 a impus aplicarea unor măsuri care să adapteze sistemul de educație la noile constrângeri. Ministerul Educației și Cercetării a răspuns prin reacții imediate la problemele „cronicizate” de-a lungul timpului în sistem, asigurând într-o manieră structurată intervenții rapide în vederea respectării dreptului de acces egal la educație. În acest sens, acțiunile Ministerului Educației și Cercetării au vizat încheierea în condiții bune a anului școlar 2019-2020, asigurarea cadrului legislativ pentru organizarea examenelor și a evaluărilor naționale din anul școlar 2020-2021, pregătirea deschiderii noului an școlar în condiții optime, respectiv promovarea măsurilor care sprijină digitalizarea sistemului de educație și centrarea pe utilizarea tehnologiilor IT în procesul de predare-învățare și pentru managementul educațional. Mai mult decât atât, a fost lansat procesul de elaborare a Strategiei privind digitalizarea educației din România 2021-2027, SMART-Edu.

În învățământul superior, prioritățile au fost: recredibilizarea studiilor doctorale, operaționalizarea Registrului matricol unic al universităților din România (RMUR), asigurarea condițiilor pentru desfășurarea alegerilor corecte la nivelul conducerii universităților, crearea de mecanisme funcționale pentru monitorizarea parcursului profesional al absolvenților, precum și inserția acestora pe piața muncii și sprijinirea instituțiilor de învățământ superior în dezvoltarea și implementarea strategiilor privind internaționalizarea procesului educațional și creșterea vizibilității instituționale.

În aceeași măsură, având în vedere contextul epidemiologic, au fost puse în practică formule de susținere a universităților în procesul de adaptare a măsurilor de protecție a studenților la îmbolnăvirea de COVID-19.

Realizări în domeniul Cercetare-Dezvoltare-Inovare:

  • Majorarea bugetului dedicat activităților CDI prin suplimentarea succesivă a alocărilor financiare cu peste 370 milioane lei;
  • Asigurarea obiectivității evaluării proiectelor prin cooptarea unor experți internaționali în echipele de evaluatori;
  • Evaluarea institutelor naționale de cercetare și dezvoltare în scopul dezvoltării unor poli naționali de competitivitate;
  • Demararea procesului de cartografiere a infrastructurii de cercetare și de creare a unei rețele de infrastructură de cercetare regională care să ofere acces la echipamente tuturor cercetătorilor din instituțiile publice din regiune;
  • Asigurarea condițiilor necesare continuării și finalizării proiectelor majore de cercetare, cu finanțare și participare națională și europeană.

„Obiectivele pe care mi le-am propus încă de la preluarea mandatului au vizat, pe termen mediu și lung, crearea premiselor de implementare a proiectului «România Educată», proiect al președintelui României, domnul Klaus Werner Iohannis. Asigurarea unui învățământ de calitate pentru toți elevii, personalizarea acestuia, flexibilizarea şi adaptabilitatea sistemului de educație la schimbările externe și la provocările viitorului sunt deziderate fundamentale în acest proiect. Odată cu declanșarea pandemiei, atingerea lor a devenit imperativă pentru sistemul educațional, noile realități sanitare obligându-ne să găsim soluții rapide și răspunsuri adecvate pentru școală. Între acestea, crucială se dovedește a fi digitalizarea sistemului de educație, cu accent pe asigurarea egalității de șanse pentru toți beneficiarii. A fost și continuă să fie o misiune dificilă, iar îndeplinirea acesteia depinde de implicarea întregii societăți. Din perspectiva aceasta, pot afirma că răspunsurile primite până acum, la Ministerul Educației și Cercetării, sunt încurajatoare, existând, iată, inclusiv prin măsurile adoptate, premisele pentru a reuși”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării.

► Raportul de activitate este disponibil integral aici.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  raport activitate 1 an de mandat ministru Monica Anise

Buletin Informativ: dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (5 noiembrie 2020)

5 Noiembrie 2020 - 4:16pm
05 Noi 2020

Ministerul Educației și Cercetării monitorizează dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, la nivel național, aceasta fiind influențată de evoluția situației epidemiologice din fiecare județ.

Prin urmare, astăzi, 5 noiembrie, în conformitate cu datele transmise de inspectoratele școlare județene (inclusiv al municipiului București), se înregistrează următoarea situație:

  • 8.156 de unități de învățământ în Scenariul 1 (S1): participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară.
  • 5.022 de unități de învățământ în Scenariul 2 (S2). Acesta presupune participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.
  • 4.478 de unități de învățământ în Scenariul 3 (S3), care implică participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități/lecții online.

Menționăm că dintre cele 4.478 de unități aflate în această situație, 368 sunt în Scenariul 3 ca urmare a cazurilor de COVID-19 înregistrate,, iar 4.110 unități de învățământ apar din cauza ratei de incidență a cazurilor din localitățile în care acestea funcționează ori a infrastructurii școlare supuse unor lucrări de reabilitare.

Consiliile de administrație de la nivelul fiecărei unități de învățământ adoptă propunerile de scenarii și, implicit, schimbarea acestora, în funcție de analiza situației epidemiologice efectuate de către direcțiile de sănătate publică și Institutul Național de Sănătate Publică, de infrastructura și de resursele existente în fiecare unitate de învățământ.

Reamintim că, potrivit ordinului comun al ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 5.487/1.494/01.09.2020, criteriul epidemiologic în baza căruia unitățile/instituțiile de învățământ stabilesc unul dintre cele trei scenarii de funcționare este rata incidenței cumulate, respectiv: numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.

Hotărârile privind scenariul de funcționare pe parcursul anului școlar se actualizează săptămânal sau ori de câte ori este nevoie.

Data de referință pentru aceste informații este 5 noiembrie, ora 12:00.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Buletin Informativ: dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (4 noiembrie 2020)

4 Noiembrie 2020 - 4:50pm
04 Noi 2020

Ministerul Educației și Cercetării monitorizează dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, la nivel național, aceasta fiind influențată de evoluția situației epidemiologice din fiecare județ.

Prin urmare, astăzi, 4 noiembrie, în conformitate cu datele transmise de inspectoratele școlare județene (inclusiv al municipiului București), se înregistrează următoarea situație:

  • 8.339 de unități de învățământ în Scenariul 1 (S1): participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară.
  • 5.052 de unități de învățământ în Scenariul 2 (S2). Acesta presupune participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.
  • 4.265 de unități de învățământ în Scenariul 3 (S3), care implică participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități/lecții online.

Menționăm că dintre cele 4.265 de unități aflate în această situație, 366 sunt în Scenariul 3 ca urmare a cazurilor de COVID-19 înregistrate,, iar 3.899 de unități de învățământ apar din cauza ratei de incidență a cazurilor din localitățile în care acestea funcționează ori a infrastructurii școlare supuse unor lucrări de reabilitare.

Consiliile de administrație de la nivelul fiecărei unități de învățământ adoptă propunerile de scenarii și, implicit, schimbarea acestora, în funcție de analiza situației epidemiologice efectuate de către direcțiile de sănătate publică și Institutul Național de Sănătate Publică, de infrastructura și de resursele existente în fiecare unitate de învățământ.

Reamintim că, potrivit ordinului comun al ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 5.487/1.494/01.09.2020, criteriul epidemiologic în baza căruia unitățile/instituțiile de învățământ stabilesc unul dintre cele trei scenarii de funcționare este rata incidenței cumulate, respectiv: numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.

Hotărârile privind scenariul de funcționare pe parcursul anului școlar se actualizează săptămânal sau ori de câte ori este nevoie.

Data de referință pentru aceste informații este 4 noiembrie, ora 12:00.

Etichete: comunicat de presăCategorie: Comunicate de presă

Buletin Informativ: dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (3 noiembrie 2020)

3 Noiembrie 2020 - 4:08pm
03 Noi 2020

Ministerul Educației și Cercetării monitorizează dinamica scenariilor de funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, la nivel național, aceasta fiind influențată de evoluția situației epidemiologice din fiecare județ.

Prin urmare, astăzi, 3 noiembrie, în conformitate cu datele transmise de inspectoratele școlare județene (inclusiv al municipiului București), se înregistrează următoarea situație:

  • 8.543 de unități de învățământ în Scenariul 1 (S1): participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară.
  • 5.077 de unități de învățământ în Scenariul 2 (S2). Acesta presupune participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.
  • 4.036 de unități de învățământ în Scenariul 3 (S3), care implică participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități/lecții online.

Menționăm că dintre cele 4.036 de unități aflate în această situație, 367 sunt în Scenariul 3 ca urmare a cazurilor de COVID-19 înregistrate,, iar 3.669 de unități de învățământ apar din cauza ratei de incidență a cazurilor din localitățile în care acestea funcționează ori a infrastructurii școlare supuse unor lucrări de reabilitare.

Consiliile de administrație de la nivelul fiecărei unități de învățământ adoptă propunerile de scenarii și, implicit, schimbarea acestora, în funcție de analiza situației epidemiologice efectuate de către direcțiile de sănătate publică și Institutul Național de Sănătate Publică, de infrastructura și de resursele existente în fiecare unitate de învățământ.

Reamintim că, potrivit ordinului comun al ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 5.487/1.494/01.09.2020, criteriul epidemiologic în baza căruia unitățile/instituțiile de învățământ stabilesc unul dintre cele trei scenarii de funcționare este rata incidenței cumulate, respectiv: numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.

Hotărârile privind scenariul de funcționare pe parcursul anului școlar se actualizează săptămânal sau ori de câte ori este nevoie.

Data de referință pentru aceste informații este 3 noiembrie, ora 12:00.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Pagini