Eşti aici

Noutăți MEN

Subscribe to Flux Noutăți MEN
Actualizat: în urmă cu 2 ore 51 de minute

113.480 de absolvenţi ai clasei a VIII-a au fost repartizaţi computerizat în învăţământul liceal de stat (anul școlar 2020-2021)

10 Iulie 2020 - 3:25pm
10 Iul 2020

Ministerul Educaţiei și Cercetării a publicat vineri, 10 iulie, ora 14:00, pe site-ul admitere.edu.ro, rezultatele repartizării computerizate în învăţământul liceal de stat a absolvenţilor clasei a VIII-a (anul școlar 2020-2021).

Au fost repartizați 113.480 de elevi în învățământul liceal de stat, dintre care 68.564 de candidați la filiera teoretică și 44.916 candidați la filiera tehnologică.

Au fost admiși în etape anterioare repartizării computerizate:

12.408 elevi la specializări vocaţionale;

600 de elevi în învăţământul militar;

1.880 de elevi pe locurile speciale, rezervate candidaţilor de etnie romă

659 de elevi în învățământul special.

Alți 25.257 de elevi s-au înscris pe locurile alocate rutelor de școlarizare în învățământul profesional, dual și liceal tehnologic.

În total, au fost completate 1.998.884 de opțiuni, rezultând o medie de 16 opţiuni/elev.

348 de candidați au fost admiși cu media generală 10.

Conform calendarului admiterii în învățământul liceal de stat, în perioada 13-20 iulie candidații vor depune/transmite dosarele de înscriere la secretariatele liceelor în care au fost admiși. În zilele de 22, 23 și 24 iulie, comisia judeţeană de admitere va rezolva toate cazurile speciale apărute după etapa de repartizare computerizată.

8.570 de elevi nu au fost repartizaţi, deoarece nu au completat suficiente opţiuni care să le permită încadrarea într-o unitate de învăţământ liceal. Aceştia vor intra în următoarea etapă de admitere (24 iulie – 3 august 2020), alături de absolvenții clasei a VIII-a repartizaţi computerizat în prima etapă de admitere, dar care nu şi-au depus dosarele de înscriere la liceu în intervalul 13 – 20 iulie, de candidaţii care nu au participat la repartizare şi de absolvenţii clasei a VIII-a care nu au susţinut Evaluarea Naţională.

Repartizarea se face conform unei proceduri stabilite de către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti, publicată pe site-ul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti şi comunicată unităţilor de învăţământ până la data de 24 iulie 2020.

În total, au rămas disponbile peste 37.000 de locuri în învățământul liceal, învățământul profesional, învățământul dual și învățământul liceal tehnologic.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate a publicat documentația de atribuire privind dispozitivele electronice conectate la internet

9 Iulie 2020 - 4:58pm
09 Iul 2020

Prin Hotărârea de Guvern nr. 370/2020 a fost alocată suma de 150 milioane de lei pentru achiziția de 250.000 de dispozitive electronice conectate la internet, destinate elevilor din mediile defavorizate, fiind desemnat Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC) pentru realizarea achiziției acestora.

ONAC a demarat o serie de consultări de piață, cu scopul de a avea o imagine a capacității de producție și livrare a dispozitivelor electronice, în contextul pandemiei de COVID-19. Ca urmare a consultării pieței au fost definitivate specificațiile tehnice ale dispozitivelor electronice. Ulterior, documentația aferentă a fost supusă avizării Comitetului Tehnico-Economic pentru Societatea Informațională, primind aviz pozitiv în data de 23 iunie 2020.

Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate a publicat în cursul acestei zile, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), documentația de atribuire ca urmare a definitivării etapei de planificare. Odată cu publicarea în SEAP a documentației, ofertanții pot solicita ONAC clarificări și depune oferte.

Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate va comunica Ministerului Educației și Cercetării rezultatele achiziției, fiind direct responsabil de ducerea la îndeplinire a Hotărârii de Guvern nr. 370/2020.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Recunoașterea profesională în UE, rezultat al implicării performante a autorităților române. Tabloul de bord al Pieței Unice poziționează România peste media europeană.

9 Iulie 2020 - 3:41pm
09 Iul 2020

Comisia Europeană a publicat recent Tabloul de bord al Pieței Unice - ediția 2020,  care pune în evidență toți indicatorii României pentru anul 2019, inclusiv cu privire la Cooperarea administrativă între statele membre prin Sistemul de Informare al Pieţei Interne (Sistemul IMI) - modulul Calificări Profesionale.

Modulul IMI - coordonat de către CNRED, din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, în relația cu autoritățile competente pentru profesiile reglementate din România, universități și inspectorate școlare - contribuie la inserția pe piața muncii din UE a absolvenților din România, prin facilitarea recunoașterii profesionale a diplomelor și certificatelor acestora.

Din raportul de țară, în care sunt prezentate rezultatele indicatorilor de performanță IMI, se remarcă:

Performanța - România și-a menținut performanțele excelente.

România și-a îmbunătățit în continuare performanța, în pofida volumelor foarte mari de cereri primite - România primește 13% din toate solicitările trimise prin IMI.

Toți cei 5 (cinci) indicatori au arătat performanțe peste media SEE (Spațiul Economic European). În medie, România a răspuns cererilor în 2 (două) săptămâni, 50% au răspuns în termen de o  săptămână."

Reprezentarea grafică marchează evoluția indicatorilor de performanță IMI din ultimii 3 (trei) ani, în contextul creșterii volumului de cereri de informații gestionate.

► Informații suplimentare: https://www.cnred.edu.ro/ro/imi 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Șapte universități din România au fost selectate de către Comisia Europeană în cadrul apelului vizând rețeaua Universităților Europene

9 Iulie 2020 - 2:45pm
09 Iul 2020

Comisia Europeană a anunțat astăzi, 9 iulie, rezultatele selecției în urma celui de-al doilea apel vizând Universitățile Europene. Din România, au fost selectate șapte universități, care se alătură celor trei instituții de învățământ superior alese în urma primului apel.

 Cele șapte universități sunt:

  • Universitatea Politehnica din Timișoara
  • Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
  • Universitatea Politehnica din București
  • Universitatea din Petroșani
  • Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
  • Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațeganu” din Cluj-Napoca
  • Universitatea de Vest din Timișoara

Cele trei instituții selectate anterior: Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Universitatea din București și Universitatea Tehnică de Construcții din București.

Felicit universitățile din România selectate pentru a face parte din cadrul Universităților Europene, contribuind astfel la consolidarea Spațiului European al Educației. Îmi doresc ca aceste universități să constituie un exemplu de bună practică pentru tot mediul academic din România. Vom continua să susținem cu resurse financiare universitățile, pentru a-și îndeplini obiectivele propuse în cadrul rețelelor europene din care fac parte. Fiecare din cele trei universități deja membre în rețeaua universităților europene au fost finanțate de către Ministerul Educației și Cercetării din Fondul pentru Situații Speciale cu un milion de lei pentru fiecare universitate. Avem disponibilitatea de a susține financiar și cele șapte universități câștigătoare. Bugetul de anul acesta pentru finanțarea învățământului superior este mai mare cu aproximativ un miliard de lei, comparativ cu 2019”, a declarat Monica Anisie, ministrul educației și cercetării.

Universitățile Europene sunt alianțe transnaționale ale unor instituții de învățământ superior din întreaga Uniune Europeană care se aliază în beneficiul studenților, al profesorilor și al societății în ansamblul ei.

Comisia Europeană a anunțat cele 24 de noi universități europene care vor adera la primele 17 alianțe ale instituțiilor de învățământ superior selectate încă din 2019, din România fiind selectate șapte universități. Beneficiind de sprijin financiar din partea programelor Erasmus+ și Orizont 2020, ele sporesc calitatea, incluziunea, digitalizarea și atractivitatea învățământului superior european.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

A doua sesiune a examenului național de Bacalaureat 2020 se va desfășura în perioada 24 august - 5 septembrie

9 Iulie 2020 - 1:15pm
09 Iul 2020

Calendarul sesiunii august-septembrie 2020 a examenului național de Bacalaureat a fost aprobat prin ordin de ministru și transmis spre publicare în Monitorul Oficial.

Potrivit ordinului, înscrierea candidaților este programată în intervalul 13 - 24 iulie. Documentele-tip de înscriere - completate și semnate - pot fi depuse la secretariatele unităților de învățământ-centre de examen sau pot fi transmise prin mijloace electronice/poștă, folosindu-se coordonatele indicate de secretariatele unităților de învățământ.

 

Probele scrise sunt programate în săptămâna 24 - 27 august, astfel:

  • 24 august: Limba și literatura română - E.a)
  • 25 august: proba obligatorie a profilului - E.c)
  • 26 august: proba la alegere a profilului și specializării - E.d)
  • 27 august: Limba și literatura maternă -  proba E.b)

Echivalarea și recunoașterea competențelor lingvistice și digitale se pot realiza în zilele de 28 și 31 august, respectiv 1 septembrie. În acest sens, comisiile de bacalaureat din unitățile de învățământ liceal vor calcula mediile candidaților și vor asigura echivalarea/recunoașterea nivelurilor de competență, la probele de profil din cadrul examenului național de Bacalaureat (2020), potrivit metodologiei specifice.

Afișarea primelor rezultate înregistrate la probele scrise va avea loc în data de 2 septembrie (până la ora 12:00) și va fi urmată de etapa depunerii contestațiilor, în aceeași zi, în intervalul orar 14:00 - 20:00. La fel ca în prima sesiune, rezultatele elevilor vor fi publicate prin anonimizarea numelui și a prenumelui, în conformitate cu prevederile specifice în vigoare (Regulamentul general privind protecția datelor - RGPD). Contestațiile pot fi depuse atât în format fizic, cât și electronic. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit electronic și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.

Rezultatele finale, după soluționarea contestațiilor (3-4 septembrie), vor fi comunicate sâmbătă, 5 septembrie.

Nota minimă de promovare, pentru fiecare probă, este 5, iar media finală pentru promovarea examenului este cel puțin 6.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

BREXIT și recunoașterea diplomelor/calificărilor profesionale pentru cetățenii britanici

8 Iulie 2020 - 2:19pm
08 Iul 2020

Pe durata perioadei de tranziție, până la 31 decembrie 2020, recunoașterea diplomelor și a calificărilor profesionale obținute de cetățenii britanici și membrii acestora de familie se realizează în aceleași condiții aplicabile cetățenilor UE, conform reglementărilor europene și naționale în materie.

Cetățenii britanici și membrii lor de familie continuă să beneficieze de același tratament aplicabil cetățenilor unui stat membru UE și membrilor acestora de familie pentru a putea studia sau lucra în România, drepturi care decurg din legislația UE privind libera circulație a persoanelor.

După încheierea perioadei de tranziție, recunoașterea academică și profesională se va realiza în conformitate cu procedurile stabilite pentru cetățenii terți, cu respectarea prevederilor Convenției de la Lisabona și a celorlalte reglementări în materie.

Pentru a beneficia de avantajele perioadei de tranziție, recomandăm tuturor cetățenilor britanici și membrilor acestora de familie să aplice pentru recunoașterea studiilor!

Mai multe informații sunt disponibile aici.

Etichete: comunicat de presăCategorie: Comunicate de presă

Calendarul privind mobilitatea personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2020-2021 a fost reactualizat prin ordin de ministru

6 Iulie 2020 - 1:34pm
06 Iul 2020

În urma promulgării de către președintele României, Klaus Iohannis, a Legii pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 58/2020 privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ, a fost aprobat prin ordin de ministru și transmis spre publicare în Monitorul Oficial, Calendarul mobilității personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2020-2021.

Astfel, în perioada 9-16 iulie 2020, candidații la concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învățământ preuniversitar își vor depune dosarele de înscriere la inspectoratele școlare (sau le pot transmite și electronic).

Proba scrisă din cadrul acestui concurs (titularizare) va avea loc în data de 29 iulie 2020, cu respectarea tuturor măsurilor igienico-sanitare în vigoare. Primele rezultate vor fi afișate pe 4 august. Contestațiile vor fi depuse în perioada 4-5 august, iar în data de 11 august vor fi afișate rezultatele finale.

Calendarul complet al mobilității personalului didactic din învățământul preuniversitar este disponibil AICI.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  anexa nr. 19 mobilitate 2020_2021.pdf

64.5%: rata de promovare în prima sesiune a examenului de Bacalaureat 2020 (după soluționarea contestațiilor)

5 Iulie 2020 - 12:44pm
05 Iul 2020

Rata de promovare (absolvenți din promoția curentă și din promoțiile anterioare), înregistrată la sesiunea iunie-iulie 2020 a examenului național de Bacalaureat, fără etapa specială, după soluționarea contestațiilor, este de 64.5%. Pentru promoția curentă, rata de promovare este de 72.9%, iar pentru promoțiile anterioare de 27.7%

Astfel, din totalul celor 147.794 de candidați prezenți, au promovat 95.399 de candidați: 87.887 candidați aparțin promoției 2020 (comparativ cu 84.833 de candidați reușiți în promoția anului trecut), iar 7.512 provin din promoțiile anterioare (în creștere, comparativ cu 4.383 de candidați reușiți în 2019). Numărul mediilor de 10 (zece) a crescut la 307.

Dintre cei 155.639 de candidați înscriși, s-au prezentat 147.794 de candidați (120.627 de candidați din promoția curentă, respectiv 27.167 de candidați din promoțiile anterioare).

Nota minimă de promovare, pentru fiecare probă, este 5, iar media finală pentru promovarea examenului este cel puțin 6. Procentul de promovare s-a calculat din totalul candidaților prezenți, incluzând în această categorie și candidații eliminați.

La etapa specială a examenului de  Bacalaureat s-au înscris 141 de absolvenți ai clasei a XII-a, conform situației centralizate până la această oră de către Ministerul Educației și Cercetării. Examenul începe luni, 6 iulie, cu proba scrisă la Limba și literatura română. Marți, 7 iulie, se desfășoară proba obligatorie a profilului, iar miercuri, 8 iulie, va avea loc proba la alegere a profilului și specializării. Ultima probă scrisă (Limba și literatura maternă) este programată joi, 9 iulie.

Potrivit situațiilor transmise de către inspectoratele școlare, în 9 județe (Alba, Arad, Călărași, Dâmbovița, Ilfov, Neamț, Sălaj, Teleorman și Timiș) nu s-au consemnat situații care să determine organizarea probelor scrise aferente acestei etape speciale. În Capitală vor susține această etapă 12 candidați, iar în județele Caraș Severin, Tulcea și Vaslui un singur candidat. Primele rezultate vor fi afișate vineri, 10 iulie, până la ora 12.00.

Vom reveni cu informații suplimentare privind aceste probe în fiecare zi de desfășurare și cu comunicatul final, după soluționarea contestațiilor din etapa specială.

Ministerul Educației și Cercetării pune, în continuare, la dispoziția celor interesați, linia TELVERDE - 0800801100 - pentru sesizarea eventualelor nereguli privind desfășurarea acestei etape. Numărul va fi disponibil în perioada 6 - 9  iulie, între orele 8:00 - 16:00, iar vineri, 10 iulie, între orele 8:00 -14:00.

***

Informații detaliate privind rezultatele înregistrate la examenul național de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2020, după soluționarea contestațiilor, pot fi consultate în dosarul de presă atașat.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  Dosar rezultate Bacalaureat 2020 - prima sesiune - după soluționarea contestațiilor

Rezultatele finale înregistrate de absolvenții clasei a VIII-a care au susținut Evaluarea Națională 2020 (inclusiv după soluționarea contestațiilor din etapa specială)

4 Iulie 2020 - 11:20am
04 Iul 2020

În urma desfășurării etapei speciale (22 iunie - 4 iulie) din cadrul sesiunii 2020 a Evaluării Naționale a absolvenților clasei a VIII-a, Ministerul Educației și Cercetării a centralizat și actualizat rezultatele finale înregistrate la acest examen.

Situația statistică generală arată că dintre cei 160.663 candidați prezenți la Evaluarea Națională (inclusiv etapa specială), 122.357 de candidați (în creștere, raportat la cei 122.252 de candidați din etapa inițială) au obținut medii mai mari sau egale cu 5 (cinci), adică 76.20%. Dintre aceștia, 892 de candidați au încheiat examenul cu media generală 10 (zece).

Rata de participare a fost de 93.10%: 160.663 de candidați prezenți, dintr-un total de 172.543 de elevi înscriși.

La proba de Limba și literatura română au obținut note peste sau egale cu 5 (cinci) 135.365 de candidați (84%), iar 4.700 candidați au fost notați cu 10 (zece).

La proba de Matematică, 112.796 candidați (70.2%) au primit note peste sau egale cu 5 (cinci), iar 3.335 de candidați au reușit să obțină nota 10 (zece).

La proba de Limba și literatura maternă, 8.906 candidați (93.1%) au note peste sau egale cu 5 (cinci), iar 143 de candidați au obținut 10 (zece).

7 (șapte) candidați au fost eliminați din cauza unor tentative de fraudă (toți în sesiunea inițială), lucrările acestora fiind notate cu 1.

Precizăm că rezultatele au fost publicate prin anonimizarea numelui și a prenumelui, pe baza unui cod unic alocat fiecărui candidat. Măsura este în acord cu prevederile art. 5 și ale art. 6 din Regulamentul UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor - RGPD), precum și cu solicitarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Practic, este prima dată de la intrarea în vigoare a RGPD, când notele/rezultatele candidaților sunt afișate în acest format.

După finalizarea etapei speciale a Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, astăzi, 4 iulie 2020, Comisia naţională de admitere retransmite către comisiile judeţene baza de date cu mediile de admitere şi ierarhia judeţeană prin activarea, în aplicaţia informatică centralizată, a secţiunilor şi rapoartelor specifice. Acest lucru atrage după sine și actualizarea ierarhiei la nivel județean/al municipiului București a absolvenților clasei a VIII-a. Repartizarea computerizată se va desfășura în data de 10 iulie.

Informații suplimentare sunt disponibile în dosarul atașat.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  2020-07-04 Dosar Evaluare Nationala 2020 - rezultate finale (inclusiv etapa speciala).pdf

Gala TeleȘcoala: festivitatea de premiere a profesorilor care au susținut lecții la TVR

3 Iulie 2020 - 8:14pm
03 Iul 2020

Astăzi, 3 iulie, a avut loc Gala TeleȘcoala, eveniment organizat de Ministerul Educației și Cercetării în parteneriat cu Televiziunea Română, eveniment dedicat cadrelor didactice care au susținut ore la emisiunea TeleȘcoala.

Gala TeleȘcoala s-a desfășurat în aer liber, la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București (USAMV), cu participarea premierului Ludovic Orban, a consilierului prezidențial Ligia Deca, a vicepremierului Raluca Turcan, a președintelui-director general al TVR, Doina Gradea, a consilierului de stat la cancelaria primului ministru, Sorin Costreie și a rectorului USAMV și președinte al Consiliului Național al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu.

Monica Anisie, ministrul educației și cercetării, a premiat cadrele didactice din București, iar simultan, la Cluj-Napoca și la Târgu Mureș, a avut loc premierea profesorilor care au susținut ore în limba maghiară.

În deschiderea evenimentului, Monica Anisie a subliniat importanța emisiunii TeleȘcoală și că aceasta trebuie să continue.

Știu de la voi, dragi colegi, că ați pus suflet și ați crezut în TeleȘcoală, iar proiectul nostru trebuie să continue. Această pandemie ne-a solidarizat în jurul educației și am contribuit la dezvoltarea viitorului copiilor noștri. Prin creativitatea de care ați dat dovadă și prin modul în care v-ați adaptat în fața camerelor de luat vederi, sau în fața dispozitivelor electronice, ați ridicat meseria de cadru didactic la rang de artă, arta de a modela caractere. Se spune că un profesor își pune amprenta asupra eternității, dar el nu poate ști niciodată cât de departe poate ajunge influența lui. Așa ați procedat și dumneavoastră. V-ați pus amprenta asupra caracterelor elevilor de astăzi, adulților de mâine. Cât de departe poate ajunge influența noastră vom vedea peste ani”, a declarat Monica Anisie, ministrul educației și cercetării, în cadrul deschiderii evenimentului.

Cadrelor didactice de la Cluj-Napoca și Târgu Mureș le-au fost decernate premiile de Irina Kovacs, secretar de stat în cadrul Ministerului Educației și Cercetării și de Iulia Vârtic, director general în cadrul Direcției Generale Minorități - MEC.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Situație statistică privind contestațiile depuse în sesiunea iunie-iulie 2020 a examenului național de Bacalaureat

1 Iulie 2020 - 5:54pm
01 Iul 2020

În perioada rezervată depunerii contestațiilor, etapă subsecventă afișării primelor rezultate din sesiunea curentă a examenului național de Bacalaureat, au fost înregistrate 62.790 de contestații.

Dintre acestea, 23.954 de contestații au vizat lucrări la proba scrisă de Limba și literatura română - E)a), 492 de contestații au fost depuse la proba scrisă de Limba și literatura maternă - E)b), în timp ce la proba obligatorie a profilului - E)c) s-au înregistrat 20.741 de contestații. La proba la alegere a profilului și specializării - E)d) au fost depuse 17.603 contestații.

Cele mai multe contestații au fost depuse în Capitală (7.380) și în județele Constanța (2.941), Argeș (2.868) și Suceava (2.527), iar cele mai puține - sub 650 de contestații - în județele Mehedinți (639), Călărași (637), Covasna (627), Ialomița (623) și Tulcea (539).

Soluționarea lucrărilor contestate va avea loc în perioada 1 - 4 iulie, rezultatele finale urmând a fi făcute publice duminică, 5 iulie.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare privind ultima probă scrisă (Limba și literatura maternă) din cadrul etapei speciale a Evaluării Naționale - sesiunea iunie 2020

1 Iulie 2020 - 5:43pm
01 Iul 2020

Astăzi, 1 iulie, s-a desfășurat proba scrisă la Limba și literatura maternă, ultima din cadrul etapei speciale a Evaluării Naționale - sesiunea 2020. Toți cei nouă candidați înscriși pentru susținerea probei au fost prezenți. Nu s-au înregistrat eliminări din examen sau cazuri de candidați cu temperatura peste 37.3 grade Celsius.

La Limba și literatura germană au susținut proba trei candidați (câte unul în București, județul Mureș și județul Satu Mare), iar la Limba și literatura maghiară, 6 candidați (Bihor - un candidat, Harghita - un candidat, Mureș - 3 candidat, Sălaj - un candidat).

Subiectul și baremul de corectare au fost publicate la ora 15.00.

Primele rezultate vor fi comunicate joi, 2 iulie, până la ora 12.00, în centrele de examen. În conformitate cu prevederile art. 5 și ale art. 6 din Regulamentul UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor - RGPD), precum și cu solicitarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Ministerul Educației și Cercetării va publica rezultatele elevilor obținute în urma susținerii examenelor naționale prin anonimizarea numelui și a prenumelui.

Contestațiile pot fi depuse în aceeași zi (2 iulie), în intervalul orar 14:00 - 20:00, inclusiv prin mijloace electronice. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.

Rezultatele finale vor fi afișate sâmbătă, 4 iulie.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare privind a doua probă scrisă (Matematică) din cadrul etapei speciale a Evaluării Naționale - sesiunea iunie 2020

30 Iunie 2020 - 5:09pm
30 Iun 2020

Astăzi, 30 iunie, s-a desfășurat a doua probă scrisă (Matematică) din cadrul etapei speciale a Evaluării Naționale (sesiunea 2020). Din cei 202 candidați înscriși pentru susținerea probei au fost prezenți 181 de candidați. Nu s-au prezentat 21 de candidați. Doi candidați au beneficiat de recunoașterea probei.

Nu s-au înregistrat cazuri în care temperatura celor care au susținut proba să depășească maximul de 37,3 grade Celsius.

Subiectul și baremul de corectare au fost publicate de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, la ora 15.00.

Ultima probă - Limba și literatura maternă - va fi susținută mâine, 1 iulie, de 9 elevi (6 la Limba și literatură maghiară și 3 la Limba și literatura germană).

Primele rezultate vor fi afișate joi, 2 iulie, până la ora 12.00, în centrele de examen. În conformitate cu prevederile art. 5 și ale art. 6 din Regulamentul UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor - RGPD), precum și cu solicitarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Ministerul Educației și Cercetării va publica rezultatele elevilor obținute în urma susținerii examenelor naționale prin anonimizarea numelui și a prenumelui.

Contestațiile pot fi depuse în ziua de 2 iulie, în intervalul orar 14:00 - 20:00. Acestea pot fi depuse/transmise și prin mijloace electronice. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.

Rezultatele finale vor fi afișate sâmbătă, 4 iulie.

Etichete: comunicat de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației și Cercetării a centralizat rezultatele înregistrate în prima sesiune a examenului de Bacalaureat 2020

30 Iunie 2020 - 12:50pm
30 Iun 2020

Rata de promovare (înainte de contestații), înregistrată de absolvenții studiilor liceale care au susținut probele examenului de Bacalaureat în sesiunea iunie-iulie 2020, atât din promoția curentă, cât și din promoțiile anterioare este de 62,9%. Pentru promoția curentă, rata de promovare este 71,4%, iar pentru promoțiile anterioare - 25%.

În sesiunea iunie-iulie 2020, au promovat 92.930 de candidați, dintr-un total de 147.790 candidați prezenți. Dintre aceștia, 86.140 de candidați provin din promoția curentă, iar 6.790 de candidați din promoțiile anterioare.

232 de candidați au obținut media 10.

Pe discipline de examen, situația candidaților cu note de 10 este următoarea:

  • 1.927 au obținut nota 10 la proba de Limba și literatura română;
  • 209 au obținut nota 10 la proba de Limba și literatura maternă;
  • 5.624 au obținut nota 10 la proba obligatorie a profilului (Matematică - 2.241 / Istorie - 3.383)
  • 6.799 au obținut nota 10 la proba la alegere a profilului și a specializării.

Procente de promovare peste 70% s-au înregistrat în următoarele județe: Cluj (77,8%), Sibiu (71,8%), Iași ( 71,4%) și Brașov (71%). În Capitală, rata de promovare s-a situat la 67,5%.

Județele în care ratele de promovare au fost sub 50%: Ilfov (32,2%), Giurgiu (42,4%), Mehedinți (47,8%) și Gorj (49,7%).

Precizăm că nota minimă de promovare, pentru fiecare disciplină, este 5 (cinci), iar media finală pentru promovarea examenului este minimum 6 (șase). Procentul de promovare s-a calculat din totalul candidaților prezenți, incluzând în această categorie și candidații eliminați.

Rezultatele (înainte de contestații) au fost afișate astăzi, 30 iunie, la ora 12:00, atât în centrele de examen, cât și pe pagina web dedicată.

În conformitate cu prevederile art. 5 și ale art. 6 din Regulamentul UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor - RGPD), precum și cu solicitarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Ministerul Educației și Cercetării a publicat rezultatele elevilor prin anonimizarea numelui și a prenumelui.

Contestațiile pot fi depuse atât în format fizic, cât și electronic, în zilele de 30 iunie, în intervalul orar 16:00 - 20:00 și pe data de 1 iulie, în intervalul orar 8:00 - 12:00. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit electronic și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.

Rezultatele finale vor fi anunțate duminică, 5 iulie.

Informații detaliate privind rezultatele din prima sesiune a examenului național de Bacalaureat 2020 (înainte de contestații) pot fi consultate în dosarul de presă atașat.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  30.06.2020_DOSAR v2_rezultate_Bacalaureat 2020_IC.pdf

Întâlnire de lucru între Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Tineretului și Sportului: Cluburile Sportive Școlare (CSS) și Liceele cu Program Sportiv (LPS) își reiau activitatea

29 Iunie 2020 - 5:07pm
29 Iun 2020

Astăzi, 29 iunie, la sediul Ministerului Tineretului și Sportului, a avut loc o întâlnire de lucru între Monica Anisie, ministrul educației și cercetării și Ionuț Stroe, ministrul tineretului și sportului.

Ministerul Educației și Cercetării a stabilit cadrul pentru reluarea activităților în unitățile de învățământ cu program sportiv suplimentar (cluburi sportive școlare) și cele cu program sportiv integrat (liceele și școlile gimnaziale cu clase cu program sportiv).

Începând de azi, 29 iunie 2020, pot fi reluate activitățile sportive (antrenamente/participare la competițiile oficiale), cu respectarea prevederilor ordinului comun între Ministerul Tineretului și Sportului și Ministerul Sănătății 619/1077 din 12.06.2020.

La această întâlnire au participat și reprezentanții federațiilor sportive - sporturi de echipă: Gheorghe Vișan - Federația Română Volei, Alexandru Dedu - Federația Română de Handbal și Alin Petrache - Federația Română de Rugby.

Mă bucur că putem să facem acest anunț, al reluării activităților în unitățile de învățământ cu program sportiv integrat și suplimentar, întrucât sportul deține un rol esențial în dezvoltarea armonioasă a  copiilor noștri. Au fost multe discuții referitoare la acest subiect, însă deciziile noastre au avut tot timpul în prim-plan siguranța copiilor și a tinerilor. De aceea, sunt încrezătoare că în urma acestui dialog deschis cu Ministerul Tineretului și Sportului se vor concretiza proiecte importante pentru tinerii care vor să facă sport, proiecte pe care le vom anunța curând”, a declarat Monica Anisie, ministrul educației și cercetării.

Doresc să mulțumesc Ministerului Educației și Cercetării și doamnei ministru, Monica Anisie, pentru deschiderea și înțelegerea pe care ne-au arătat-o. Deschiderea CSS-urilor și a LPS-urilor a fost unul dintre cele mai dezbătute subiecte în ultima perioadă cu oamenii din lumea sportului și mă bucur că am reușit acum să facem și acest pas!  Sunt sigur că și colegii de la Ministerul Educației și Cercetării vor reuși să gestioneze foarte bine această situație, la fel de bine cum au reușit să  organizeze desfășurarea în siguranță a examenelor de evaluare națională și bacalaureat pentru sutele de mii de copii. Am dorit să îi avem alături de noi la discuția de astăzi și pe reprezentanții câtorva federații sportive naționale, pentru a exista acel dialog constructiv care să ne ofere și soluții, dar și viitoare parteneriate legate de competițiile sportive școlare. Mă bazez foarte mult pe ajutorul Ministerul Educației și Cercetării și, fără a exagera, doresc să spun că în ce privește relansarea sportului de masă în România, Ministerul Educației și Cercetării este principalul nostru partener. Creșterea numărului orelor de sport și a numărului celor ce fac sport, precum  și crearea unor competiții sportive atractive, care să implice cât mai multe școli și elevi de diferite vârste, sunt pariul nostru, al celor două ministere", a declarat Ionuț Stroe, ministrul tineretului și sportului.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare privind prima probă scrisă din cadrul etapei speciale a Evaluării Naționale - sesiunea iunie 2020

29 Iunie 2020 - 2:15pm
29 Iun 2020

Astăzi, 29 iunie, s-a desfășurat prima probă scrisă din cadrul etapei speciale a Evaluării Naționale (sesiunea 2020). Din cei 192 de candidați înscriși pentru susținerea probei de Limbă și literatură română au fost prezenți 170 de candidați, iar doi candidați au beneficiat de recunoașterea probei. Nu s-au prezentat 20 de candidați.

Subiectul și baremul de corectare pentru proba de Limba și literatura română vor fi publicate de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, pe site-ul subiecte.edu.ro, la ora 15.00.

Următoarea probă va avea loc marți, 30 iunie (Matematică), iar ultima probă, la Limba și literatura maternă, va fi susținută miercuri, 1 iulie, de elevii care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă.

Primele rezultate vor fi afișate joi, 2 iulie, până la ora 12.00, în centrele de examen. În conformitate cu prevederile art. 5 și ale art. 6 din Regulamentul UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor - RGPD), precum și cu solicitarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Ministerul Educației și Cercetării va publica rezultatele elevilor obținute în urma susținerii examenelor naționale prin anonimizarea numelui și a prenumelui.

Contestațiile pot fi depuse în ziua de 2 iulie, în intervalul orar 14:00 - 20:00. Acestea pot fi depuse/transmise și prin mijloace electronice. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.

Rezultatele finale vor fi afișate sâmbătă, 4 iulie.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Peste 200 de absolvenți ai clasei a VIII-a vor susține Evaluarea Națională în cadrul etapei speciale

28 Iunie 2020 - 12:44pm
28 Iun 2020

La etapa specială a examenului de Evaluare Națională (sesiunea 2020) s-au înscris 216 absolvenți ai clasei a VIII-a, conform situației centralizate până la această oră de Ministerul Educației și Cercetării.

Examenul începe luni, 29 iunie, cu proba scrisă la Limba și literatura română (192 de candidați înscriși). Marți, 30 iunie, se desfășoară proba la Matematică (206 candidați înscriși), iar miercuri, 1 iulie, va avea loc proba la Limba și literatura maternă (9 candidați înscriși).

Probele încep la ora 9:00 și se vor desfășura în 60 de centre de examen din 37 de județe. Potrivit situațiilor transmise de către inspectoratele școlare, la nivelul județelor Arad, Covasna, Ilfov, Mehedinți și Tulcea nu există situații care să determine organizarea acestei etape speciale.

Primele rezultate vor fi afișate joi, 2 iulie, până la ora 12.00, în centrele de examen. În conformitate cu prevederile art. 5 și ale art. 6 din Regulamentul UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor - RGPD), precum și cu solicitarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Ministerul Educației și Cercetării va publica rezultatele elevilor obținute în urma susținerii examenelor naționale prin anonimizarea numelui și a prenumelui.

Contestațiile pot fi depuse în ziua de 2 iulie, în intervalul orar 14:00 - 20:00. Acestea pot fi depuse/transmise și prin mijloace electronice. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora. Rezultatele finale vor fi afișate sâmbătă, 4 iulie.

Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de două ore, din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev. Probele sunt monitorizate audio-video și sunt organizate cu respectarea tuturor măsurilor de prevenție și protecție stabilite în contextul pandemiei COVID-19.

Ministerul Educației și Cercetării pune, în continuare, la dispoziția celor interesați, o linie TELVERDE - 0800801100 - pentru sesizarea eventualelor nereguli privind desfășurarea Evaluării Naționale. Numărul va fi disponibil în perioada 29 iunie - 2 iulie, între orele 8:00 - 16:00, iar vineri, 3 iulie, între orele 8:00 -14:00.

Media generală obținută în urma susținerii Evaluării Naționale are o pondere de 80% în calculul mediei de admitere în clasa a IX-a. Absolvenții clasei a VIII-a își vor putea continua studiile în învățământul liceal sau profesional, fiind asigurate locuri, prin cifra de școlarizare aprobată, pentru toți elevii care au finalizat ciclul gimnazial.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Rezultatele finale înregistrate la Evaluarea Națională a absolvenților de clasa a VIII-a / sesiunea 2020 (după soluționarea contestațiilor)

27 Iunie 2020 - 11:24am
27 Iun 2020

Ministerul Educației și Cercetării a centralizat rezultatele finale obținute de absolvenții clasei a VIII-a, în urma susținerii examenului de Evaluare Națională (sesiunea  2 - 27 iunie 2020).

Conform datelor obținute în urma reevaluării lucrărilor contestate, proporția candidaților cu medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) este de 76.2% (122.252 de candidați), ceea ce înseamnă o creștere a acestui număr față de rezultatele inițiale. A crescut, de asemenea, și numărul candidaților cu media generală de 10: de la 839 la 892 (aproape dublu față de anul trecut: 459).

La proba de Limba și literatura română, 135.242 de candidați (84%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 4.699 de candidați au obținut nota 10.

La Matematică, 112.721 de candidați (70.2%) au primit note mai mari sau egale cu 5(cinci), iar dintre aceștia, 3.335 de candidați au obținut nota 10.

La Limba și literatura maternă, 8.898 (93.1%) de candidați au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar un număr de 143 de candidați au obținut nota 10.

Au fost depuse 15.275 de contestații, mai puține decât în ultimii doi ani (21.509 contestații - 2019), respectiv 23.761 de contestații - 2018).

Rata de participare la evaluarea națională a fost de 93%: 160.468 de candidați prezenți (dintr-un total de 172.531 de candidați înscriși). Șapte elevi au fost eliminați din cauza unor tentative de fraudă, lucrările acestora fiind notate cu 1 (unu).

Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare sumativă externă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Media de admitere constituie criteriu pentru admiterea în învățământul liceal de stat, fiind media ponderată între media generală obținută la Evaluarea Națională (cu o pondere de 80%) și media generală de absolvire a claselor din gimnaziu (cu o pondere de 20%).

Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, se va derula în perioada 2 - 6 iulie și va fi urmată de repartizarea computerizată în învățământul liceal de stat (10 iulie).

Alte detalii sunt incluse în raportul publicat aici.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  2020-06-26 Dosar EN 2020 v1 - dupa contestatii_v1.pdf

Aprobarea regulamentului de organizare și funcționare și componența nominală a Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare pentru mandatul 2020-2024

26 Iunie 2020 - 2:54pm
26 Iun 2020

Ministerul Educației și Cercetării a aprobat, prin ordin, regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) pentru mandatul 2020-2024. În același timp, a fost finalizată și selecția membrilor CNATDCU pentru mandatul 2020-2024.

Noua structură a CNATDCU a fost stabilită prin ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.621/2020 (trimis spre publicare în Monitorul Oficial al României) și este disponibilă aici.

Principalele modificări ale regulamentului de organizare și funcționare se referă la:

a) structura CNATDCU

  • înființarea panelurilor pe domenii fundamentale, care grupează comisiile de specialitate arondate unui domeniu fundamental;
  • reorganizarea comisiilor de Sociologie, științe politice și administrative și Științe militare, informații și ordine publică în Sociologie, științe administrative și științe ale comunicării, respectiv Științe politice, studii de securitate, științe militare, informații și ordine publică;
  • modificarea denumirii unor comisii arondate panelului 2 - Științe inginerești și panelului 5 - Științe umaniste;

b) regulamentul de organizare și funcționare

  • delimitarea atribuțiilor generale ale CNATDCU între structuri;
  • metodologiile de evaluare a tezelor de doctorat, tezelor de abilitare, dosarelor de CSI și CSII, sesizărilor de nerespectare a eticii vor fi aprobate ulterior, în scopul eficientizării evaluărilor prin mijloace electronice.

Conducerea CNATDCU în mandatul 2020-2024 va fi asigurată de Acad. Ioan-Aurel Pop - Președinte CNATDCU și trei vicepreședinți - Acad. Marius Andruh, Acad. Dorel Banabic, M. c. Acad. Mircea Dumitru.

► Componența Consiliului general al CNATDCU poate fi găsită aici.

► Componența fiecărui panel pe domeniu fundamental poate fi găsită aici.

► Componența comisiilor de specialitate ale CNATDCU poate fi găsită aici.

Componența consiliului a fost stabilită prin selecția cadrelor didactice și de cercetare care îndeplinesc criteriile prevăzute de Legea educației naționale nr. 1/2011. Peste 1.100 de persoane din 134 de instituții de învățământ și cercetare din România și din străinătate au aplicat pentru a dobândi calitatea de membru CNATDCU în mandatul 2020-2024.

Configurația aprobată a consiliului include personalități din aproape 100 de instituții, însumând 543 membri, din care 21 membri ai Consiliului general, 69 de membri ai panelurilor pe domenii fundamentale și 493 membri ai comisiilor de specialitate.

Ca reprezentare a universităților din România, procente egale, de peste 8% pentru fiecare, înregistrează Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Universitatea Politehnica din București.

Un procent cumulativ de până la 50% din totalul membrilor este asigurat de reprezentanți din alte șase universități: Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Politehnica din Timișoara, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Academia de Studii Economice din București.

Interesul membrilor universităților menționate se corelează cu distribuția instituțională a tezelor de doctorat evaluate de CNATDCU în perioada 2016-2020: Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca și Universitatea din București au înregistrat fiecare procente de aproximativ 10% din totalul tezelor de doctorat evaluate, urmate de UMF „Carol Davila” din București cu aproximativ 7% și Universitatea Politehnica din București cu 5,6%. Cumulativ, până la 50% din tezele de doctorat evaluate în mandatul 2016-2020 au fost realizate de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Academia de Studii Economice din București, Universitatea de Vest din Timișoara și Academia Română.

Etichete: comunicat de presăCategorie: Comunicate de presă

Guvernul a adoptat proiectul de lege privind efectuarea unui test de proporționalitate anterior adoptării unor noi reglementări referitoare la profesii

26 Iunie 2020 - 10:18am
26 Iun 2020

Executivul a adoptat în ședința de joi, 25 iunie, proiectul de lege privind efectuarea unui test de proporționalitate anterior adoptării unor noi reglementări referitoare la profesii. Actul normativ aprobat ieri transpune Directiva (UE) 2018/958 a Parlamentului European și a Consiliului din 28 iunie 2018 privind efectuarea unui test de proporționalitate înainte de adoptarea unor noi reglementări referitoare la profesii.

În acest sens se stabilește un cadru comun pentru efectuarea evaluării proporționalității înainte de a introduce noi dispoziții sau de a modifica dispozițiile legale existente care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora, în vederea asigurării bunei funcționări a pieței interne, garantând totodată un nivel ridicat de protecție a consumatorilor. Acest mecanism reglementativ nu afectează competența statelor membre, în lipsa armonizării, și nici marja lor de apreciere a deciziei dacă și în ce mod reglementează o profesie, în limitele principiilor nediscriminării și proporționalității.

Directiva (UE) 2018/958  instituie un test de proporționalitate care trebuie aplicat de statele membre în momentul în care reglementează o profesie sau modifică condițiile de reglementare ale unei profesii.

Testul cuprinde următoarele criterii:

(a) natura riscurilor legate de obiectivele de interes public urmărite, în special riscurile pentru destinatarii serviciilor, inclusiv consumatori, profesioniști și părți terțe;

(b) dacă normele în vigoare, de natură specifică sau generală, cum ar fi legislația din domeniul siguranței produselor sau legislația în materie de protecție a consumatorilor, sunt insuficiente pentru a atinge obiectivul urmărit;

(c) caracterul adecvat al dispoziției în ceea ce privește aptitudinea sa de a atinge obiectivul urmărit și dacă dispoziția răspunde cu adevărat nevoii de a realiza acest obiectiv în mod coerent și sistematic și, prin urmare, abordează riscurile identificate în același mod ca în activități comparabile;

(d) impactul asupra liberei circulații a persoanelor și a serviciilor în cadrul Uniunii, asupra alegerilor consumatorilor și asupra calității serviciilor prestate;

(e) posibilitatea de a utiliza mijloace mai puțin restrictive pentru atingerea obiectivului de interes public;

(f) efectul dispozițiilor noi sau modificate, când sunt combinate cu alte cerințe care restricționează accesul la o profesie sau exercitarea acesteia și în special modul în care dispozițiile noi sau modificate, combinate cu alte cerințe, contribuie la același obiectiv de interes public și dacă sunt necesare pentru îndeplinirea acestui obiectiv.

Statele membre analizează, de asemenea, următoarele elemente, atunci când sunt relevante pentru natura și conținutul dispoziției care se introduce sau se modifică:

a) corelarea dintre sfera de cuprindere a activităților pe care le implică o profesie sau care sunt rezervate acesteia și calificarea profesională necesară;

b) corelarea între complexitatea sarcinilor în cauză și necesitatea ca persoanele care le practică să posede anumite calificări profesionale specifice, în special în ceea ce privește nivelul, natura și durata formării profesionale sau experiența necesară;

c) posibilitatea de a obține calificarea profesională prin căi alternative;

d) dacă activitățile rezervate anumitor profesii pot fi sau nu pot fi partajate cu alte profesii, și din ce motiv;

e) gradul de autonomie în exercitarea unei profesii reglementate și impactul modalităților de organizare și supraveghere asupra atingerii obiectivului urmărit, în special în cazul în care activitățile referitoare la o profesie reglementată se desfășoară sub controlul și responsabilitatea unui profesionist calificat corespunzător;

f) evoluțiile științifice și tehnologice care pot reduce sau crește în mod real asimetria dintre profesioniști și consumatori la nivelul informațiilor.

În acest ultim caz, statele membre evaluează efectul dispoziției noi sau al celei modificate atunci când se combină cu una sau mai multe cerințe, ținând seama de faptul că pot exista atât efecte pozitive, cât și negative, și îndeosebi următoarele:

(a) activități rezervate, titlu profesional protejat sau orice altă formă de reglementare, conform Directivei 2005/36/CE;

(b) obligații de a se supune unei dezvoltări profesionale continue;

(c) norme referitoare la organizarea profesiei, la etica profesională și la supraveghere;

(d) apartenența obligatorie la o anumită organizație profesională sau la un anumit organism, regimurile de înregistrare sau autorizare, în special în cazul în care cerințele menționate presupun deținerea unei calificări profesionale specifice;

(e) restricții cantitative, în special cerințele care limitează numărul de autorizații pentru exercitarea unei profesii sau care stabilesc un număr minim sau maxim de salariați, de cadre de conducere sau de reprezentanți care dețin calificări profesionale specifice;

(f) cerințe privind o formă juridică specifică sau cerințe care se referă la deținerea de capital sau la conducerea unei societăți, în măsura în care aceste cerințe sunt legate în mod direct de exercitarea profesiei reglementate;

(g) restricții teritoriale, inclusiv în cazul în care în anumite părți din teritoriul unui stat membru profesia este reglementată în mod diferit față de modul în care este reglementată în alte părți;

(h) cerințe care restricționează exercitarea în comun sau în parteneriat a unei profesii reglementate, precum și normele în materie de incompatibilitate;

(i) cerințe privind asigurarea sau alte mijloace de protecție personală sau colectivă în ceea ce privește răspunderea civilă profesională;

(j) cerințe privind cunoștințele lingvistice, în măsura în care acestea sunt necesare pentru a exercita profesia;

(k) cerințe privind tarifele minime și/sau maxime;

(l) cerințe privind publicitatea.

Background

Directiva 2005/36/CE prevede următoarele sisteme de recunoaştere pentru profesiile reglementate din statele membre: 

  • recunoaștere automată pentru un număr de 7 profesii în baza îndeplinirii cerinţelor minime de formare (profesii sectoriale)
  • un sistem general de recunoaştere a titlurilor de calificare pentru profesiile reglementate
  • recunoaşterea automată a experienţei profesionale.

Astfel, în vederea facilitării liberei circulații a persoanelor, au fost armonizate, la nivelul statelor membre, procedura și criteriile de recunoaștere a calificărilor profesionale necesare pentru exercitarea unei profesii reglementate. Întrucât Directiva 2005/36/CE nu include condițiile sau criteriile de reglementare a unei profesii în statele membre, acestea fiind stabilite, de la caz la caz, de autoritățile competente din statele membre, a fost adoptată Directiva (UE) 2018/958 a Parlamentului European și a Consiliului din 28 iunie 2018 privind efectuarea unui test de proporționalitate înainte de adoptarea unor noi reglementări referitoare la profesii, sens în care fiecare stat membru are misiunea de a emite o lege de profil.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Pagini