Eşti aici

Noutăți MEN

Subscribe to Flux Noutăți MEN
Actualizat: în urmă cu 1 zi 16 ore

Echipa României, pe podiumul Olimpiadei Internaționale de Limbă și literatură latină Certamen Ovidianum Sulmonense 2019

16 Aprilie 2019 - 9:55am
15 Apr 2019

La a XX-a ediție a Olimpiadei Internaționale de Limbă și literatură latină Certamen Ovidianum Sulmonense, lotul olimpic al României a urcat din nou pe podium, continuând tradiția rezultatelor excelente înregistrate la această competiție. Performanța a fost realizată de Sorana-Diana Plotogea, elevă a Colegiului Național „Gh. Vrânceanu" din Bacău, laureată cu premiul al III-lea și premiul pentru cea mai bună traducere. 

Țara noastră a fost reprezentată de o echipă a cărei componență este următoarea: Sorana-Diana Plotogea și Cristina-Silvia Dorodici (Colegiul Național „Gh. Vrânceanu" din Bacău), Viviana-Gabriela Murgoci (Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București), Maria Pânzaru (Colegiul Național „A. T. Laurian” din Botoșani), Ioana-Alexandra Bitire (Colegiul Național „Vasile Alecsandri" din Bacău) și Ștefan-Cristian Șimon (Colegiul Național „Doamna Stanca" din Satu Mare).

Componenții lotului au fost selectați în cadrul competiției naționale Ovidianum 2018. Timp de un an, din momentul declarării câștigătorilor selecției naționale, aceștia au urmat un program susținut de pregătire, în vederea participării la olimpiadă. Procedura de selecție și pregătire se aplică în fiecare an.

Pentru ediția din acest an, pregătirea și însoțirea lotului au fost asigurate de profesoarele Florentina Neculau (Colegiul Național „Gh. Vrânceanu" din Bacău) și Coca Dorica (Colegiul Național „A. T. Laurian” din Botoșani).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Directorii agențiilor care gestionează programele Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate au dezbătut, la București, armonizarea perspectivelor naționale

13 Aprilie 2019 - 10:57am
13 Apr 2019

Nouăzeci de reprezentanți din partea a 54 de agenții naționale din 35 de țări în care funcționează Programul european Erasmus+ și noul program al Comisiei Europene - Corpul European de Solidaritate - au participat săptămâna aceasta (9-12 aprilie), la București, la o reuniune de lucru.

Obiectivul evenimentului, organizat în contextul exercitării de România a Președinției Consiliului Uniunii Europene, a fost dezbaterea variantelor de armonizare a diferitelor perspective naționale din domeniile tematice abordate, astfel încât programele destinate educației și tineretului să poată contribui și în viitor, într-un mod cât mai eficient, la un progres real (personal și profesional) al tuturor cetățenilor europeni.

Temele generale, cum ar fi incluziunea unor categorii de persoane, în special a tinerilor cu oportunități reduse, dar și subiectele tehnice, strict legate de optimizarea celor două programe (simplificarea candidaturilor, evaluarea proiectelor sau necesitatea ca acestea să producă efecte sustenabile, chiar și după încheierea perioadei de finanțare) au generat un dialog constructiv. Discuțiile purtate au permis prezentarea și promovarea elementelor de succes, precum și a mai multor provocări întâmpinate de echipele din țările participante și a soluțiilor aplicate.

Agenția Erasmus+ din România este una dintre instituțiile care administrează atât Programul Erasmus+, pentru toate sectoarele vizate de acesta, cât și Corpul European de Solidaritate, fiind astfel la curent, în permanență, cu provocările, soluțiile și evenimentele care apar în sistemul național de educație, dar și cu cele pe care le implică sectorul atât de divers al tineretului și educației nonformale. 

Marele avantaj al reuniunii de la București a fost că a permis un dialog foarte viu și deschis, care a atins o arie extrem de largă de subiecte. Cu toate acestea, deși există perspective naționale și instituționale destul de diferite, ne-am concentrat în special pe ceea ce ne preocupă și ne aduce împreună. Sperăm, astfel, ca noua generație de programe, care va fi lansată în 2021, să fie mai eficientă, mai deschisă și mai ofertantă pentru toți cei care știu și înțeleg că doar învățând vor progresa!, a declarat Monica Calotă, directorul ANPCDEFP România.

Celor 90 de participanți li s-au alăturat Augustin Mihalache și Lucian Mircescu, atașați ai Reprezentanței permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, care au vorbit despre importanța educației „care conectează“ la nivel european și internațional și despre importanța triadei incluziune - mobilitate - excelență, deviză sub care se desfășoară programul Președinției României la Consiliul Uniunii Europene în domeniul educației.

Cei trei reprezentanți ai Comisiei Europene, Marta Gutierrez-Benet, Robert France și Jose-Manuel Fernandez-Arroyo, au vorbit despre rolul, importanța și prioritățile noului program Erasmus post-2020 și au răspuns numeroaselor întrebări venite din partea publicului.

În ultima zi a reuniunii, Audrey Frith, directorul EURODESK, a prezentat modul în care rețeaua sprijină activitatea Comisiei Europene în promovarea și implementarea programelor sale dedicate în special tineretului.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Vizita de lucru a ministrului Educației Naționale în județele Bihor și Satu Mare

13 Aprilie 2019 - 12:08am
13 Apr 2019

Vineri, 12 aprilie, la Liceul Teologic Penticostal "Betel" din Oradea, s-a desfășurat o întâlnire de lucru între ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, și directorii unităților de învățământ din județul Bihor. 

La evenimentul, organizat de ISJ Bihor, au participat inspectorul școlar general, Alin-Florin Novac-Iuhas, prefectul județului Bihor, Ioan Mihaiu, precum și alți reprezentanți ai autorităților și instituțiilor publice.

Dialogul constructiv a continuat în județul Satu Mare, unde ministrul a făcut un schimb de idei și informații cu elevi, părinți, profesori, directori de unități de învățământ, inspectori școlari, primari de municipii și orașe, reprezentanți ai Consiliului Județean al Elevilor, ai mediului de afaceri și ai ONG-urilor care activează în domeniul educației.

Au fost prezenți inspectorul școlar general, Călin Durla, prefectul județului Satu Mare, Darius Filip, viceprimarul municipiului Satu Mare, Doina Feher, președintele Consiliul Județean Satu Mare, Pataki Csaba, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Satu Mare, Daniela Culic. .

În urma prezentării viziunii sistemice recent lansată, ministrul Ecaterina Andronescu a răspuns și întrebărilor adresate de eleva Silvia Ruba, olimpică și deținătoare a unui premiu acordat de Parlamentul European, dar a interacționat și cu Andreea Varga, președintele Consiliul Județean al Elevilor Satu Mare.

Principalele subiecte dezbătute au vizat: adaptarea educației la contextul european, necesitatea ca Bacalaureatul tehnologic să permită accesul în învățământul superior tehnic, digitalizarea sistemului de educație, supraîncârcarea programelor școlare, susținerea și dezvoltarea învățământului dual, statutul profesorului, învățământul în limba minorităților naționale, examenele de admitere în liceu și învățământul superior.

La finalul dezbaterilor din cele două județe pe tema ideilor și măsurilor propuse în cadrul viziunii Educația ne unește, s-a convenit asupra modalității de continuare a procesului de consultare a beneficiarilor sistemului educațional.

Astfel, inspectoratele vor centraliza și transmite MEN sugestiile primite privind creșterea eficienței învățământului, pentru ca propunerile constructive să fie analizate și în urma dezbaterilor naționale să fie transpuse în proiectul de lege a Educației Naționale.

Tot în cursul zilei de astăzi, la Oradea, ministrul Educației a participat la festivitatea de deschidere a Adunării Generale a ANOSR, alături de viceprimarul municipiului Oradea, Florin Birta, rectorul Universității din Oradea, Constantin Bungău, reprezentanți ai Consiliului Tineretului din România și ai Consiliului Elevilor din România.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

99,95% din cererile valide, admise în cele două etape ale înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2019-2020

12 Aprilie 2019 - 3:26pm
12 Apr 2019

Ministerul Educaţiei Naționale a centralizat situaţia finală a cererilor de înscriere depuse în cele două etape prevăzute în calendarul aferent înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2019-2020.

Astfel, până joi, 11 aprilie, dată la care fiecare unitate de învăţământ avea obligaţia să afişeze listele finale cu copiii înscrişi, au fost admise 154.755 de cereri de înscriere în învățământul primar (dintr-un total de 154.825 de cereri valide). Dintre acestea, 149.304 cereri (96,43%) au fost admise în prima etapă, iar 5.451 de cereri în a doua etapă (3,52%). 

Tipologia cererilor admise în prima etapă (149.304) relevă că 128.059 de cereri au vizat copii cu vârsta de 6 ani, împliniţi până la data de 31 august 2019, inclusiv, iar 21.245 de cereri, copii cu vârsta de 6 ani, împliniţi începând cu data de 1 septembrie 2019.

Precizăm că în a doua etapă de înscriere (2 - 8 aprilie) au fost admise 5.451 de cereri, repartizate astfel: 5.418 cereri la prima opţiune, 30 de cereri la a doua opțiune şi 3 cereri la a treia opţiune.

După cele două etape de înscriere, 70 de cereri au fost respinse fie din cauza opţiunilor insuficiente, fie din cauza lipsei de locuri în unităţile de învăţământ vizate. Acestora li se adaugă alte 278 de cereri respinse în prima etapă, care nu au fost redepuse ulterior.

Potrivit calendarului de înscriere, în săptămâna 12-19 aprilie, inspectoratele școlare vor centraliza și soluționa cererile părinților/tutorilor legal instituiți/reprezentanților legali ai copiilor care nu au fost încă înscriși în vreo unitate de învățământ, având în vedere, cu prioritate, interesul educațional al copilului.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Patru medalii pentru echipa României la Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete - 2019

12 Aprilie 2019 - 2:26pm
12 Apr 2019

Lotul feminin de matematică al României a obținut o medalie de aur, două medalii de argint și o medalie de bronz la a VIII-a ediție a Olimpiadei Europene de Matematică pentru Fete/European Girls' Mathematical Olympiad (EGMO), care se desfășoară la Kiev, în perioada 7 - 13 aprilie 2019.

Medalia de aur a fost cucerită de Alexandra Timofte (clasa a XI-a/Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti), deținătoare a încă trei distincții la această competiție: medalie de aur în 2018 și medalii de argint în 2016 și 2017.

Amina Abu Shanab (clasa a X-a) și Diana Ţolu (clasa a IX-a), ambele eleve ale Liceului Teoretic Internaţional de Informatică din Bucureşti, au fost medaliate cu argint. Amina Abu Shanab a obținut același premiu și anul trecut, la Florența.

Medalia de bronz i-a revenit Ioanei Popescu (clasa a IX-a/Liceul Teoretic „Şcoala Europeană” din Bucureşti).

Lotul României a fost condus și însoțit de Mihail Bălună (profesor la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București) şi Anca Băltărigă (profesor la Liceul Teoretic Internaţional de Informatică din Capitală).

Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete este un concurs internațional similar ca structură cu Olimpiada Internaţională de Matematică (două probe scrise, susţinute în două zile consecutive). Conform regulamentului, o echipă este compusă din patru eleve cu vârste până în 20 de ani. EGMO este, în același timp, singura olimpiadă internațională de științe care se adresează exclusiv elevelor de liceu, pasionate de matematică dincolo de programa școlară clasică.

Pe termen lung, EGMO își propune creșterea numărului de fete în echipele participante la Olimpiada Internațională de Matematică, dar și în facultățile de profil. De altfel, deși aflată doar la a ediția a VIII-a, competiția a influențat pozitiv interesul pentru matematică, numărul fetelor admise în facultăţile de matematică din diverse ţări crescând semnificativ.

Alte obiective urmărite sunt promovarea tinerelor cercetătoare și sprijinirea schimbului cultural și interdisciplinar între adolescentele din țările participante. EGMO 2019 a reunit 196 de concurente din 50 de țări.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Finalizarea plății sumelor necesare punerii în aplicare a hotărârilor judecătorești definitive de către Ministerul Educației Naționale

12 Aprilie 2019 - 12:57pm
12 Apr 2019

Ministerul Educației Naționale a alocat și virat fondurile necesare efectuării plăților restante prevăzute de hotărârile judecătorești, precum și a celor scadente în 2019, astfel încât până la sărbătorile de Paști cadrele didactice din învățământul preuniversitar și universitar să beneficieze de sumele ce li se cuvin.

Bugetul alocat inițial plății hotărârilor judecătorești restante, precum și celor scadente în 2019, în valoare de 496 milioane lei, a fost virat de Ministerul Educației Naționale la începutul lunii aprilie. Bugetul a fost suplimentat, în cursul acestei săptămâni, cu 214 milioane lei, urmând ca plata integrală a acestor restanțe să fie realizată în luna aprilie.

Totodată, au fost transferate și universităților de stat fondurile pentru efectuarea plăților restante către beneficiari, până la data de 25 aprilie. Cuantumul acestor sume este de 88 milioane lei pentru punerea în executare a sentințelor judecătorești reprezentând diferențe salariale, 5 milioane lei pentru achitarea dobânzilor legale generate de sentințele judecătorești și 272 milioane lei pentru punerea în aplicare a Legii nr. 85/2016 privind plata diferențelor salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada octombrie 2008 - 13 mai 2011.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Întâlnire între ministrul Ecaterina Andronescu și ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în România, E.S. Andrew James Noble

9 Aprilie 2019 - 11:22pm
09 Apr 2019

Tot în cursul zilei de marți, 9 aprilie 2019, ministrul Ecaterina Andronescu a primit vizita de curtoazie a ambasadorului Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în România, E.S. Andrew James Noble.

Cei doi oficiali au purtat discuții referitoare la aspectele generale ale cooperării româno-britanice în domeniul educației, pornind de la premisa că prin educație societățile devin mai coezive.

Pe parcursul întrevederii, au fost abordate situația parteneriatelor între universități și mobilitatea studenților și a cadrelor didactice.

De asemenea, au fost discutate proiectele actuale din învățământul preuniversitar, derulate împreună cu British Council.

În acest context, cei doi interlocutori au luat în considerare și dezvoltarea unor proiecte pentru învățământul profesional și tehnic.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Întrevederea ministrului Educației cu ambasadorul Franței în România, E.S. Michèle Ramis

9 Aprilie 2019 - 11:15pm
09 Apr 2019

Ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, a avut marți, 9 aprilie 2019, o întrevedere cu ambasadorul Franței în România, E.S. Michèle Ramis.

În cadrul acesteia, au fost apreciate excelentele relații bilaterale în domeniul educației și sprijinul reciproc acordat în vederea derulării programelor de promovare a francofoniei.

De asemenea, discuțiile au vizat și o serie de chestiuni punctuale referitoare la predarea limbii franceze în școlile și universitățile din România.

O altă tematică a reprezentat-o rețeaua de universități europene, subiect aflat și pe agenda Președinției României la Consiliul Uniunii Europene.

În același context, a avut loc un schimb de informații cu privire la oportunitățile de dezvoltare a Liceului francez „Anna de Noailles” din București și a fost subliniată importanța formării profesionale pentru companiile române și franceze.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Viitorul și obiectivele Procesului Bologna post-2020, discutate la București, în cadrul Grupului de monitorizare a Procesului Bologna

5 Aprilie 2019 - 9:11pm
05 Apr 2019

Ministerul Educației Naționale a organizat, în perioada 4-5 aprilie 2019, la București, Reuniunea Grupului de monitorizare a Procesului Bologna (Bologna Follow-Up Group/BFUG). Evenimentul a fost găzduit de Universitatea POLITEHNICA din București, fiind inclus în calendarul acțiunilor realizate în contextul exercitării de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene.

În acest context, ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, a subliniat rolul Procesului Bologna în dezvoltarea învățământului superior și evoluția acestuia în cei 20 de ani de la adoptarea Declarației de la Bologna (1999).

Este un moment propice să luăm în considerare progresele pe care le-am făcut, provocările cu care ne-am confruntat în punerea în aplicare a reformelor și să ne gândim cum ar trebui să arate în viitor Procesul Bologna, ce priorități și inițiative putem avea în continuare pentru a răspunde adecvat schimbărilor economice și sociale.

În pofida diversității sistemelor noastre de învățământ superior, ne confruntăm cu provocări similare. Mă refer la tendințele demografice, evoluțiile tehnologice, digitalizarea, schimbările climatice, precum și la provocările societale: de la șomaj și inegalitate socială până la probleme legate de migrație și radicalizare. Învățământul superior poate și trebuie să joace un rol decisiv în furnizarea de soluții, a declarat ministrul Ecaterina Andronescu.

Principalele teme din agenda reuniunii au vizat viitorul Procesului Bologna, incluzând guvernanța, prioritățile tematice și obiectivele după anul 2020, precum și stadiul activităților desfășurate de grupurile de lucru stabilite în marja Procesului Bologna, pentru perioada 2018-2020.

Au participat peste 100 de reprezentanți ai statelor membre ale Spațiului european pentru învățământul superior, ai organismelor consultative și experți din domeniul asigurării calității în învățământul superior.

Reuniunea Grupului de monitorizare a Procesului Bologna a fost precedată de Adunarea Generală EQAR și de reuniunea Comitetului Registrului european pentru asigurarea calității în învățământul superior (2 - 3 aprilie 2019), ambele evenimente fiind organizate de Ministerul Educației Naționale în contextul exercitării de către țara noastră a mandatului de președinte al Consiliului Uniunii Europene (1 ianuarie - 30 iunie 2019).

În cadrul Adunării Generale, președintele EQAR, Karl Dittrich, a reconfirmat, în discursul susținut, prezența ARACIS în registrul EQAR, fapt ce demonstrează că standardele și orientările privind asigurarea calității sunt de natură să crească încrederea în învățământul superior din România.

Informații suplimentare

Grupul de monitorizare a Procesului Bologna (BFUG) este principalul for de discuții al Procesului care se întrunește de două ori pe an - între conferințele ministeriale - în statul care deține Președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene.

Lansat prin Declarația de la Bologna din 1999, Procesul Bologna este unul dintre principalele procese voluntare de cooperare interguvernamentală la nivel european, implementat în prezent în 48 de state care definesc Spațiul european al învățământului superior (EHEA). Aceste țări implementează reforme în învățământul superior pe baza unor valori cheie comune - cum ar fi libertatea de exprimare, autonomia instituțiilor, asociații independente ale studenților, libertatea academică, libera circulație a studenților și a personalului.

Prin acest proces, țările, instituțiile și părțile interesate din Spațiul european își adaptează continuu sistemele de învățământ superior, făcându-le mai compatibile și întărind mecanismele lor de asigurare a calității. Pentru toate aceste țări, obiectivul principal este creșterea mobilității studenților și facilitarea angajabilității.

Din Procesul Bologna fac parte 48 de state participante, Comisia Europeană și membri consultativi (organizații din domeniul învățământului superior -  EUA, ESU, ENQA, EURASHE, Consiliul Europei, Business Europe, Education International) și alți parteneri.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăRO2019EUROPRES2019BFUGCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Ecaterina Andronescu a prezidat Adunarea Generală a Registrului european pentru asigurarea calității în învățământul superior (EQAR)

4 Aprilie 2019 - 9:51am
03 Apr 2019

Ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, a participat miercuri, 3 aprilie, la Adunarea Generală a Registrului european pentru asigurarea calității în învățământul superior (EQAR), eveniment desfășurat la Universitatea Politehnica din București. ​ ​​ ​​ ​

Sunt convinsă că, pentru atingerea excelenței, procesele de ordin intern și extern privind asigurarea și evaluarea calității sunt cruciale. În responsabilitatea Ministerului Educației Naționale intră promovarea și stimularea creării culturii calității, aspect care va contribui în mod constant la atingerea acelui nivel de încredere pe care îl dorim cu toții. Cred în puterea cooperării, iar în calitate de ministru al Educației promovez implicarea federațiilor și asociațiilor studenților, a Consiliului Național al Rectorilor, precum și a reprezentanților sindicatelor în procesul de asigurare a calității”, a declarat, cu acest prilej, ministrul Ecaterina Andronescu. 

Adunarea generală EQAR are loc anual, de obicei, în același timp cu reuniunea Grupului de monitorizare a Procesului Bologna (BFUG). Aceasta decide asupra bugetului, alege Comitetul Executiv și Comitetul de Apel și aprobă Comitetul de registru. Prin intermediul Comitetului, EQAR gestionează un registru al agențiilor de asigurare a calității care operează în Europa și care respectă în mod substanțial Standardele și un set comun de principii pentru asigurarea calității în Spațiul european al învățământului superior. Misiunea EQAR este de a continua dezvoltarea Spațiului european al învățământului superior prin creșterea transparenței asigurării calității urmărind, astfel, să majoreze capitalul de încredere în învățământul superior european.

Menționăm că, în cadrul adunării de astăzi, președintele EQAR a anunțat și prezența Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS) în registrul EQAR, fapt ce demonstrează că standardele și orientările privind asigurarea calității sunt de natură să sporească încrederea în învățământul superior din România. Adunarea generală EQAR a fost precedată de reuniunea Comitetului Registrului european pentru asigurarea calității în învățământul superior, desfășurată în zilele de 2 și 3 martieambele evenimente fiind organizate de Ministerul Educației Naționale, în contextul exercitării de către România a Președinției rotative a Consiliului Uniunii Europene.

Evenimentele au reunit reprezentanți ai statelor participante la Spațiul european al învățământului superior, ai organismelor consultative și experți din domeniul învățământului superior și asigurarea calității.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Programul „Euro 200” se derulează și în acest an

4 Aprilie 2019 - 9:48am
03 Apr 2019

Executivul a aprobat miercuri, 3 aprilie 2019, printr-o hotărâre, derularea programului „Euro 200”, în conformitate cu un nou calendar, valabil începând din acest an. Astfel, în conformitate cu acest grafic, alocarea sumei de două sute de Euro, sub formă de vouchere, se va face în perioada 22 iulie - 9 august, la nivelul unităților de învățământ/universităților, urmând ca achiziţia efectivă a echipamentelor IT, la orice furnizor de profil, să se realizeze în intervalul 24 iulie - 10 octombrie 2019.

Ministerului Educației Naționale i-a fost alocată, prin Legea bugetului de stat pe anul 2019, suma de 12 milioane de lei pentru derularea acestui program în care sunt așteptați să aplice circa 12.000 de elevi și studenți.

Beneficiarii „Euro 200” sunt elevii/studenţii din învăţământul de stat sau particular acreditat, în vârstă de până la 26 de ani, care provin din familii cu un venit brut lunar de maximum 250 lei/membru de familie. În cei 15 ani de aplicare a programului, au fost sprijiniți în achiziţia de computere peste 300.000 de elevi şi studenţi.

Configuraţia minimă recomandată a calculatoarelor pentru achiziţionarea cărora se acordă sprijinul financiar este următoarea: procesor 2 Ghz, 1 GB RAM si 250 GB hard-disk şi software de bază licenţiat, incluzând un sistem de operare şi un program antivirus.

Programul „Euro 200” se derulează începând cu anul 2004, în baza Legii nr. 269/2004, obiectivele sale fiind stimularea achiziţionării de computere prin acordarea unor ajutoare financiare stabilite pe criterii sociale, respectiv crearea de competenţe în utilizarea mijloacelor IT & C.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Adoptarea Ordonanței de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul educației

4 Aprilie 2019 - 9:46am
04 Apr 2019

Executivul a aprobat în ședința de Guvern de astăzi, 3 aprilie, Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul educației.

Acest act normativ soluționează, în primul rând, situația creată ca urmare a declarării, prin Decizia Curții Constituționale nr. 528/2018, la cererea Președintelui României, drept neconstituționale prevederile art. 253 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, ce permiteau titularizarea în sistemul de învățământ a cadrelor didactice care au obținut minimum nota șapte la concursul de titularizare în ultimii opt ani, în etapa de mobilitate a personalului didactic.

Prevederile acestei ordonanțe de urgență permit consiliului de administrație al unității de învățământ modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an, în contract de muncă pe durata de viabilitate a postului, pentru cadre didactice calificate, dacă acestea au promovat examenul de definitivat și concursul național de titularizare cu nota/media cel puțin șapte.

Totodată, ordonanța reglementează situația unităților de învățământ și a componentelor organizatorice înființate fără parcurgerea etapelor acreditării precum și a furnizorilor de educație care au depășit termenul de depunere a cererii de acreditare și care, după evaluarea de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, îndeplinesc condițiile de acreditare.

De asemenea, ordonanța mai sus-menționată prevede cadrul legal pentru plata dobânzilor generate în urma hotărârilor judecătorești rămase definitive.

BIROUL DE COMUNICARE  

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Finalizarea unui proiect SIPOCA 3 cu impact asupra dezvoltării învățământului superior: „Universitățile pregătesc viitorul: Absolvenți competenți pentru România!”

3 Aprilie 2019 - 3:20pm
03 Apr 2019

Marți, 2 aprilie 2019, a avut loc conferința de închidere a proiectului „Dezvoltarea capacității Ministerului Educației Naționale de monitorizare și prognoză a evoluției învățământului superior în raport cu piața muncii” - SIPOCA 3, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014 - 2020.

Derulat sub sloganul „Universitățile pregătesc viitorul: Absolvenți competenți pentru România!”, proiectul a avut ca scop dezvoltarea capacității administrative a Ministerului Educației Naționale de a elabora politici bazate pe evidențe, pentru îmbunătățirea ofertelor educaționale ale instituțiilor de învățământ superior, precum și pentru o mai bună corelare a acestora cu nevoile pieței muncii.

Valoarea proiectului, desfășurat timp de 36 de luni și implementat în parteneriat cu Academia Română, este de 18.332.590,40 lei.

În urma implementării au fost obținute următoarele rezultate:

  • Analiza privind calitatea din perspectiva relevanței programelor oferite de universități pe domenii de specializare, cu potențial de dezvoltare regională;
  • Studiu de impact privind strategiile și diferitele intervenții dezvoltate pentru sistemul de învățământ superior, asupra ofertelor educaționale ale universităților și asupra angajatorilor;
  • Analiza privind eficiența și eficacitatea instituțiilor de învățământ superior din perspectiva de a elabora prognoze;
  • Ghid de bune practici  privind consilierea în universități;
  • Ghid de bune practici pentru stagiile de practică;
  • Realizarea unui mecanism de comunicare și participare la procesul decizional privind implicarea universităților în procesul de dezvoltare regională;
  • Înființarea unui Centru de Profesionalizare a Managementului Universitar (CPMU), aprobat prin ordinul ministrului educației naționale nr. 4218/01.08.2018;
  • Formarea a 500 de persoane cu funcții de conducere din universități.

Analizele, studiile și metodologiile rezultate au fost elaborate de experți selectați de către Academia Română, având la bază cercetările realizate la nivel local, regional și național, în cadrul a peste 48 de universități.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Întâlnire între ministrul Ecaterina Andronescu și ambasadorul Ucrainei în România, ES Oleksandr Bankov

3 Aprilie 2019 - 10:16am
02 Apr 2019

Ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, s-a întâlnit marți, 2 aprilie, cu ambasadorul Ucrainei în România, ES Oleksandr Bankov.

În cadrul întrevederii, cei doi oficiali au făcut un schimb de informații cu privire la reformele întreprinse recent de cele două țări în domeniul educației.

Ministrul Ecaterina Andronescu a subliniat necesitatea menținerii la standarde adecvate a învățământului în limba maternă pentru minoritatea română din Ucraina.

De asemenea, demnitarul român și-a exprimat disponibilitatea pentru organizarea unei întâlniri cu omologul ucrainean, Lilia Hrinevich, în vederea identificării unor soluții concrete pentru finalizarea negocierilor protocolului de colaborare bilaterală în domeniul educației și menținerea învățământului în limba maternă pentru românii din Ucraina.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Reuniunea Directorilor Generali pentru Învățământul Preuniversitar (DG Schools), 1-2 aprilie 2019, Timișoara

3 Aprilie 2019 - 9:37am
03 Apr 2019

În intervalul 1 - 2 aprilie 2019, s-a desfășurat la Timișoara, Reuniunea Directorilor Generali pentru Învățământul Preuniversitar (DG Schools) din statele membre ale Uniunii Europene, eveniment inclus în calendarul acțiunilor organizate sub egida Președinției rotative a României la Consiliul Uniunii Europene.

În cadrul reuniunii, a cărei temă a fost „Deschiderea școlilor către Europa”, participanții au dezbătut rolul noului program Erasmus+ în dezvoltarea școlilor, fiind urmărită în mod special asigurarea condițiilor pentru mobilitatea elevilor si cadrelor didactice.

De asemenea, au fost discutate alte două teme - promovarea valorilor europene comune și contribuția culturii la consolidarea identității europene -, fiind prezentate o serie de modele de bune practici din România. Totodată, au fost prezentate instrumente concrete pentru implementarea în unitățile de învățământ a Recomandării Consiliului Uniunii Europene referitoare la competențele-cheie și promovarea valorilor comune.

În acest context, participanții au vizitat două unități de învățământ din municipiul Timișoara, Colegiul Național Pedagogic „Carmen Sylva” și Colegiul Național „C.D. Loga”, prilej pentru a interacționa cu elevii și profesorii implicați în proiecte legate de educația pentru cetățenie și cultură democratică.

Evenimentul a fost organizat de Ministerul Educației Naționale în colaborare cu Directoratul General Educație și Cultură al Comisiei Europene și cu sprijinul partenerilor din județul Timiș (Instituția Prefectului Județul Timiș, Consiliul Județean Timiș și ISJ Timiș).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Simularea probelor scrise din cadrul examenului național de Bacalaureat 2019 (18 - 21 martie)

2 Aprilie 2019 - 7:01pm
15 Mar 2019

Ministerul Educaţiei Naţionale organizează, în perioada 18 - 21 martie 2019, la nivel național, simularea probelor scrise din cadrul examenului național de Bacalaureat.

Simularea se adresează elevilor înscriși în clasele a XII-a/zi și a XIII-a seral/frecvență redusă la începutul anului școlar 2018-2019, dar implică și participarea elevilor claselor a XI-a zi și a XII-a seral/frecvență redusă, învățământ de masă (în total, aproximativ 300.000 de elevi).

Calendarul probelor are următoarea formulă de desfășurare:

  • 18 martie: Limba şi literatura română - proba E) a)
  • 19 martie: Limba şi literatura maternă - proba E) b)
  • 20 martie: Proba obligatorie a profilului - proba E) c)
  • 21 martie: Proba la alegere a profilului şi specializării - proba E) d) - doar pentru elevii claselor a XII-a
  • 29 martie: Comunicarea rezultatelor

Probele încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, vor fi distribuite subiectele. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8:30. Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de trei ore, din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev.

Subiectele sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), în mod similar cu modelele publicate pe subiecte.edu.ro, și sunt proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacitatea elevilor de a dezvolta temele prevăzute în programa de examen, parcurse până la această dată.

Evaluarea lucrărilor va fi realizată, în baza unor bareme care asigură unitatea şi obiectivitatea evaluării şi notării la nivel naţional, de către doi profesori din unităţile de învăţământ în care elevii susţin simularea. În situația în care nu sunt suficienți profesori de specialitate într-o unitate de învățământ, există și posibilitatea de a solicita sprijin din partea profesorilor din alte școli.

Rezultatele înregistrate vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare.

Notele obținute nu se contestă și pot fi trecute în catalog în baza unei cereri scrise, depusă de elevi sau de părinții acestora.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Marcarea Zilei Internaționale de Conștientizare a Autismului prin semnarea Protocolului de colaborare între Ministerul Sănătății, Ministerul Educației Naționale, Ministerul Finanțelor Publice și Casa Națională de Asigurări de Sănătate

2 Aprilie 2019 - 2:25pm
02 Apr 2019

În contextul Zilei Internaționale de Conștientizare a Autismului, stabilită pentru data de 2 aprilie, Ministerul Sănătății, Ministerul Educației Naționale, Ministerul Finanțelor Publice și Casa Națională de Asigurări de Sănătate au convenit încheierea unui protocol de colaborare privind implementarea măsurilor necesare creșterii accesului persoanelor diagnosticate cu tulburări de spectru autist la servicii integrate de sănătate, sociale și de educație.

Părțile semnatare, potrivit atribuțiilor legale ce le revin, vor dezvolta și vor implementa programe destinate îmbunătățirii accesului persoanelor diagnosticate cu tulburări de spectru autist la servicii integrate de sănătate, sociale și de educație.

Ministerul Educației Naționale va sprijini organizarea și desfășurarea  unui program de instruire a cadrelor didactice, consilierilor școlari și asistenților sociali din sistemul educațional, în vederea identificării și  facilitării intervențiilor în cadrul tulburărilor de spectru autist și a unui program de instruire destinat părinților/tutorilor copiilor diagnosticați cu tulburări de spectru autist, în vederea dezvoltării abilităților sociale.

Cu acest prilej, ministrul Ecaterina Andronescu a declarat:

„Momentul acesta este unul deopotrivă de emoție și de acțiune. De emoție, pentru că nu ai cum să te îndrepți spre această categorie de copii, astăzi școliți în școlile noastre, fără să te îndrepți cu emoție, drag și solidaritate, și față de ei, și față de părinți. De aceea, cred că acest document ne va determina să intensificăm acțiunile de până acum. Am văzut mulți copii integrați în învățământul de masă. Și fără îndoială, am constatat evoluții care se diferențiază în funcție de terapiile prin care aceștia au trecut și în funcție de preocuparea celor din jur de a le acorda sprijin în acest proces dificil de evoluție. De aceea, faptul că Ministerul Sănătății întărește componenta de îngrijire medicală cu noi căi de a se adresa acestor copii este un lucru absolut extraordinar. De asemenea, faptul că Ministerul Educației și-a asumat obligația să îi formeze pe dascălii pregătiți special, pentru că nu orice profesor știe să lucreze cu această categorie de copii, nu face decât să adauge și să completeze sfera de acțiuni destinate copiilor cu dificultăți de învățare."

Protocolul de colaborare se încheie pentru o perioadă de 3 ani de zile (2 aprilie 2019 - 2 aprilie 2022), intră în vigoare odată cu semnarea sa, iar derularea obiectivelor prevăzute începe în al doilea semestru al anului 2019. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

2 - 8 aprilie: a doua etapă de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2019 - 2020

1 Aprilie 2019 - 9:22pm
01 Apr 2019

A doua etapă rezervată completării/depunerii/validării cererilor - tip de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2019-2020 începe marți, 2 aprilie 2019, și se adresează copiilor care nu au fost înscriși/nu au participat în prima etapă. Înscrierea se face pe locurile disponibile, prin completarea/depunerea/validarea unor noi cereri. Acestea pot fi completate, online sau la secretariatul unității de învățământ în care se dorește înscrierea copilului, până în data de 8 aprilie, înclusiv.

Cererile - tip completate online trebuie validate ulterior, în unitatea de învățământ aleasă pentru înscriere, în prezența părintelui și (cel puțin) a unui membru al comisiei, între orele 08:00 - 18:00, zilnic, de luni până vineri.

Precizăm, în acest context, că până vineri, 29 martie 2019, dată la care fiecare unitate de învăţământ avea obligaţia să afişeze listele cu copiii înscrişi în prima etapă (4 - 22 martie) și informaţii privind locurile rămase libere, au fost admise 149.439 de cereri de înscriere în învățământul primar, ceea ce reprezintă 99,6% din totalul cererilor depuse (150.101). 662 de cereri au fost respinse fie din cauza opţiunilor insuficiente, fie din cauza lipsei de locuri în unităţile de învăţământ dorite. Acestea vor fi soluționate în etapa a II-a (2 - 8 aprilie 2019).

Tipologia cererilor depuse în prima etapă (150.101) relevă că 128.718 (85,8%) de cereri au vizat înscrierea copiilor care vor împlini 6 ani până la data de 31 august 2019, inclusiv, iar 21.383 (14,2%) de cereri, copii care vor împlini 6 ani după data de 1 septembrie 2019.

În funcție de opțiuni, 127.752 (85,1%) de cereri au fost admise la prima opțiune (făcută pentru școala de circumscripție). Acestora li se adaugă alte 21.031 (14%) de cereri, admise tot la prima opțiune (făcută, în schimb, pentru altă școală). 656 (0,4%) de cereri au fost admise la a doua opțiune (revenire la școala de circumscripție).

Pe medii de rezidență, 82.815 de cereri provin din mediul urban (55,2%), iar 67.286 de cereri din mediul rural (44,8%).

Listele finale cu elevii înmatriculați în clasa pregătitoare vor fi afișate în data de 11 aprilie 2019.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Rezultate înregistrate la simularea probelor scrise din cadrul examenului național de Bacalaureat 2019

29 Martie 2019 - 11:00pm
29 Mar 2019

Analiza rezultatelor înregistrate la simularea probelor scrise din cadrul examenului național de Bacalaureat, organizată de Ministerul Educației Naționale în perioada 11 - 13 martie, relevă o rată cumulată de promovare (clasa a XI-a şi clasa a XII-a) de 36,88%, în creștere cu 0,36% față de anul trecut (36,52%).

Ponderea elevilor de clasa a XII-a cu medii care asigură promovarea (6 şi peste 6) este de 42,15% (47.598 de elevi din 112.925 prezenți). În raport cu anul școlar anterior (39,55%), se constată o majorare de aproape 3%.

La clasa a XI-a, rata de promovare este 31,86%.

Pe probe, situaţia cumulată a notelor mai mari sau egale cu 5 este următoarea: 

  • 69,5% la proba E)a) - Limba şi literatura română (67,7% în 2018)
  • 71,7% la proba E)b) - Limba și literatura maternă (75,8% în 2018)
  • 50,2% la proba obligatorie a profilului E)c) - Matematică sau Istorie (48,8% în 2018)

La proba la alegere a profilului E)d), susținută doar de elevii claselor a XII-a, rata notelor peste 5 a fost de 65,5% (81% în 2018).

În 8 judeţe, rata cumulată de promovare a depășit 40%: Iași (46,4%), Cluj (45,5%), Dolj (43,1%), Brăila (43%), Galați (41,9%), Alba (41,3%), Vâlcea (40,5%) și Suceava (40,2%). De asemenea, în Capitală, 40,4% dintre elevi au reușit să obțină medii generale mai mari sau egale cu 6. 

Rezultatele trebuie analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral în vederea adoptării unor măsuri adecvate pentru îmbunătățirea performanțelor școlare. La solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/tutorelui, notele pot fi trecute în catalog.

Reamintim că obiectivele simulării sunt familiarizarea elevilor cu exigențele pe care le implică acest examen, respectiv stabilirea și conştientizarea nivelului real de pregătire în vederea optimizării rezultatelor.

BIROUL DE COMUNICARE

Ministerul Educației Naționale a lansat viziunea sistemică „Educația ne unește”

29 Martie 2019 - 4:41pm
29 Mar 2019

Ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, a lansat vineri, 29 martie, viziunea sistemică „Educația ne unește”, în cadrul unui eveniment organizat în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I", din București.

Documentul de poziție lansat propune structurarea rolului educației, implicit rolul sistemului național de învățământ, pe cinci valori fundamentale: încredere, echitate, solidaritate, eficacitate și autonomie, care să se regăsească în cinci principii: centrarea pe elev, flexibilitate, calitate măsurabilă, colaborare, subsidiaritate.

Cred că educația este cel mai important capitol din viața fiecărui om, un veritabil liant social, iar educația, în general, și cu atât mai mult o educație a viitorului trebuie să conțină și să implice aceste valori. Școala este un model integrator. În jurul școlii adunăm părinții, în jurul școlii adunăm comunitatea și, din această perspectivă, este esențial să reclădim încrederea în școală. Încrederea este temelia unei construcții durabile de școală destinată unei societăți moderne”, a declarat ministrul Ecaterina Andronescu.

Ministrul Educației a invitat toți factorii responsabili să participe, în următoarea perioadă de timp, la dezbaterea ideilor propuse de Ministerul Educației Naționale pentru consolidarea unei viziuni moderne asupra formării elevilor și studenților, care urmează a fi transpusă într-un cadru legislativ corelat cu perspectivele socioculturale și economice ale României viitorului.

La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai partenerilor instituționali ai MEN, ai instituțiilor de învățământ preuniversitar și superior din țară, ai partenerilor de dialog social și ai altor organizații cu profil educațional.

Vă invităm să consultați documentele care compun această viziune sistemică și să dezvoltăm împreună cadrul unui dialog constructiv pentru educația viitorului.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăEducația ne uneșteviziune sistemicăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  Educatia ne uneste - Viziune asupra viitorului educatiei in România.pdf Prezentare_Viziune_EducațiaNeUnește_29.03.2019.pdf

Pagini