Eşti aici

Noutăți MEN

Subscribe to Flux Noutăți MEN
Actualizat: în urmă cu 13 minute 45 de sec

Ministerul Educației Naționale a lansat în consultare publică proiectul Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare

11 Iulie 2018 - 4:18pm
11 Iul 2018

Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat, astăzi, 11 iulie, în consultare publică, proiectul Metodologiei-cadru care reglementează organizarea și desfășurarea competițiilor școlare.

Sintagma „competiții școlare” include olimpiadele școlare și concursurile școlare organizate pe discipline de învățământ, interdisciplinare, multidisciplinare, transdisciplinare/calificări și domenii de pregătire profesională, concursuri de creație, concursuri și festivaluri cultural-artistice, campionate și concursuri sportive școlare pentru elevi. Acestea au caracter științific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic și sportiv.

Metodologia respectă principiul egalității de șanse și, în egală măsură, susține performanța școlară înaltă, stabilind subiecte unice, pe țară, la etapa județeană a olimpiadelor școlare și acordând, în baza unui clasament național, locuri suplimentare la etapa națională a olimpiadei. 

Numărul participanților la etapa națională este de 70 elevi/an de studiu pentru olimpiadele de la disciplinele matematică, informatică, fizică, chimie, biologie și 60 elevi/an de studiu la celelalte olimpiade care se organizează în toate județele și sectoarele municipiului București. Se califică, la etapa națională, cei 47 de câștigători ai etapei județene, din cele 41 de județe și 6 (șase) sectoare ale municipiului București, la care se adaugă 23, respectiv 13 locuri suplimentare/an de studiu, conform ierarhiei din clasamentul național.

La olimpiadele care nu se organizează în toate județele, formula de calcul a numărului de participanți la etapa națională este stabilită în metodologie.

Selecția membrilor comisiilor centrale ale olimpiadelor naționale se realizează, pe baza aplicațiilor candidaților în platforma brainmap.ro, de către o comisie de selecție a MEN care va avea în vedere principiul calității în educație.

Tot în vederea creșterii calității condițiilor de organizare și desfășurare a olimpiadelor naționale, se va dubla alocarea financiară pentru elevii și cadrele didactice participante la etapa națională a olimpiadelor școlare, de la 50 lei/persoană/zi la 100 lei/persoană/zi pentru serviciile de masă și cazare.

În premieră, este prevăzută plata cadrelor didactice implicate în organizarea etapelor județene și naționale. Aceasta se va face similar plății cadrelor didactice implicate în examenul național de Bacalaureat, cu excepția evaluatorilor, ale căror remunerații sunt dublate, comparativ cu tarifele practicate pentru evaluarea lucrărilor de la examenul de Bacalaureat.

În acest context, reamintim că sumele nete de plată acordate profesorilor implicați în organizarea și desfășurarea examenelor naționale de bacalaureat și evaluare națională pentru clasa a VIII-a au crescut deja cu 60% în anul 2018 față de anul precedent.

O altă noutate a acestui proiect de metodologie o reprezintă modalitatea de evaluare a lucrărilor elevilor participanți la etapa județeană a olimpiadelor școlare. Aceasta se va realiza în alt județ (județul evaluator) decât cel în care a susținut proba candidatul (județul de origine), ceea ce crește gradul de obiectivitate în aprecierea lucrărilor și siguranța stabilirii unei reale ierarhii naționale a valorilor. Soluționarea contestațiilor se va face, de asemenea, în alt județ decât județul de origine și județul evaluator.

Un element de noutate introdus de acest proiect de metodologie îl constituie și desfășurarea etapei naționale a olimpiadelor, de regulă, în universitățile de stat din România. În acest fel, olimpicii vor cunoaște, în mod direct, facilitățile pe care universitățile românești le pot pune la dispoziția lor pentru studii universitare și de cercetare în domeniu.

Particularitățile olimpiadelor date de specificul disciplinei vor fi prevăzute prin regulamente specifice de organizare și desfășurare a competițiilor școlare elaborate și aprobate la nivelul MEN.

Competițiile școlare au ca obiectiv general stimularea elevilor cu performanțe școlare înalte sau care manifestă interes și aptitudini deosebite în domeniul științific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic, civic și în cel sportiv. Totodată, competițiile școlare promovează valorile culturale și etice fundamentale, spiritul de fair-play, competitivitatea și comunicarea interpersonală.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Șapte unități de învățământ recepționate în cadrul proiectului Reabilitarea Infrastructurii Școlare, derulat de Ministerul Educației Naționale

11 Iulie 2018 - 11:52am
11 Iul 2018

În cadrul Proiectului Reabilitarea Infrastructurii Școlare (P.R.I.S), derulat de Ministerul Educației Naționale prin Unitatea de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Rețelei Școlare și Universitare (UMPMRSU), se desfășoară, în această săptămână, recepția finală a 7 unități de învățământ din județele Călărași, Vaslui, Maramureș și Olt. Valoarea de investiție se ridică la 11.613.082,27 lei (cu TVA).

Astfel, sunt în derulare procedurile de recepție pentru:

  • Școala cu clasele I-IV nr. 2 Fundeni, județul Călărași
  • Școlile cu clasele I-VIII din Cepești - Bogdănița, Șuletea și Zorleni, județul Vaslui
  • Școala cu clasele I-VIII din Repedea, județul Maramureș
  • Școlile cu clasele I-VIII din Alunișu - Spineni și Floru - Icoana, județul Olt

Precizăm că recepția finală este o procedură ce are loc după expirarea perioadei de garanție de un an de la finalizarea obiectivelor de investiții. 

Pentru Proiectul privind Reabilitarea Infrastructurii Şcolare, Guvernul României a încheiat un contract de finanțare cu Banca Europeană de Investiţii (BEI) și un acord-cadru de împrumut cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE).

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

11 iulie: proba scrisă din cadrul concursului de ocupare a posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate din învățământul preuniversitar (titularizare)

10 Iulie 2018 - 12:30pm
10 Iul 2018

Proba scrisă din cadrul concursului naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunea 2018, se va desfășura miercuri, 11 iulie, începând cu ora 10:00, în 87 centre de examen. 

Pentru susținerea acestei probe s-au înscris 31.052 de candidați, număr în creștere comparativ cu anul trecut (27.551 de candidaţi). Dintre aceștia, 4.625 de candidaţi sunt absolvenţi din promoția curentă. Aceștia îşi pot valida fișele de înscriere cel târziu până în dimineața zilei de 11 iulie, ora 9:00.

La nivel naţional sunt disponibile 4.502 posturi didactice/catedre vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată. Dintre acestea, 3.354 de posturi didactice/catedre vacante sunt în mediul urban şi 1.148 în mediul rural.

Cele mai multe posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată vizează următoarele discipline/specializări: educatori/profesori pentru învăţământ preşcolar în limba română (1.094), învățători/profesori pentru învăţământ primar în limba română (882), muzică instrumentală (274) și educaţie fizică şi sport (287).

Dintre disciplinele cu cei mai mulți candidați înscriși menționăm Limba și literatura română/pedagogia preșcolară și metodica desfășurării activităților instructiv-educative în grădinița de copii (5.405), limba și literatură română/elemente de pedagogie școlară și elemente de didactică generală aplicate disciplinelor din învățământul primar (4.176), limba și literatura română (2.735), educație fizică și sport (2.548) și limba și literatura engleză (1.877).

Pentru susţinerea probei scrise, candidaţii trebuie să fie prezenţi în sala de concurs cel mai devreme la ora 8.00 şi cel mai târziu la ora 9.00, înainte de comunicarea subiectelor. După primirea subiectelor, durata de redactare a lucrărilor este de 4 (patru) ore, timp ce poate fi depăşit cu 1-2 ore doar în cazul candidaţilor cu anumite deficiențe. 

Subiectele, traducerea acestora în limbile minorităților naţionale şi baremele de evaluare pentru cele 115 discipline de concurs sunt asigurate de Centrul National de Evaluare şi Examinare şi vor fi publicate, după susținerea probei scrise, pe site-ul subiecte2018.edu.roLucrările scrise vor fi evaluate în 11 centre organizate la nivel naţional.

Primele rezultate la proba scrisă vor fi afişate în data de 17 iulie, la sediile inspectoratelor şcolare şi pe site-ul http://titularizare.edu.ro. Contestaţiile se depun la sediile inspectoratelor şcolare judeţene în zilele de 17 iulie, după afişarea rezultatelor, până la ora 21:00, respectiv 18 iulie, până la ora 15:00. Rezultatele finale se afişează la sediile inspectoratelor şcolare judeţene şi pe site-ul menţionat anterior în data de 24 iulie.

Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată (titularizare), candidaţii trebuie să obțină minimum nota 7 (şapte) atât la proba scrisă, cât şi la proba practică/inspecţia specială la clasă în profilul postului. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât şi la proba practică/inspecţia specială în profilul postului.

Repartizarea candidaţilor pe posturile didactice de predare vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată se realizează în ședințe publice organizate de inspectoratele şcolare în data de 25 iulie.

În data de 26 iulie 2018 va avea loc repartizarea pe posturile didactice de predare vacante a cadrelor didactice titulare în învățământul preuniversitar anterior înscrierii la concurs, care au participat la concursul naţional şi au obținut minimum nota 7 (şapte) atât la proba scrisă, cât şi la proba practică/inspecţia specială la clasă în profilul postului, cu păstrarea statutului de cadru didactic titular.

Cadrul normativ care reglementează organizarea şi desfăşurarea concursului naţional de ocupare a posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar 2018, precum şi programele specifice pentru concurs sunt disponibile pe site-ul http://titularizare.edu.ro.  

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

112.809 absolvenţi ai clasei a VIII-a au fost repartizaţi în învăţământul liceal de stat, în prima etapă (an școlar 2018-2019)

9 Iulie 2018 - 5:54pm
09 Iul 2018

Ministerul Educaţiei Naţionale a publicat astăzi, 9 iulie, pe site-ul admitere.edu.ro, rezultatele repartizării computerizate în învăţământul liceal de stat a absolvenţilor de clasa a VIII-a. Astfel, dintre cei 114.115 elevi care au completat fişe de înscriere, au fost repartizaţi 112.809 elevi (98,85%), în funcție de una dintre opţiunile exprimate. Numărul total de opţiuni selectate de către candidaţi a fost de 1.660.253, ceea ce conduce la o medie de 14 opţiuni/elev.

Primele 5 specializări la nivel național în funcție de ultima medie de admitere:

1. Colegiul Naţional „Sfântul Sava" din București: Matematică-informatică – ultima medie de admitere - 9,91

2. Colegiul Naţional „Mircea Cel Bătrân" din Constanţa: Matematică-informatică – ultima medie de admitere - 9,85

3. Colegiul National „Fratii Buzești" Craiova: Științele naturii – ultima medie de admitere - 9,85

4. Colegiul Naţional „Sfântul Sava" din București: Științele naturii – ultima medie de admitere - 9,84

5. Colegiul Naţional „B. P. Hașdeu" din Buzău: Matematică-informatică -  ultima medie de admitere - 9,78.

Primele 5 licee la nivel naţional, ordonate după cele mai mari medii de admitere, sunt următoarele:

1. Colegiul Naţional „Sfântul Sava” din Bucureşti: 9,61 - ultima medie de admitere, 10 - prima medie de admitere

2. Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti: 9,57 - ultima medie de admitere, 10 - prima medie de admitere

3Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr” din Bucureşti: 9,5o - ultima medie de admitere, 10 - prima medie de admitere

4. Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca: 9,45 - ultima medie de admitere, 10 - prima medie de admitere

5. Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Bucureşti: 9,45 - ultima medie de admitere, 10 - prima medie de admitere.

1306 elevi nu au putut fi repartizaţi, deoarece nu au completat suficiente opţiuni care să le permită încadrarea într-o unitate de învăţământ liceal. Aceştia vor intra fie în etapa de soluționare a cazurilor speciale  (16-18 iulie), fie în a doua etapă a repartizării, programată în data de 7 septembrie, alături de absolvenții clasei a VIII-a care nu au participat în această etapă, care nu s-au înscris sau care nu au avut situația școlară încheiată înainte de această etapă.

Conform calendarului admiterii în învățământul liceal de stat, în perioada 10 - 13 iulie candidații vor depune dosarele de înscriere la secretariatele liceelor în care au fost admiși. În perioada 16-18 iulie, comisia judeţeană de admitere va rezolva toate cazurile speciale apărute după etapa de repartizare computerizată, dar și situațiile candidaţilor care nu şi-au depus dosarele de înscriere în termen şi ale candidaților care nu au participat deloc sau au participat, dar nu au fost repartizați computerizat.

În etapele premergătoare repartizării computerizate, au fost admişi în învăţământul liceal de stat, conform reglementărilor în vigoare, 12.014 elevi la specializări vocaţionale (dintre care 600 de elevi în învăţământul militar), 1.933 de elevi pe locurile speciale rezervate candidaţilor de etnie romă și 863 de elevi în învățământul special. Alți 17.756 de elevi s-au înscris pentru învăţământul profesional.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Bacalaureat 2018, sesiunea iunie - iulie: rezultate finale după soluționarea contestațiilor

9 Iulie 2018 - 1:37pm
09 Iul 2018

Rata de promovare (după soluționarea contestațiilor) înregistrată de absolvenţii care au finalizat studiile liceale în promoția 2017-2018 și au susţinut probele examenului de Bacalaureat în prima sesiune este de 74,7%, în creștere cu 2% față de rata inițială (72,7%). Rata generală de promovare, incluzând și absolvenții din promoțiile anterioare, este de 69,7% (în creștere de la 67,7%.). Numărul mediilor de 10 a crescut la 132 (iniţial au fost înregistrate 104).

Astfel, au promovat 86.162 de candidaţi dintr-un total de 123.619 candidaţi prezenţi.

În total, au fost depuse 44.401 contestaţii. În medie, după contestații, notele au fost modificate cu până în 0,5 puncte. Astfel, în cele mai multe dintre cazuri (peste 35%), notele au crescut cu până la 0,5 puncte. În aproximativ 20% dintre cazuri, după contestații, notele au scăzut cu până la 0,5 puncte.

Din totalul celor 136.866 de candidaţi înscrişi, s-au prezentat 123.619 candidaţi. Au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentativă de fraudă 117 candidaţi. Aceştia nu se vor putea înscrie la următoarele două sesiuni ale Bacalaureatului.

Precizăm că nota minimă de promovare pentru fiecare disciplină este 5, iar media finală pentru promovarea examenului este minimum 6. Procentul de promovare s-a calculat din totalul candidaţilor prezenţi, incluzând în această categorie şi candidaţii eliminaţi.

Ratele finale de promovare în anii precedenți au fost de: 72,9% în 2017, 68,1% în 2016, 67,8% în 2015 și 60,6% în 2014.

Înscrierea candidaților pentru a doua sesiune se va derula între 10 și 13 iulie. Candidații care promovează examenele de corigențe se pot înscrie în data de 27 iulie. Probele din sesiunea de toamnă a Bacalaureatului 2018 se vor desfășura între 20 august și 31 august.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Convorbire telefonică între ministrul Valentin Popa și ministrul ungar de Externe, Peter Szijjarto

6 Iulie 2018 - 12:40pm
06 Iul 2018

Ministrul Educației Naționale, domnul Valentin Popa, a avut, astăzi, 6 iulie, o discuție telefonică cu ministrul ungar de Externe, domnul Peter Szijjarto, la solicitarea acestuia.

Ministrul Valentin Popa a fost informat de șeful diplomației ungare cu privire la rezultatul celei mai recente întâlniri între reprezentanții Ungariei și Ucrainei pe marginea aplicării articolului 7 al Legii educației din Ucraina.

Cu acest prilej, ministrul român al Educației l-a informat pe ministrul de Externe ungar în privința angajamentului autorităților române de a continua dialogul susținut cu partea ucraineană pentru identificarea celor mai bune soluții pentru asigurarea educației în limba română în Ucraina, în conformitate cu obligațiile internaționale asumate de acest stat.

Ministrul Valentin Popa a evidențiat așteptările părții române ca autoritățile de la Kiev să aibă un dialog constant, concret și de substanță cu minoritatea română în procesul de implementare a dispozițiilor art. 7 și a oricăror altor măsuri legislative de natură a le afecta dreptul la identitate etnică, lingivistică, culturală și religioasă.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Timișoara este gazda Balcaniadelor de Informatică pentru juniori și seniori (edițiile 2018)

6 Iulie 2018 - 12:29pm
06 Iul 2018

Olimpiada Balcanică de Informatică pentru seniori (ediția a 26-a) și Olimpiada Balcanică de Informatică pentru juniori (ediția a 12-a) se vor desfășura la Timișoara, în perioada 7 – 13 iulie. Festivitatea de deschidere va avea loc duminică, 8 iulie, la Teatrul Naţional (ora 17:00).

Potrivit regulamentelor de organizare, participanţii sunt elevi din învăţământul secundar, cu vârsta de până la 15 ani şi jumătate (juniori), respectiv 19 ani (seniori). Fiecare echipă are în componență maximum patru elevi și este coordonată de doi profesori. Țara gazdă are dreptul să înscrie două echipe.

La edițiile din acest an au confirmat participarea loturile olimpice de profil din țările din regiune, precum și din țări cu statut de invitat: România, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Cipru, Grecia, Macedonia, Moldova, Muntenegru, Serbia, Slovenia, Italia, Turcia și Turkmenistan.

Balcaniadele de informatică sunt organizate de Ministerul Educației Naționale, Inspectoratul Școlar Județean Timiş şi Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, în parteneriat cu Consiliul Judeţean și Primăria Timişoara, Universitatea de Vest şi Universitatea Politehnică şi unităţi de învăţământ din Timişoara. Detalii suplimentare sunt disponibile pe site-ul evenimentului.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Măsuri de reglementare a cadrului formal pentru încheierea contractelor de muncă în regim de plata cu ora în unitățile de învățământ preuniversitar

5 Iulie 2018 - 4:56pm
05 Iul 2018

Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat, astăzi, 5 iulie, în consultare publică, proiectul de ordin pentru aprobarea normelor metodologice privind întocmirea proiectului de încadrare, respectiv a planului de încadrare a personalului didactic de predare din unitățile de învățământ preuniversitar și încadrarea în regim de plata cu ora a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar.

Ordinul va reglementa cadrul formal pentru încheierea contractelor de muncă prin identificarea tuturor posturilor/catedrelor ce conțin orele propuse a fi susținute în regim de plata cu ora.

În acest mod, cadrele didactice din învățământul preuniversitar vor avea siguranța că desfășoară activitatea la clasa în baza unui contract de muncă care le va garanta întotdeauna plata integrală a muncii prestate.

Prin ordinul mai sus-menționat se va asigura:

  • în premieră, o formă unitară națională a planului de încadrare, cu personal didactic de predare, la nivelul tuturor unităților de învățământ preuniversitar. Pe cale de consecință, va exista o evidență strictă la nivelul acestora și o centralizare riguroasă a posturilor/catedrelor didactice ocupate, rezervate și vacante din toată țara;
  • posibilitatea ca în etapa de încadrare a personalului didactic de predare titular, anumite categorii de personal didactic de predare care beneficiază de rezervarea postului didactic de predare/catedrei să poată fi încadrate, la cerere, în regim de plata cu ora pe posturile didactice/catedrele pe care sunt titulare, până la cel mult jumătate din numărul de ore pe săptămână dintr-o normă didactică de predare-învăţare-evaluare;
  • ordinea în care se ocupă posturile didactice de predare/catedrele vacante şi rezervate în regim de plata cu ora, precum şi perioada pentru care se realizează încadrarea personalului didactic de predare calificat pe posturi didactice/catedre, în regim de plata cu ora;
  • reglementarea atribuirii, în mod unitar, la nivel naţional, în toate unităţile de învăţământ preuniversitar, a posturilor didactice de predare/catedrelor în regim de plata cu ora, în baza unui contract individual de muncă separat de cel aferent funcţiei de bază;
  • evidenţierea activităţilor desfăşurate de personalul didactic de predare, atât în fişa postului, cât şi prin întocmirea unor fişe de activitate lunară aferente contractelor în regim de plata cu ora;
  • reglementarea situaţiilor în care orele de activitate de predare pot fi susținute prin suplinire colegială.

Tot ca element de noutate, au fost create instrucțiuni pentru evidențierea tuturor orelor în posturile titularilor, a orelor în posturile vacante având diferite destinații (concurs de titularizare, definitivat, ocupare în regim de plată cu ora etc.), a disciplinelor susținute și a altor elemente specifice.

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

8 iulie: festivitatea de deschidere a Olimpiadei Internaționale de Matematică 2018

5 Iulie 2018 - 2:37pm
05 Iul 2018

România găzduiește, în perioada 3 - 14 iulie, la Cluj-Napoca, a 59-a ediție a Olimpiadei Internaţionale de Matematică (OIM), competiție dedicată elevilor de liceu. Olimpiada reunește 615 concurenți și 263 profesori coordonatori sau observatori din 114 țări. Fiecare stat este reprezentat de o echipă formată din maximum șase elevi, însoţită de cel puţin doi profesori. Participă, de asemenea, 900 de invitați străini.

Deschiderea oficială a evenimentului va avea loc duminică, 8 iulie, la Sala Polivalentă din Cluj-Napoca, iar probele de concurs sunt programate în zilele de 9 şi 10 iulie. Durata este de patru ore şi jumătate, timp alocat rezolvării a șase probleme (traduse în limba fiecărei ţări prezente). Evaluarea lucrărilor se va face în intervalul 11-12 iulie și va fi urmată de festivitatea de premiere (13 iulie).

Competiția este organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale, Societatea de Ştiinţe Matematice din România şi Inspectoratul Şcolar Județean Cluj. De asemenea, sunt implicați o serie de parteneri instituționali naționali și locali: Institutul de Matematică „Simion Stoilow” din cadrul Academiei Române, Universitatea „Babeş-Bolyai”, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Consiliul Judeţean Cluj și Primăria Municipiului Cluj-Napoca.

Președintele de onoare al olimpiadei este academicianul Viorel Barbu, profesor universitar, președinte al Secției de Matematică a Academiei Române și membru al echipei României la prima ediție a competiției, desfășurată în 1959, tot în România.  

Olimpiada Internațională de Matematică a fost lansată de țara noastră în 1959, la iniţiativa profesorului Tiberiu Roman, secretar general al Societății de Ştiinţe Matematice. Primele două ediții s-au desfăşurat la Braşov şi Sinaia, reunind exclusiv ţări din fostul bloc comunist. În 1969 a participat şi prima ţară occidentală, iar după 1970 mai multe state vestice au devenit membre ale OIM. România deţine recordul de organizări, fiind gazdă în 1969, 1979 şi 1999. România şi Bulgaria sunt singurele ţări cu prezență neîntreruptă la acest concurs, iar într-un clasament neoficial pe medalii, România se clasează pe locul trei.

Demersul de a aduce competiția pentru a patra oară în țara noastră aparține Societăţii de Ştiinţe Matematice din dorința de a celebra Centenarul Marii Uniri de la 1918.

Rezultatele înregistrate de elevii români la ultimele două ediții ale Olimpiadei Internaționale de Matematică sunt disponibile aici: 2016 și 2017

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Consultare publică privind normele metodologice pentru stabilirea obligaţiei didactice de predare a personalului didactic de conducere, îndrumare și control din învățământul preuniversitar de stat

5 Iulie 2018 - 11:56am
05 Iul 2018

Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat în consultare publică, joi, 5 iulie, proiectul de ordin privind Normele metodologice pentru stabilirea obligaţiei didactice de predare a personalului didactic de conducere din inspectoratele şcolare, unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, unităţile conexe, precum şi a personalului didactic de îndrumare şi control din inspectoratele şcolare şi a personalului didactic din casele corpului didactic.

Acesta are ca obiect reglementarea degrevării inspectorilor școlari generali, inspectorilor școlari generali adjuncți, inspectorilor școlari, directorilor unităților de învățământ și din unitățile conexe, directorilor și profesorilor metodiști din casele corpului didactic.

Degrevarea reprezintă scutirea parţială de efectuarea atribuţiilor prevăzute la art. 262 din Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, pentru personalul didactic de conducere, de îndrumare şi de control, ca urmare a îndeplinirii unor responsabilităţi specifice funcţiilor de conducere, de îndrumare şi de control.

S-a urmărit realizarea unui echilibru în degrevarea personalului didactic, avându-se în vedere complexitatea funcției de conducere, îndrumare și control, precum și regimul unităților/instituțiilor de învățământ, nivelul, numărul de clase etc.

Astfel, proiectul conferă posibilitatea profesorilor cu experiență didactică şi managerială de a contribui la creșterea calității actului educațional prin desfășurarea de ore la clasă, în regim de plata cu ora, eliminându-se limitarea de 5 (cinci) ore pe săptămână, existentă până la această dată.

Ca element de noutate, sunt introduse, în mod expres, funcții de conducere care nu beneficiau de degrevare, cum ar fi cele de directori și directori adjuncți ai liceelor, centrelor școlare, școlilor profesionale din învățământul special, directori și directori adjuncți ai centrelor școlare pentru educație incluzivă, directori ai grădinițelor de învățământ special, directori ai școlilor speciale, precum și cele de directori adjuncți ai palatelor copiilor.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației Naționale a centralizat rezultatele din prima sesiune a examenului de Bacalaureat 2018 (rezultate înainte de contestaţii)

4 Iulie 2018 - 11:27am
04 Iul 2018

Rata de promovare (înainte de contestații) înregistrată de absolvenţii care au finalizat studiile liceale în promoția 2017-2018 și au susţinut probele examenului de Bacalaureat în prima sesiune este de 72,7%. Astfel, rata de promovare, incluzând și elevii care au provenit din promoțiile anterioare, este de 67,7%

Menționăm că ratele finale de promovare în anii precedenți au fost de 71,4% în 2017, 66,7% în 2016, 66,4% în 2015 și 59,3% în 2014.

S-au înregistrat 104 medii de 10.

Din totalul celor 136.866 de candidaţi înscrişi, s-au prezentat 123.615 candidaţi. Au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentativă de fraudă 117 candidaţi. Aceştia nu se vor putea înscrie la următoarele două sesiuni ale Bacalaureatului.

Procente ridicate de promovare s-au înregistrat în judeţele Cluj (81,14%), Iași (80,27%) şi Brăila (77,13%). Rata de promovare în Capitală este de 72,86%.

Precizăm că nota minimă de promovare pentru fiecare disciplină este 5, iar media finală pentru promovarea examenului este minimum 6. Procentul de promovare s-a calculat din totalul candidaţilor prezenţi, incluzând în această categorie şi candidaţii eliminaţi.

Rezultatele (înainte de contestaţii) au fost afişate astăzi, 4 iulie, la ora 10:30, atât la centrele de examen, cât şi pe pagina web dedicată, bacalaureat.edu.ro. Contestaţiile pot fi depuse tot astăzi, între orele 12:00 şi 16:00. Rezultatele finale vor fi făcute publice luni, 9 iulie.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Elevii români au obținut 7 medalii la a IV-a ediție a Olimpiadei Balcanice de Geografie

2 Iulie 2018 - 4:36pm
02 Iul 2018

Lotul olimpic de geografie a cucerit două medalii de aur, două medalii de argint și trei medalii de bronz la Olimpiada Balcanică, desfășurată la Iași, în perioada 24-29 iunie. Rezultatul a plasat România pe primul loc în clasamentul pe națiuni.

Medaliile de aur au fost obținute de Răzvan Marian Popescu (clasa a X-a/Colegiul Naţional „Sf. Sava” din Bucureşti), care și-a egalat performanța de anul trecut, și Ioan Matei Stan (clasa a XI-a/Liceul Internațional de Informatică din București).

Medaliile de argint au fost adjudecate de Gabriel Alexandru Chivu (clasa a X-a/ Colegiul Naţional „Nicolae Bălcescu” din Brăila) și Andrei Ștefan Micu (clasa a a IX-a/Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București). În același timp, Delia Ioana Dumitrescu (clasa a IX-a/Colegiul Național “Ion Minulescu” din Slatina), Gabriela Diana Ionescu (clasa a IX-a/Colegiul Naţional „Sf. Sava” din Bucureşti) și Vlad Patrik Apostol (clasa a VIII-a/Liceul Teoretic „Horia Hulubei” din Măgurele, Ilfov) și-au trecut în palmares medalii de bronz.

Aflată la a IV-a ediție, competiția a fost găzduită în premieră de țara noastră, fiind organizată de Inspectoratul Școlar Județean Iași în parteneriat cu Facultatea de Geografie, Universitatea „Al. I. Cuza”, Societatea de Geografie din România și Primăria Iași. La eveniment au participat 50 de elevi și 30 de profesori (team leaders), observatori și invitați din Serbia, Slovenia, Bosnia Herțegovina, Moldova și România.

Potrivit regulamentului competiției, fiecare echipă este compusă din 4 elevi şi 2 profesori coordonatori. Țara gazdă are dreptul să înscrie două echipe. Concursul a inclus trei probe, toate în limba engleză: o probă teoretică (scrisă), o probă practică (în teren) şi o probă multimedia.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Adoptare OUG de completare a Legii 15/1990

28 Iunie 2018 - 5:35pm
28 Iun 2018

Având în vedere decizia Curții Constituționale, nr. 249 din 19 aprilie 2018, publicată în Monitorul Oficial în data de 31 mai 2018, cu privire la înființarea Editurii Didactice și Pedagogice - S.A., se impun mai multe măsuri legislative pentru punerea în aplicare a acestei decizii, astfel încât activitatea editurii să poată continua, iar elevii să poată beneficia la începutul anului școlar de manuale.

Ø  Astfel, în ședința de Guvern de astăzi, 28 iunie, a fost aprobată Ordonanța de urgență pentru completarea Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale.

Ø  Prin acest OUG se introduce prevederea referitoare la faptul că „regiile autonome pot fi reorganizate ca societăți reglementate de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin hotărâre a Guvernului sau, după caz, prin hotărârea consiliului local/hotărârea consiliului județean sau prin hotărârea Consiliului General al Municipiului București, având ca unic acționar/asociat statul român sau autoritatea administrației publice locale”.

Ø  Urgența adoptării acestei OUG este dată de faptul că, la data de 31.05.2018, a fost publicată în Monitorul Oficial Decizia nr. 249 a Curții Constituționale care a constatat că dispozițiile Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 76/2017 privind înfiinţarea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică - S.A. sunt neconstituționale, întrucât dau expresie unei operaţiuni juridice cu caracter individual, drept pentru care nu puteau forma obiectul unui act de reglementare primară, ci a unui act de reglementare secundară, mai precis o hotărâre de Guvern.

Ø  Adoptarea acestui act normativ, prin reglementarea modalității de reorganizare a regiilor autonome în societăți pe acțiuni, va permite emiterea unei HG privind organizarea și funcționarea Societății Editurii Didactice și Pedagogice - S.A.. Astfel, EDP, cu care MEN a semnat un contract de editare, traducere și tipărire de manuale școlare, va putea să își desfășoare, în continuare, activitatea în vederea îndeplinirii obligațiilor contractuale, pentru ca elevii din învățământul preuniversitar de stat să primească manualele școlare la timp, la începutul anului școlar, fiind asigurate astfel condițiile optime pentru desfășurarea unui proces de învățământ de calitate.

Ø  Menționăm faptul că MEN a semnat contractul-cadru cu EDP pe 5 aprilie a.c., anterior publicării deciziei CCR. Tot anterior publicării deciziei CCR, în baza acestui contract, a fost semnat contractul subsecvent ce are ca obiect editarea, traducerea și tipărirea de manuale pentru următorul an școlar (aproximativ 70% din necesar pentru clasele I - VI, respectiv 65 de titluri și 40 de traduceri pentru minorități, însumând 2.627.855 exemplare).

Ø  Până la această dată, Editura Didactică și Pedagogică a trimis în teritoriu 148.277 manuale de Geografie pentru clasa a VI-a, urmând ca săptămâna viitoare să fie transmise alte 148.277 manuale de Istorie pentru clasa a VI-a. De asemenea, se vor trimite și manualele de Religie pentru cultul romano-catolic: 2.171 exemplare în limba română și 4.601 exemplare în limba maghiară.

Ø  În zilele următoare, pe site-ul manuale.edu.ro, vor fi publicate, pentru a fi alese de profesori, cele două variante în care se vor tipări fiecare dintre manualele pentru Limba și literatura română (cl. a VI-a), Religie - cultul ortodox (cl. a VI-a), Biologie (cl. a VI-a), Matematică (cl. a VI-a), Fizică (cl. a VI-a), precum și cele trei variante în care vor fi tipărite manualele pentru Informatică și TIC (cl. a VI-a).

Ø Totodată, până la jumătatea lunii iulie, vor fi finalizate operațiunile de editare pentru toate manualele clasei a VI-a și se va continua cu manualele claselor I-V.

Ø  Precizăm și faptul că anul trecut s-a tipărit aproximativ același număr de exemplare, dar numai 25 de titluri la un preț/exemplar ușor mai mare și fără traduceri. În plus, în acest an, EDP a cumpărat editarea și drepturile de autor pentru patru ani, iar în următorii ani urmează ca MEN să plătească doar tipărirea, ceea ce înseamnă că pentru aproximativ 42% din tiraj se va plăti, în următorii trei ani, mai puțin de jumătate din prețul actual.

Regăsiți mai jos detalii privind decizia CCR nr. 249 din 19 aprilie 2018 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 76/2017 privind înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică - S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică și Pedagogică” prin transformare.

Extrase din Decizia nr. 249 a Curții Constituționale din 19 aprilie 2018 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 76/2017 privind înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică – S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică și Pedagogică” prin transformare

Ø  Curtea Constituțională a constatat, prin Decizia nr. 249, art. 54, că „reorganizarea sa este o operațiune cu caracter individual, reglementându-se, așadar, în acest fel, un singur raport juridic, respectiv transformarea regiei autonome în societate, prima încetându-și activitatea, iar a doua fiind, astfel, înființată. Or, concretizarea actului juridic al reorganizării, în sens de negotium juris – perfect posibilă – se realizează însă printr-un act administrativ individual, respectiv hotărârea de Guvern”. Totodată, în continuarea aceluiași articol, Curtea Constituțională a reținut că „utilizarea ordonanțelor de urgență cu privire la rezolvarea unei situații punctuale, precum cea de față este exclusă din punct de vedere constituțional”.

Ø  De asemenea, la art. 53, Curtea Constituțională a constatat că „unitățile economice de interes republican se organizează ca societăți comerciale prin hotărâre a Guvernului (...)”.

Ø  Prin urmare, Curtea a reţinut, la art. 56, că„înfiinţarea/reorganizarea sau încetarea activităţii unei edituri, precum cea de faţă, se dispune printr-un act de reglementare secundară, care se subsumează competenţei autorităţii administraţiei publice centrale”.

Ø  La art. 38 al Deciziei nr. 249, Curtea Constituțională arată că statul „își poate rezerva activități economice pe care să le desfășoare în mod exclusiv cu titlu de monopoluri de stat. (...) Operatorul economic nou-înființat prin reorganizarea unei regii autonome prin transformare nu este o simplă societate pe acțiuni și niciun simplu agent economic privat, ci este o întreprindere publică, persoană juridică română cu capital integral de stat, având drept scop îndeplinirea strategiei naționale privind editarea manualelor școlare, la solicitarea Ministerului Educației Naționale, potrivit legii. Începând cu data înființării acestei întreprinderi publice, activitatea de editare a manualelor școlare obligatorii nu mai este supusă prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, ceea ce presupune eficientizarea și scurtarea perioadei de timp în care manualele școlare obligatorii vor fi puse la dispoziția elevilor”.

Ø  De asemenea, este important de precizat că în conformitate cu prevederile Deciziei Curții Constituționale, art. 39, „domeniul reglementat prin actul normativ criticat nu este unul exclusiv economic, al comerțului sau al pieței, unde primează libera inițiativă, concurența și libertatea comerțului, și niciunul ce privește piața bunurilor și serviciilor economice, ci este unul de interes public în care primează dreptul fundamental la învățătură, statul exercitându-și prerogativele constituționale și legale prin atribuirea în exclusivitate unei societăți cu capital integral de stat, persoană juridică de drept public, o activitate destinată protejării intereselor naționale în domeniul învățământului obligatoriu”.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Admiterea în învățământul liceal de stat, anul școlar 2018-2019

28 Iunie 2018 - 5:25pm
27 Iun 2018

Absolvenţii clasei a VIII-a și părinţii acestora, asistaţi de diriginţii claselor a VIII-a, vor completa opţiunile în fişele de înscriere în perioada 29 iunie - 3 iulie. Vor parcurge aceeași procedură și absolvenţii clasei a VIII-a care doresc să fie admiși în licee din alt judeţ.

Verificarea de către părinţi şi candidaţi a fişelor, corectarea greşelilor în baza de date computerizată şi listarea fişelor corectate din calculator sunt prevăzute în intervalul 30 iunie - 4 iulie.

Ministerul Educației Naționale recomandă completarea fișei cu un număr suficient de opțiuni pentru a evita situațiile nedorite. Numărul total de locuri alocat în învățământul liceal de stat este suficient pentru repartizarea tuturor candidaților, condiția esențială fiind exprimarea unor opțiuni realiste.

Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați în învățământul liceal de stat se face în unitățile de învățământ liceal în care au fost admiși și pe site-ul admitere.edu.ro, în data de 9 iulie. În același timp, în unităţile de învăţământ gimnazial vor fi afișate listele cu locurile neocupate în unităţile de învăţământul liceal de stat din judeţe/municipiul Bucureşti.

Depunerea dosarelor de înscriere în unitățile de învățământ liceal în care candidaţii au fost repartizaţi se va realiza între 10 și 13 iulie. În perioada 16-18 iulie, comisia judeţeană de admitere va rezolva toate cazurile speciale apărute după etapa de repartizare computerizată, dar și situațiile candidaţilor care nu şi-au depus dosarele de înscriere în termen şi ale candidaților care nu au participat deloc sau au participat, dar nu au fost repartizați computerizat.

A două etapă de admitere, dedicată absolvenţilor clasei a VIII-a care nu au participat sau nu au fost repartizaţi în etapa anterioară, care nu s-au înscris în perioada prevăzută de metodologie sau care şi-au încheiat situaţia şcolară ulterior, va avea loc în data de 7 septembrie.

Repartizarea candidaţilor pe locurile speciale pentru romi, dar și înscrierea şi repartizarea candidaţilor pentru învăţământul special sunt programate în zilele de 5 și 6 iulie.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Cinci medalii de aur, una de bronz și locul I pe națiuni la Balcaniada de Matematică pentru Juniori (2018)

25 Iunie 2018 - 4:59pm
25 Iun 2018

Cinci medalii de aur şi o medalie de bronz reprezintă palmaresul lotului olimpic de juniori al României la a XXII-a ediţie a Olimpiadei Balcanice de Matematică pentru Juniori, desfăşurată în perioada 19 - 24 iunie, în Grecia (Rhodos). Datorită acestor rezultate, România s-a clasat pe primul loc în clasamentul neoficial pe națiuni.

Medaliile de aur au fost cucerite de Ioana Popescu (Liceul Teoretic „Școala Europeană” din București), Diana Țolu (Școala Gimnazială „Eugen Ionescu” din Slatina, jud. Olt), Andrei Moldovan (Școala Gimnazială nr. 79 din București), Vlad Ștefan Vergelea (Liceul Teoretic Internațional de Informatică din Constanța) și Andrei-Theodore Mărginean (Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București), laureat cu argint la ediția precedentă.

Medalia de bronz i-a revenit lui Iustinian-Cristian Constantinescu, elev al Școlii Gimnaziale „George Bacovia” din București.

Lotul României a fost coordonat de lector univ. dr. Andrei Alex Eckstein de la Universitatea Politehnica din Timişoara şi prof. Dănuț Aramă de la Colegiul Național „Costache Negri” din Târgu Ocna, jud. Bacău.

Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Juniori este o competiţie anuală destinată elevilor din statele situate în regiunea balcanică. La ediţia din acest an au participat concurenţi din 17 ţări (10 țări membre şi 7 cu statut de invitat).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Rezultatele finale înregistrate la Evaluarea Naţională a absolvenţilor de clasa a VIII-a, sesiunea 2018 (după soluţionarea contestaţiilor)

23 Iunie 2018 - 3:07pm
23 Iun 2018

Ministerul Educaţiei Naţionale a centralizat rezultatele finale înregistrate la Evaluarea Naţională a absolvenţilor clasei a VIII-a, desfăşurată în perioada 11 - 23 iunie 2018.

Potrivit datelor rezultate în urma reevaluării lucrărilor contestate, numărul candidaţilor cu medii mai mari sau egale cu 5 a crescut de la 104.972 la 105.109. În procente, majorarea este de 0,10% (de la 73,5% la 73,6%). 

A crescut, de asemenea, şi numărul candidaţilor cu media generală 10, de la 319 la 345 (cei mai mulți provin din Capitală - 55). S-a redus, în schimb, numărul candidaţilor cu medii sub 5: de la 37.875 la 37.738. Pe tranșe de medii, cele mai multe medii sunt cuprinse în intervalul 7 - 7,49: 12.815.

La proba de Limba şi literatura română, 119.163 de candidaţi (83,2%) au încheiat examenul cu note peste 5 (2.172 candidaţi au obţinut nota 10), iar la Matematică, 87.767 de candidaţi (61,4%) au primit note peste 5 (1.953 candidaţi au obţinut nota 10).

Au fost depuse 23.761 de contestaţii, număr ce reprezintă 8,07% din totalul lucrărilor susţinute (294.590). Dintre acestea,12.372 de contestaţii au vizat lucrări la Limba şi literatura română, 10.958 la Matematică și 431 la Limba şi literatura maternă. În cazul a 14.747 de lucrări, notele au fost mărite, iar în cazul a 7.541 de lucrări notele au scăzut.

Reamintim că media generală obţinută la Evaluarea Naţională constituie unul dintre criteriile pentru admiterea în învăţământul liceal de stat. Media de admitere în liceu este media ponderată între media generală obţinută la Evaluarea Naţională (cu o pondere de 80%) şi media generală de absolvire a claselor din gimnaziu (cu o pondere de 20%).

Anunţarea ierarhiei la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti a absolvenţilor claselor a VIII-a, conform procedurii stabilite de Comisia Națională de Admitere, este prevăzută pentru data de 26 iunie. Completarea opţiunilor în fişele de înscriere de către absolvenţii clasei a VIII-a și de către părinţii acestora, asistaţi de diriginţii claselor a VIII-a, se va derula în perioada 29 iunie – 3 iulie 2018 și va fi urmată de repartizarea computerizată în învăţământul liceal de stat (9 iulie).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Probele scrise din prima sesiune a examenului național de Bacalaureat 2018 încep luni, 25 iunie

22 Iunie 2018 - 10:12am
22 Iun 2018

Probele scrise ale examenului de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2018, încep luni, 25 iunie, cu testul de Limba şi literatura română - proba E)a). Marţi, 26 iunie, se va desfăşura proba la Limba şi literatura maternă - E)b): maghiară, germană, sârbă, slovacă, croată, turcă, ucraineană și  italiană. Miercuri, 27 iunie, va avea loc proba obligatorie a profilului - E)c). Ultima probă scrisă din această sesiune, proba la alegere a profilului şi specializării - E)d), este programată joi, 28 iunie. 

Pentru susţinerea probelor scrise, în cele 440 de centre de examen, s-au înscris 136.871 de candidaţi din toate promoţiile (118.856 de candidați din promoția curentă, respectiv 18.015 candidați din promoțiile anterioare).

Afişarea primelor rezultate, în centrele de examen și pe site-ul bacalaureat.edu.ro, este prevăzută pentru data de 4 iulie (până la ora 12:00). În aceeaşi zi, vor putea fi depuse contestaţiile, în intervalul orar 12:00-16:00. Rezultatele finale vor fi făcute publice în data de 9 iulie.

Accesul candidaţilor în centrele de examen la probele scrise se face în intervalul 7:30 - 8:30 pe baza unui act de identitate valid, cu fotografie. Timpul destinat redactării unei lucrări scrise este de trei ore, calculat din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat. Pentru rezolvarea subiectelor candidaţii vor folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor vor utiliza numai creion negru. Pentru probele scrise la Matematică şi Geografie, candidaţii pot apela doar la instrumente de desen. La probele scrise mijloacele de calcul sunt interzise, iar hârtia folosită este doar cea distribuită de asistenţi. Toate sălile de examen trebuie să aibă în dotare camere funcţionale de supraveghere video şi audio. 

Nu este permis accesul în săli cu manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor şi nici cu telefoane mobile sau cu orice mijloc electronic de calcul/comunicare.

În acelaşi timp, candidaţilor le este interzis să comunice între ei sau cu exteriorul, să transmită ori să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare în interior sau cu exteriorul. Cei surprinşi în aceste situaţii vor fi eliminaţi din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise. Drept consecinţă, nu vor mai putea participa la probele următoare şi vor fi lipsiţi de posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale. De asemenea, aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat.

Reamintim faptul că pentru a fi declarat promovat, un absolvent de liceu trebuie să îndeplinească următoarele condiţii, cumulativ:

  • susţinerea tuturor probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale;

  • susţinerea tuturor probele scrise şi obținerea notei 5 la fiecare dintre acestea;

  • obţinerea mediei 6 cel puţin, la probele scrise.

Absolvenţii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de minimum 9,50, iar la examenul de Bacalaureat au obţinut media 10 primesc diplomă de merit.

În conformitate cu prevederile metodologice, aplicate începând cu anul 2017, în urma evaluării lucrărilor contestate „nota inițială se poate modifica, după caz, prin creștere sau descreștere, prin nota acordată la contestații.” Cu alte cuvinte, nota comisiei de contestații este finală, întrucât nu se mai aplică regula celor 0,5 puncte diferență între nota de la evaluarea inițială și cea de la contestații.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Apel de candidaturi pentru ocuparea unor poziții vacante în cadrul Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU)

21 Iunie 2018 - 12:26pm
21 Iun 2018

Ministerul Educației Naționale a lansat miercuri, 20 iunie, un apel de candidaturi pentru completarea Consiliului General, comisiilor de specialitate și comisiilor de contestații ale Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU). Organizarea acestui apel se impune ca urmare a vacantării unor poziții în componența CNATDCU.

Aplicațiile individuale pentru calitatea de membru al CNATDCU în mandatul 2016-2020 se depun pe platforma brainmap.ro până la data de 20 iulie 2018, inclusiv.

Academia Română, instituțiile de învățământ superior, cercetare științifică, cultură și sport pot face propuneri în acest sens, asumate prin completarea unor aplicații individuale.

Principiile care stau la baza selecției membrilor CNATDCU sunt transparența, evitarea incompatibilităților și a conflictelor de interese, inclusiv a imixtiunii factorului politic, respectiv asigurarea reprezentativității profesionale și instituționale. 

Profilul membrilor CNATDCU trebuie să răspundă următoarelor cerințe minimale:

  • ​​experiență proprie de cercetare la nivel înalt, recunoscută în țară și în străinătate, dovedită și validată prin realizări specifice și prin îndeplinirea standardelor minime pentru abilitarea în domeniu;
  • disponibilitatea asumată de a activa în cadrul CNATDCU, implicit renunțând la activitatea în alte consilii consultative ale Ministerului Educației Naționale;
  • echilibru și capacitate de analiză obiectivă;
  • integritate profesională și reziliență la presiuni exterioare.

​Nu sunt eligibili demnitarii și membrii structurilor de conducere ale partidelor politice.

Membrii comitetelor de selecție analizează aplicațiile înregistrate pe brainmap.ro și înaintează MEN o listă cuprinzând propunerile pentru completarea CNATDCU.

Listele cuprinzând propunerile comitetelor de selecție pentru completarea CNATDCU vor fi făcute publice până la data de 31 iulie 2018. Orice persoană fizică sau juridică are dreptul să transmită eventuale obiecții și sesizări argumentate către MEN la adresa cnatdcu@edu.gov.ro.

După finalizarea termenului de consultare publică, din listele de propuneri întocmite de către comitetele de selecție, vor fi numiți membrii Consiliului General, ai comisiilor de specialitate și ai comisiilor de contestații ale CNATDCU prin ordin al ministrului educației naționale pentru un mandat care se încheie la expirarea mandatului CNATDCU prevăzut în ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 4.106/2016, cu modificările și completările ulterioare.

 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Componența Consiliului Consultativ al Ministerului Educației Naționale

20 Iunie 2018 - 5:06pm
20 Iun 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a stabilit componența Consiliului Consultativ al MEN.

Rolul principal al Consiliului Consultativ este de a contribui, prin expertiza membrilor săi, la elaborarea unui nou cadru legislativ pentru sistemul românesc de educație și formare profesională, în conformitate cu viziunea și misiunea asumate.

Consiliul își va stabili coordonatorul, va adopta propriul regulament de organizare și funcționare, precum și calendarul derulării activităților.

De asemenea, Consiliul poate invita, permanent sau nepermanent, și alți specialiști/experți în educație, în funcție de nevoile concrete ale activităților. Vor participa, ca invitați permanenți, reprezentanții partenerilor de dialog social.

Ministerul Educației Naționale demarează astfel un amplu proces de revizuire a legislației în domeniul educației. În fapt, o nouă Lege a Educației Naționale, cu un nou spirit și de o altă anvergură, o lege cuprinzătoare, coerentă și flexibilă. În acest sens, este necesară identificarea zonelor de schimbare, a domeniilor către care este necesar să ne orientăm cu precădere.

Un vector important în vederea atingerii obiectivelor de mai sus îl reprezintă valorificarea experienței acumulate în aplicarea prezentei Legi a Educației Naționale, ajustarea diferitelor prevederi care s-au dovedit a fi nefuncționale sau contradictorii, dar și păstrarea celor valoroase, precum și adaptarea cadrului legal la cerințele actuale ale beneficiarilor educației și ale societății, în general.

Totodată, unul din principalele obiective este de a identifica modelele de bună practică, atât în Europa, cât și dincolo de frontierele ei, direcțiile, strategiile și politicile care, adaptate și aplicate în România, ar putea duce la schimbări benefice majore în sectorul educațional. Toate în interesul beneficiarului final al procesului educațional (preșcolarul, elevul, liceanul, studentul) și pentru o creștere economică sustenabilă, susținută de un sistem educațional flexibil și adaptat la cerințele pieței muncii. 

Vă prezentăm mai jos componența Consiliului Consultativ al Ministerului Educației Naționale:

1. ​Academician Ioan-Aurel POP, Președintele Academiei Române

2. Profesor Sir Jim McDonald, Președinte al Conferinței Școlilor Europene pentru Educație și Cercetare în Inginerie Avansată

3. Dr. François Weil, Consilier de Stat, Consiliul de Stat și al Jurisdicției Administrative, Franța, fost Rector al Academiei din Paris

4. Eric Maurincomme, Președinte al Grupului INSA - Institutul Național de Științe Aplicate din Franța, Director al INSA Lyon

5. Profesor dr. Jukka Mönkkönen, Președinte al UNIFI, organizație co-operațională a universităților din Finlanda, Rector al Universității Finlandei de Est

6. Olli-Pekka Heinonen, Director General, Agenția Națională Finlandeză pentru Educație

7. Jamil Salmi, Coordonator pentru Învățământul Terțiar Global, Banca Mondială

8. Academician Ovidiu Alexandru BĂJENARU, Membru corespondent al Academiei Române, Director al Departamentului de Neuroștiințe Clinice din Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” București - Facultatea de Medicină

9. Profesor universitar dr. Mușata-Dacia BOCOȘ-BINȚINȚAN, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca

10. Profesor universitar dr. Ștefan BUCHIU, Decan, Facultatea de Teologie Ortodoxă, Universitatea din București

11. Profesor George CAZACU, Președintele Alianței Colegiilor Centenare

12. Profesor dr. Florin COLCEAG, Președinte onorific al Institutului Român pentru Studii şi Cercetări Avansate în Educația Excelenței

13. Academician Wilhelm DANCĂ, Membru corespondent al Academiei Române, Rector al Institutului Teologic Romano-Catolic, București

14. Ligia DECA, Consilier de Stat, Departamentul Educație și Cercetare, Administrația Prezidențială

15. Profesor universitar dr. Vasile DÎNCU, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București

16. Profesor dr. Radu GOLOGAN, Președintele Societății Române de Matematică

17. Carmen LICĂ, Director executiv, Asociația Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională

18. Cătălin NAE, Director General, Institutul Național de Cercetări Aerospațiale

19. Profesor Liliana PREOTEASA, Consilier al ministrului Educației Naționale

20. Academician Eugen SIMION, Președintele Secției de Filologie și Literatură - Academia Română

21. Profesor universitar dr. Cristian SOCOL, Facultatea de Economie Teoretică şi Aplicată, Academia de Studii Economice, Membru în Consiliul de Programare Economică, Comisia Națională de Prognoză

22. Dr. Madlen ȘERBAN, Expert în domeniul educației și formării profesionale, Director European Training Foundation în perioada 2009 – 2017

23. Academician Răzvan THEODORESCU, Președintele Secției de Arte, Arhitectură și Audiovizual - Academia Română.

Pe lista invitaților permanenți ai Consiliului Consultativ se regăsesc:

1. Radu ANTOHI, Președinte, Uniunea Națională a Studenților din România (UNSR)

2. Ioana BĂLTĂREȚU, Președinte, Consiliul Național al Elevilor (CNE)

3. Iulian CRISTACHE, Președinte, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți - Învățământ Preuniversitar (FNAP-IP)

4. Marius DEACONU, Președinte, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)

5. Alin GRIGORE, Președinte, Uniunea Studenților din România (USR)

6. Anton  HADĂR, Președinte, Federația Națională Sindicală „Alma Mater” (FNS-AM)

7. Simion HĂNCESCU, Președinte, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI)

8. Marius Ovidiu NISTOR, Președinte, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH)

Lucrările Consiliului Consultativ al Ministerului Educației Naționale se vor desfășura începând cu luna iulie a.c.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Rezultatele înregistrate de absolvenţii clasei a VIII-a care au susținut Evaluarea Naţională 2018 (rezultate înainte de contestaţii)

19 Iunie 2018 - 3:44pm
19 Iun 2018

Ministerul Educaţiei Naţionale a centralizat rezultatele înregistrate la Evaluarea Naţională a absolvenţilor clasei a VIII-a (înainte de contestaţii), sesiunea 2018. 

Situaţia statistică generală relevă că din cei 142.847 de candidaţi prezențiun număr de 104.972 de candidați a obţinut medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) - 73,5%. Dintre aceștia, 319 candidați au încheiat examenul cu media generală 10 (zece).

Rata de participare a fost de 94,8%: 142.847 de candidaţi prezenţi dintr-un total de 150.603 elevi înscrişi.

La proba de Limba și literatura română au obținut note peste 5 (cinci) 118.969 de candidați (83%), în timp ce 2.089 de candidați au fost notați cu 10 (zece). La proba de Matematică 87.577 de candidați (61,3%) au note peste 5 (cinci), iar 1.903 candidați au obținut nota 10 (zece).

Contestaţiile pot fi depuse în cursul zilei de marți, 19 iunie, în intervalul orar 14:00 - 19:00, iar rezultatele finale vor fi afişate în data de 23 iunie.

Rezultatele finale vor fi publicate atât la avizierul unităților de învățământ, cât și online, pe site-ul evaluare.edu.ro.

Media generală obținută în cadrul EN VIII are o pondere de 80% în calculul mediei pe baza căreia se realizează admiterea în clasa a IX-a.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Pagini