Eşti aici

Noutăți MEN

Subscribe to Flux Noutăți MEN
Actualizat: în urmă cu 39 de minute 32 de sec

18 obiective de investiții (13 grădinițe și 5 școli) finalizate în perioada iulie – octombrie 2017

17 Octombrie 2017 - 6:32pm
17 Oct 2017

În cadrul Proiectului Reforma Educației Timpurii în România (P.R.E.T.), derulat de Ministerul Educației Naționale prin Unitatea de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Reţelei Şcolare şi Universitare (UMPMRSU), a fost finalizată, în intervalul iulie - octombrie 2017, construcția a 13 grădinițe. 

Recepția lucrărilor a vizat grădinițe construite în județele Arad (Grădiniţa cu program normal nr.1 din Ineu și Grădiniţa cu program prelungit din Sântana), Bacău (Grădiniţa cu program normal Palanca și Grădiniţa cu program normal Urecheşti), Buzău (Grădiniţa cu program normal nr.1 din Pârscovul de Sus), Gorj (Grădiniţa cu program normal Bustuchin), Maramureş (Grădiniţa cu program prelungit Fărcaşa), Mehedinți (Grădiniţa cu program normal nr. 24 din Drobeta Turnu Severin), Olt (Grădiniţa cu program normal Crâmpoia), Satu Mare (Grădiniţa cu program normal din Negreşti Oaș), Vâlcea (Grădiniţa cu program normal din Călimăneşti și Grădiniţa cu program normal din Băbeni) și Vrancea (Grădiniţa cu program normal Angheleşti).

De asemenea, în aceeași perioadă, în cadrul Proiectului Reabilitarea Infrastructurii Școlare (P.R.I.S.) a fost finalizată construcția a două unități de învățământ: Școala cu clasele I - VIII din Păun (județul Iași), respectiv Școala cu clasele I - VIII din Șinca Veche (județul Brașov). Concomitent s-a realizat și reabilitarea a alte trei unități de învățământ gimnazial: Școala cu clasele I - VIII nr. 2 din localitatea Nicolae Călinescu și Școala cu clasele I - VIII nr. 4 din Storești (ambele în județul Botoșani) și Școala cu clasele I - VIII nr. 3 din localitatea Ciprian Porumbescu (județul Constanța).

Precizăm în context că Ministerul Educației Naționale (prin UMPMRSU) implementează două proiecte privind construcția de școli și grădinițe: Proiectul Reabilitarea Infrastructurii Școlare (P.R.I.S.) și Proiectul Reforma Educației Timpurii în România (P.R.E.T.).

Proiectul privind Reforma Educaţiei Timpurii (P.R.E.T.), cofinanțat de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei și Guvernul României, are ca obiective principale construirea a 380 de grădiniţe noi şi dotarea lor cu mobilier. Data de finalizare: 31 decembrie 2019.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Dezbatere privind proiectul Legii manualului școlar (Oradea, 20 octombrie)

17 Octombrie 2017 - 3:41pm
17 Oct 2017

Ministerul Educației Naționale organizează vineri, 20 octombrie, la Oradea (Hotel Double Tree by Hilton), o primă dezbatere din seria consultărilor regionale dedicate proiectului Legii manualului școlar.  

Vor participa ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar, Oana Ariana Bucur, directori din Ministerul Educației Naționale, precum și reprezentanți ai inspectoratelor școlare, directori de școli și cadre didactice din județele Alba, Arad, Bihor, Bistrița-Năsăud, Caraș-Severin, Cluj, Hunedoara, Harghita, Maramureș, Mureș, Satu Mare, Sălaj și Timiș.

Alte două întâlniri vor avea loc la Iași și Râmnicu Vâlcea, la date ce vor fi comunicate ulterior.

Precizăm că, până la finalizarea dezbaterilor regionale, propuneri, sugestii sau opinii legate de proiectul Legii manualului școlar pot fi transmise, în continuare, pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației va încheia săptămâna viitoare contracte pentru difuzarea în școli a manualelor școlare pentru 11 discipline de clasa a V-a

13 Octombrie 2017 - 12:15pm
13 Oct 2017

Ministerul Educației Naționale și editurile declarate câștigătoare la licitația organizată în acest an de Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) vor semna, în cursul săptămânii viitoare, contractele privind editarea și distribuirea în școli a manualelor școlare (în format tipărit) pentru 11 discipline de clasa a V-a.

Contractele au la bază opțiunile exprimate de cadrele didactice în această săptămână, în urma consultării pe platforma manuale.edu.ro a versiunilor electronice/digitale ale manualelor școlare pentru următoarele materii: Matematică, Limba și literatura română, Limba engleză (limbă modernă 1), Limbă franceză (limbă modernă 2), Limba germană (limbă modernă 1/limbă modernă 2/limbă modernă 1 - studiu intensiv), Biologie, Educație socială, Geografie, Educație plastică, Educație muzicală, respectiv Consiliere și dezvoltare personală. 

Manualele școlare pentru cele 11 discipline se adaugă celor 12 aprobate în lunile august și septembrie pentru alte 12 discipline din planul-cadru aferent clasei a V-a, acestea din urmă fiind deja distribuite în unitățile de învățământ.

Precizăm, în acest context, că versiunile electronice/digitale ale tuturor manualelor școlare aprobate pentru clasa a V-a (cu excepția disciplinei Religie - cultul ortodox) sunt acccesibile tuturor celor interesați (elevi, profesori, părinți etc.) pe site-ul manuale.edu.ro.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Editura Didactică și Pedagogică va fi reorganizată în societate pe acțiuni și va edita manuale școlare*

11 Octombrie 2017 - 7:39pm
11 Oct 2017

Societatea Editura Didactică și Pedagogică SA va fi înființată ca societate comercială pe acțiuni, de interes național, cu capital integral de stat, în subordinea Ministerului Educației, prin reorganizarea Regiei Autonome Editura Didactică și Pedagogică, potrivit Ordonanței de urgență aprobate miercuri, 11 octombrie, de Guvern.

Societatea Editura Didactică și Pedagogică SA va avea ca obiect principal de activitate editarea de:

  • manuale școlare pentru învățământul preșcolar, primar, gimnazial, liceal și postliceal, în limba română și în limbile minorităților naționale și alte lucrări pentru învățământul preșcolar și universitar;
  • manuale pentru școli profesionale și de maiștri; tratate, lucrări de metodică și de pedagogie; lucrări în sprijinul învățământului pentru perfecționarea profesorilor și pentru activități individuale ale elevilor și studenților, originale și traduceri din alte limbi;
  • materiale grafice în domeniul mijloacelor de învățământ, precum și alte lucrări necesare învățământului.

Societatea Editura Didactică și Pedagogică SA va realiza manualele școlare la solicitarea directă a Ministerului Educației Naționale, pe bază de contract.

Complementar, Societatea Editura Didactică și Pedagogică poate desfășura și alte activități conexe pentru realizarea obiectului său de activitate.

Societatea va fi condusă de adunarea generală a acționarilor, constituită din reprezentanții Ministerului Educației Naționale, și de către un consiliu de administrație format din cinci membri. Reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor și membrii Consiliului de administrație ai societății vor fi numiți și eliberați din funcție prin ordin al ministrului Educației Naționale. Conducerea executivă a societății va fi asigurată de un director general.

Finanţarea programelor de investiţii şi de retehnologizare ale Societății Editura Didactică și Pedagogică S.A. se asigură din surse proprii şi din alte surse atrase. Patrimoniul Regiei Autonome Editura Didactică și Pedagogică se preia de către Societatea Editura Didactică și Pedagogică S.A. prin protocol de predare - preluare în conformitate cu prevederile legale. Personalul Societății Editura Didactică și Pedagogică S.A. va fi preluat în totalitate de la Regia Autonomă Editura Didactică și Pedagogică fără să le fie afectate drepturile avute la data preluării.

BIROUL DE COMUNICARE

* Acest comunicat de presă a fost transmis inițial de Biroul de Presă al Guvernului României în urma ședinței din data de 11 octombrie 2017

Etichete: comunicate de presăEditura Didactică și PedagogicăCategorie: Comunicate de presă

99 de solicitări pentru aprobarea/avizarea auxiliarelor didactice, respectiv obținerea acordului privind utilizarea în școli a unor instrumente de lucru pentru elevi

10 Octombrie 2017 - 11:28am
10 Oct 2017

În perioada rezervată depunerii solicitărilor de aprobare/avizare a auxiliarelor didactice, respectiv de obținere a acordului în vederea utilizării în unitățile de învățământ preuniversitar, perioadă prevăzută în Metodologia-cadru privind reglementarea utilizării auxiliarelor didactice în unitățile de învățământ preuniversitar, au fost depuse 99 de solicitări.

Dintre acestea, 88 de solicitări vizează aprobarea/avizarea a 1.464 de titluri pentru auxiliare  didactice (227 pentru nivelul preșcolar, 790 pentru primar, 316 pentru gimnazial, 130 pentru liceal și 1 pentru postliceal). 

Alte 11 solicitări au ca temă obținerea acordului în vederea utilizării în unitățile de învățământ preuniversitar pentru 3.551 de titluri. În această categorie intră instrumentele destinate dezvoltării competențelor elevilor, elaborate de instituții, societăți științifice recunoscute la nivel național și internațional și/sau publicate de edituri de prestigiu național și internațional (ex.: Academia Română, Consiliul Britanic, Institutul Cervantes, Institutul Goethe, Editurile Oxford, Cambridge etc.).

Comisia constituită prin ordinul de ministru nr. 4.576/09.08.2017 s-a întrunit luni, 9 octombrie 2017, și a decis, în urma analizării cererilor, acordarea dreptului de utilizare de către elevi în procesul instructiv-educativ a titlurilor propuse, conform listei ce va fi publicată pe edu.ro și pe rocnee.eu în data de 11.10.2017

Solicitările privind acordul de utilizare de către cadrele didactice a auxiliarelor curriculare nu fac obiectul prevederilor alin. (3), art. 8 din ordinul de ministru nr. 5.062/26.09.2017, prin urmare vor fi nominalizate în listă cu această observație. Precizăm că pentru pregătirea personală, cadrele didactice au deplina libertate de a se informa și de a folosi orice materiale-suport pe care le consideră utile în procesul instructiv-educativ al preșcolarilor/elevilor, dar care nu constituie obiectul ordinului de ministru nr. 5.062/26.09.2017.

În ceea ce privește auxiliarele didactice pentru care a fost solicitată aprobarea/avizarea în vederea utilizării la grupe/clase de preșcolari/elevi, conform prevederilor  art. 11 din OMEN nr. 5.062/26.09.2017, vor fi constituite comisii care vor verifica respectarea criteriilor de conformitate.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăauxiliare didacticeavizare auxiliareCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației a aprobat contractul și certificatul de pregătire practică pentru elevii din învăţământul dual

9 Octombrie 2017 - 2:37pm
09 Oct 2017

Stagiul de pregătire practică a elevilor din învățământul dual se va desfășura, începând cu anul școlar 2017-2018, în baza contractului de pregătire practică în învăţământul dual, aprobat prin ordinul de ministru nr. 4798/2017 și publicat în Monitorul Oficial nr. 795/6.10.2017. Contractul se încheie între unitatea de învățământ, operatorul economic partener de practică și elevul sau părintele/tutorele/ susținătorul legal instituit al acestuia.

Contractul de pregătire practică din învățământul dual reglementează, printre altele, statutul practicantului, drepturile și obligațiile acestuia, drepturile și obligațiile operatorului economic partener de practică, drepturile și obligațiile unității de învățământ, respectiv modul de evaluare a stagiului. Contractul poate fi completat și cu alte clauze specifice, cu condiția să nu contravină modelului aprobat.

Aceste documente vizează toate activitățile de profil stabilite prin contractul de parteneriat: stagiile de pregătire practică din planul-cadru de învățământ, precum și componenta de pregătire practică săptămânală (instruire și laborator tehnologic) din modulele de specialitate pentru calificarea profesională vizată, convenite a se desfășura la acel operator economic sau în alte spații stabilite de acesta pe baza unor convenții/contracte scrise, pe care le încheie, în acest scop, cu alți operatori economici sau furnizori de formare.

Activitățile realizate în timpul pregătirii practice la operatorul economic sunt evaluate, iar rezultatele se consemnează în certificatul de pregătire practică în învățământul dual, care atestă rezultatele învățării desfășurate de elevi în timpul pregătirii și va fi inclus în portofoliul individual al elevului. Certificatul este semnat și eliberat de unitatea de învățământ în care elevul este înmatriculat, după completarea și semnarea acestuia de către operatorul economic partener de practică.

BIROUL DE COMUNICARE

 

 

Etichete: comunicate de presăînvățământ dualCategorie: Comunicate de presă

Versiunile electronice ale manualelor școlare pentru încă 11 discipline de clasa a V-a, disponibile pe platforma manuale.edu.ro

6 Octombrie 2017 - 6:46pm
06 Oct 2017

Ministerul Educației Naționale a finalizat procedura de încărcare pe platforma manuale.edu.ro a versiunilor electronice (pdf) aferente manualelor școlare pentru 11 materii de clasa a V-a. Titlurile publicate vizează următoarele discipline: Matematică, Limba și literatura română, Limba engleză (limbă modernă 1), Limbă franceză (limbă modernă 2), Limba germană (limbă modernă 1/limbă modernă 2/limbă modernă 1 - studiu intensiv), Biologie, Educație socială, Geografie, Educație plastică, Educație muzicală, respectiv Consiliere și dezvoltare personală. 

În cursul săptămânii viitoare (9-13 octombrie), cadrele didactice își vor exprima opțiunile pentru aceste manuale, urmând ca pe baza acestora Ministerul Educației Naționale să încheie contracte cu editurile furnizoare.

Manualele școlare pentru cele 11 discipline se adaugă celor aprobate în lunile august și septembrie pentru alte 12 discipline. Practic, în acest moment, licitația organizată de Centrul Național de Evaluare și Examinare este la un pas de finalizare, pe rolul Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) aflându-se doar contestațiile privind lotul de manuale pentru disciplina Religie (cultul ortodox).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Videoconferinţă cu inspectorii școlari generali susţinută de ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop

5 Octombrie 2017 - 2:58pm
05 Oct 2017

Ministrul Educaţiei Naţionale, Liviu Marian Pop, a susţinut joi, 5 octombrie, o videoconferinţă cu șefii inspectoratelor școlare județene/ISMB.

Au fost abordate, în principal, chestiuni privind asigurarea manualelor şcolare în anul școlar 2017-2018 și reglementarea utilizării auxiliarelor didactice. Alte subiecte au vizat proiectul de lege a manualului școlar, actualmente supus consultării publice, regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar și demararea procesului de elaborare a noii legi a educaţiei. În acest sens, ministrul Liviu Marian Pop a solicitat identificarea, prin consultări cu profesorii, elevii și părinții, a punctelor tari și punctelor slabe din actuala lege a educației cu scopul de a fundamenta viitoarele decizii.

Cu prilejul Zilei Internaţionale a Educaţiei sărbătorite astăzi, ministrul Liviu Marian Pop a urat multă sănătate şi succes în activitate tuturor copiilor şi personalului din sistemul educaţional.

La videoconferinţă au mai participat secretari de stat şi consilieri din MEN, reprezentanţi ai federaţiilor sindicale din învăţământul preuniversitar, elevilor, studenților şi părinţilor. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Precizări în legătură cu activitatea din unitățile de învățământ preuniversitar în ziua de 5 Octombrie - Ziua Internațională a Educației

3 Octombrie 2017 - 2:18pm
03 Oct 2017

În conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă unic (valabil în anul 2017 la nivel de sector de activitate - învăţământ preuniversitar), încheiat între  Ministerul Educației Naționale și federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ, „părțile (semnatare) convin să sărbătorească pe 5 Iunie - Ziua Învățătorului și pe 5 Octombrie - Ziua Internațională a Educației, organizând împreună, în timpul programului de lucru, manifestări specifice dedicate acestor evenimente”. De asemenea se stipulează că „în perioada desfășurării acestor activități specifice nu se vor presta activitățile prevăzute în fișa postului a fiecărui salariat din învățământ”.

În același sens, articolul 4 din ordinul ministrului Educaţiei Naţionale nr. 3.382/24.02.2017 privind structura anului școlar 2017-2018, stabilește că „unitățile de învățământ vor marca prin activități specifice ziua de 5 octombrie  - Ziua Internațională a Educației și ziua de 5 iunie - Ziua învățătorului”. 

În județele Giurgiu și Brăila, dar și Municipiul București, prin contractele colective de muncă încheiate la nivelul inspectoratelor școlare, în cadrul comisiilor paritare, ziua de 5 Octombrie a fost declarată nelucrătoare. În celelalte județe, activitatea se va desfășura potrivit celor menționate anterior. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Întrevederea ministrului Educației Naționale, Liviu Marian Pop, cu omologul său din Turkmenistan, Purli Agamyradov

3 Octombrie 2017 - 10:44am
03 Oct 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu-Marian Pop, s-a întâlnit marți, 3 octombrie, cu omologul său din Turkmenistan, Purli Agamyradov. Vizita ministrului turkmen are loc în contextul aniversării a 25 de ani de relații bilaterale între România și Turkmenistan.

Cu acest prilej, a fost semnat Programul de cooperare în domeniul educației pentru perioada 2017-2022, care prevede acordarea de 30 de burse în reciprocitate, promovarea cooperării în domeniul învățământului superior și al învățământului profesional și tehnic, precum și posibilitatea deschiderii unor lectorate de limbă și literatură română în Turkmenistan, respectiv limbă turkmenă în România.

Cei doi miniștri au subliniat calitatea dialogului bilateral în domeniul educației, exprimându-și speranța că această vizită va contribui la îmbunătățirea cooperării în beneficiul celor două sisteme de învățământ. În cadrul întâlnirii, a avut loc și un schimb de informații cu privire la cele mai recente măsuri adoptate în cadrul reformelor din domeniul educației din cele două țări și au fost discutate obiectivele și oportunitățile cooperării în perioada următoare.

Doresc să vă asigur de întregul nostru sprijin pentru continuarea bunei colaborări, atât prin extinderea proiectelor existente, cât și prin valorificarea unor noi oportunități de cooperare în domeniul educației”, a declarat ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop.

În vizita întreprinsă în România în intervalul 1-3 octombrie, ministrul turkmen al Educației a fost însoțit de rectorul Universității Internaționale pentru Științe Umaniste și Dezvoltare, Esen Aydogdyev, și de rectorul Universității Turkmene de Agricultură „S. A. Nyyazov”, Dovletgeldi Myradov. Delegația s-a întâlnit și cu reprezentanții Universității Petrol-Gaze din Ploiești, ai Universității Politehnica din București și ai Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Opt premii la Olimpiada Internațională de Limba Franceză 2017

2 Octombrie 2017 - 7:30pm
02 Oct 2017

La a treia ediție a Olimpiadei Internaționale de Limba Franceză (Aghveran, Armenia, 25-30 septembrie) elevii români au obținut opt premii.

La proba scrisă individuală (nivel B2), Ana-Maria Vieru (Colegiul Național „Grigore Moisil” din Onești, județul Bacău) a fost distinsă cu premiul I, în timp ce la proba scrisă individuală (nivel B1), Irina-Nicoleta Păun (Colegiul Național „Gheorghe Murgoci” din Brăila) a obținut premiul al III-lea.

La proba orală pe echipe (nivel B1) au fost înregistrate următoarele rezultate: Irina - Nicoleta Păun - premiul I, Darius-Constantin Avrigeanu (Școala Centrală din București) - premiul al II-lea și Ioana Adelina Ralea (Colegiul Național „Cuza Vodă” din Huși, județul Vaslui) - premiul al III-lea.

La proba orală pe echipe corespunzătoare nivelului B2, componenții lotului României au reușit să obțină un premiu I prin Maria Bebec (Colegiul Național „Traian” din Drobeta Turnu-Severin) și două premii II prin Andreea Florea (Colegiul Național „Mihai Eminescu” din București) și Ana-Maria Vieru (Colegiul Național „Grigore Moisil” din Onești, județul Bacău).

Toți membrii echipei sunt laureați ai olimpiadei de limba franceză-etapa națională 2017 (clasele a X-a - a XI-a).

Concursul a reunit elevi cu performanțe la limba franceză din 6 țări membre ale Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF): Albania, Armenia, Bulgaria, Macedonia, Republica Moldova și România.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației a încheiat acorduri-cadru privind tipărirea de manuale școlare pentru încă 10 discipline aferente clasei a V-a

2 Octombrie 2017 - 3:28pm
02 Oct 2017

Ministerul Educației Naționale a semnat o nouă serie de acorduri-cadru cu editurile declarate câștigătoare la licitația pentru achiziția de manuale școlare destinate elevilor de clasa a V-a. Acordurile-cadru au ca obiect manuale pentru 10 discipline: Limba și literatura română, Limba engleză (limbă modernă 1), Limbă franceză (limbă modernă 2), Limba germană (limbă modernă 1/limbă modernă 2/limbă modernă 1 - studiu intensiv), Biologie, Educație socială, Geografie, Educație plastică, Educație muzicală, respectiv Consiliere și dezvoltare personală. 

Semnarea acestor documente survine în urma rezoluțiilor formulate de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) pe tema contestațiilor depuse de editurile care au luat parte la licitația organizată de Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) în cursul acestui an.

Manualele școlare pentru cele 10 discipline se adaugă celor aprobate în lunile august și septembrie pentru alte 12 discipline. În acest moment mai sunt pe rolul forului de resort doar contestațiile privind loturile de Matematică și Religie (cultul ortodox).

În cursul acestei săptămâni editurile vor depune la CNEE manualele aprobate alături de versiunile lor digitale. Ulterior, acestea vor fi încărcate pe platforma manuale.edu.ro, iar până la data de 13 octombrie, cadrele didactice își vor exprima opțiunile pe baza cărora Ministerul Educației Naționale va semna contractele cu editurile furnizoare. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Declarație de presă susținută de ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop (28 septembrie)

28 Septembrie 2017 - 3:48pm
28 Sep 2017

Subiecte

  • Consultări cu ministrul ucrainean al Educației
  • Utilizarea și omologarea auxiliarelor
  • Editura Didactică și Pedagogică va edita manuale școlare
  • Proiectul de lege al manualului a intrat în debatere publică

1. Vizita în Ucraina, legată de implementarea noii Legi a educației din Ucraina, care afectează minoritățile

Pe 27 septembrie, am discutat, la Kiev, cu doamna Lilia Grinevich, ministrul Educației și Științei din Ucraina, despre situația asigurării dreptului la educație pentru minoritatea românească din această țară. După cum știți, acest drept a fost drastic limitat de noua lege a educației, adoptată de parlamentul ucrainean.

În cadrul întâlnirii, mi-am exprimat îngrijorarea cu privire la situația școlilor si liceelor cu predare în limba română din Ucraina și am solicitat menținerea drepturilor existente pentru etnicii români din Ucraina.

De asemenea, am atras atenția că protecția, la standarde internaționale, a drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale, în particular a minorității române din Ucraina, este un fundament al construcției democratice în spiritul valorilor europene îmbrățișate de poporul ucrainean, fără de care nu este posibil, între altele, avansul către obiectivul de aderare la Uniunea Europeană, fixat de autoritățile ucrainene.

Solicitarea noastră, inclusiv a mea, a fost ca, înainte de toate, partea ucraineană să solicite un punct de vedere din partea Comisiei Europene pentru Democrație prin Drept (Comisia de la Veneția) a Consiliului Europei și Înaltul Comisar al OSCE pentru Minorități Naționale. Din păcate, după cum știți, președintele ucrainean a promulgat deja legea, iar autoritățile noastre sunt, în prezent, obligate să adopte alte căi diplomatice.

În cadrul aceleiași întâlniri, am solicitat explicații cu privire la modul în care autoritățile ucrainene au în vedere implementarea legii fără a afecta învățământul actual în limba maternă - română.

Vă informez că românii din Ucraina au adresat numeroase petiții autorităților de la Kiev și au solicitat, de asemenea, autorităților române soluții care să prevină procesul de pierdere identitară. Asociații ale românilor din Ucraina au transmis memorii și scrisori deschise instituțiilor românești (Președinție, Guvern, Parlament) și internaționale (Înaltul Comisar OSCE pentru Minorități Naționale), solicitând ajutorul în problema îngrădirii dreptului minorității românești de a studia în limba maternă. Învățământul în limba română era deja afectat, prin reducerea numărului de unități de învățământ, coroborat cu reforma administrativă și cu absența unei clarități privind conceptul de „localități locuite compact de minorități” - determinat de procesul de descentralizare și reformare administrativă a Ucrainei. În conformitate cu datele deținute de autoritățile române, în regiunea Cernăuți își desfășoară activitatea 63 de școli cu predare în limba română, dintre care 3 licee și 19 școli cu predare mixtă (clase de limba română și clase de limba ucraineană). În regiunea Transcarpatia își desfășoară activitatea 12 școli si 1 liceu cu predare în limba română și 1 școală cu predare mixtă. În regiunea Odesa, nicio școală nu figurează ca având predare în limba română, în schimb există unități de învățământ cu predare în așa-numita „limbă moldovenească”.

Față de Ucraina, România respectă dreptul la educație în limba maternă a minorităților naționale. Potrivit legii românești, persoanele aparținând minorităților naționale au dreptul să studieze și să se instruiască în limba maternă, la toate nivelurile, tipurile și formele de învățământ preuniversitar. Practic, în sistemul românesc de învățământ, sunt organizate studii în 15 limbi materne, inclusiv limba ucraineană.

În anul școlar 2016-2017, în România am avut 2.000 de școli și 180.000 de copii care au învățat exclusiv în limba lor maternă (maghiară, germană, ucraineană, romani, slovacă, sârbă, cehă, croată, italiană și turcă). Pe lângă aceștia, alți 42.000 de copii au studiat limba maternă în unități de învățământ organizate în limba română (limbile materne studiate: armeană, bulgară, greacă, italiană, polonă, romani, rusă, cehă, croată, germană, maghiară, sârbă, slovacă, turcă și ucraineană).

Copiii aparţinând minorităţii ucrainene au posibilitatea să studieze în limba ucraineană maternă sau disciplina limba ucraineană maternă în cele peste 90 de unităţi şcolare din localităţile în care ucrainenii reprezintă o pondere semnificativă din populația totală a localității respective, din judeţele: Maramureş, Suceava, Timiş, Caraş-Severin, Arad, Botoşani, Satu Mare şi Tulcea.

Învățământul în limba maternă  a fost organizat de ISJ Maramureș, ISJ Suceava, ISJ Timiș, ISJ Caraș Severin, ISJ Satu Mare, ISJ Botoșani pentru un număr total de 1.759 de elevi. Studiul limbii materne a fost organizat de ISJ Maramureș, ISJ Suceava, ISJ Timiș, ISJ Caraș-Severin, ISJ Satu Mare, ISJ Botoșani, ISJ Arad, ISJ Tulcea pentru un număr total de 5.825 de elevi.

Partea ucraineană a propus să se studieze 80% în limba română la clasele I-IV, în proporție de 65-75% la clasele V-VI, 50-70% la clasele VII-IX și 20-30% la clasele X-XII. Partea română a propus procente mai mari și în acest moment există o negociere între cele două părți.

Situația din România în ceea ce privește învățământul în limbile minorităților naționale prevede în planul-cadru următoarele:

- în învățământul primar, dintr-un număr total de 24 de ore, 4 sunt alocate limbii și literaturii române, adică aprox. 17%.

- în învățământul gimnazial, se alocă dintr-un număr total de 30 de ore, 4 ore pentru limba și literatura română, adică aprox 13%.

- în învățământul liceal, elevii studiază 4 ore de limba și literatura română, dintr-un total de 28 de ore, în procente însemnând aprox 14%.

2. A fost reglementată utilizarea și omologarea auxiliarelor școlare

Am aprobat Metodologia-cadru privind reglementarea utilizării auxiliarelor didactice în unitățile de învățământ preuniversitar, respectiv Metodologia-cadru privind asigurarea omologării utilizării mijloacelor de învățământ în învățământul preuniversitarCele două ordine urmează să fie publicate în Monitorul Oficial.

Începând cu data publicării în Monitorul Oficial a ordinului ce reglementează utilizarea auxiliarelor didactice în unitățile de învățământ preuniversitar, timp de 10 zile vor fi depuse la Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE), în format electronic, propunerile de auxiliare didactice. După această perioadă, în termen de 30-60 de zile, comisiile de evaluare și avizare vor stabili ce auxiliare didactice îndeplinesc criteriile de conformitate prevăzute de metodologie, conform unei proceduri ce va fi disponibilă pe site-ul CNEE. Lista auxiliarelor didactice (aprobate prin ordin al ministrului sau avizate prin decizia secretarului de stat cu atribuții în domeniu) va fi publicată, de asemenea, pe site-ul CNEE. Din acel moment, acestea vor putea fi utilizate în unitățile de învățământ preuniversitar.

În același context, doresc să vă informez că, în Monitorul Oficial nr. 762/25 septembrie 2017, a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 683/21.09.2017 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.401/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Centrului Național de Evaluare și Examinare. Prin acest act normativ adoptat de Executiv, Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) a primit atribuții în domeniul avizării/evaluării auxiliarelor didactice.

3. Editura Didactică și Pedagogică va fi reorganizată și va edita manuale școlare

Guvernul României, la inițiativa Ministerului Educației Naționale, va decide ca sarcina publicării manualelor școlare să fie asumată de către Ministerul Educației Naționale prin Editura Didactică și Pedagogică și tipărirea la Monitorul Oficial după avizarea Consiliului Concurenței.

Societatea Editura Didactică și Pedagogică S.A. va fi înființată ca societate comercială pe acțiuni, de interes național, cu capital integral de stat, în subordinea Ministerului Educației, prin reorganizarea Regiei Autonome Editura Didactică și Pedagogică.

Societatea Editura Didactică și Pedagogică SA va avea ca obiect principal de activitate editarea de:

  • Manuale școlare pentru învățământul preșcolar, primar, gimnazial, liceal și postliceal, în limba română și în limbile minorităților naționale, și alte lucrări pentru învățământul preșcolar și universitar;
  • Manuale pentru școli profesionale și de maiștri; tratate, lucrări de metodică și de pedagogie; lucrări în sprijinul învățământului pentru perfecționarea profesorilor și pentru activități individuale ale elevilor și studenților, originale și traduceri din alte limbi;
  • Materiale grafice în domeniul mijloacelor de învățământ, precum și alte lucrări necesare învățământului.

Societatea Editura Didactică și Pedagogică SA va realiza manualele școlare la solicitarea directă a Ministerului Educației Naționale, pe bază de contract. Complementar, Societatea Editura Didactică și Pedagogică poate desfășura și alte activități conexe pentru realizarea obiectului său de activitate.

Societatea va fi condusă de adunarea generală a acționarilor, constituită din reprezentanții Ministerului Educației Naționale, și de către un consiliu de administrație format din cinci membri. Reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor și membrii Consiliului de administrație ai Societății vor fi numiți și eliberați din funcție prin ordin al ministrului Educației Naționale. Conducerea executivă a Societății va fi asigurată de un director general.

Cu privire la cei 180 000 de elevi din actuala clasă a 5-a, precizez următoarele:

- când au fost în clasa a IV-a, anul școlar 2016/2017, licitația a fost deschisă în 05.09.2015 și finalizată în 25.08.2016, ultimele manuale fiind distribuite în 19.12.2016 (adică aproape la finalul semestrului I)

Situația loturilor ofertate și neofertate arată astfel:

*LOTURI OFERTATE 2014 - clasele I - II: 12

 LOTURI NEOFERTATE 2014 - clasele I - II: 12

LOTURI OFERTATE 2015 - clasele I-III: 23

LOTURI NEOFERTATE 2015 - clasele I - III: 104

LOTURI OFERTATE 2016 - clasa a IV-a: 13

LOTURI NEOFERTATE 2016 - clasa a IV-a- 39

LOTURI OFERTATE 2016 - clasele I-III minorități: 11

LOTURI NEOFERTATE 2016 - clasele I-III minorități: 96

*LOTURI OFERTATE 2017-clasa a V-a: 26

LOTURI NEOFERTATE 2017- clasa a V-a: 84

TOTAL OFERTATE- 47

TOTAL NEOFERTATE- 239

*neadunate, lăsate separat

Am înțeles mesajul editurilor, dar nu voi persista în eroarea de a nu asigura manuale la timp.

4. Proiectul legii manualului școlar a intrat în consultare publică

Am lansat marți, 26 septembrie, în consultare publică, proiectul legii manualului școlar. După cum știți, elevii din învățământul de stat beneficiază de manuale școlare gratuite, costurile fiind suportate în întregime de Ministerul Educației.  

După modificarea programelor școlare, ministerul s-a confruntat cu diverse probleme legate de asigurarea manualelor școlare pentru elevi. Anul acesta, din cauza contestațiilor la licitații, foarte multe discipline nu au încă manuale. La unele dintre acestea, nu avem încă nici măcar o ofertă. În anii trecuți, ministerul s-a confruntat cu probleme similare.

Ministerul nu este proprietarul produselor pe care le plătește, în cazul de față al manualelor școlare, indiferent de format. Proprietari sunt editurile, și numai acordul acestora permite modificarea lor în concordanță cu programa școlară.

De importanță deosebită este că această Lege a manualului școlar contribuie în mod eficient la îndeplinirea unui obiectiv de securitate națională, și anume „dezvoltarea consolidată, durabilă și adaptată schimbărilor sociale ale marilor sisteme publice (sănătate, educație, protecție socială)”, diminuând unul dintre riscurile identificate în Strategia Națională de Apărare a Țării, și anume cel al deficiențelor din sistemul național de educație.  

Ca bun de interes public, întrucât este destinat funcționării unui serviciu public, în speță, sistemul de educație, manualul școlar este achiziționat din fonduri provenite de la bugetul de stat respectând principiul eficienţei, în baza căruia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale maxime prin gestionarea resurselor existente. 

În situația în care manualul devine bun de interes public, MEN achiziționează conținutul/ conceptul de la autori, iar manualul (ca manuscris, pdf și în variantă digitală interactivă) intră în patrimoniul MEN.

Trebuie spus că noul curriculum obligă la realizarea unor noi manuale școlare pentru minoritățile naționale. Editurile nu se angajează să editeze aceste manuale școlare pentru minoritățile naționale (în varianta tipărită și digitală) pentru că tirajul este foarte mic, iar costurile se ridică la sume destul de mari. O altă cauză este și caietul de sarcini, care prevede traducerea integrală a proiectului de manual. La această situație s-a ajuns și datorită neparticipării editurilor la licitațiile organizate de M.E.N., prin C.N.E.E., pentru achiziționarea de manuale școlare, motivele fiind în prinicipal tirajul redus, lipsa specialiștilor pentru realizarea formei digitale a manualelor școlare în limbile minorităților naționale și costul ridicat al acestora.

În urma consultării publice, Ministerul Educației Naționale va transmite spre aprobare Parlamentului României varianta finală a proiectului. Sugestiile, propunerile și opiniile celor interesați pot fi trimise pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro.

București,

28 septembrie

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Declarație de presă a ministrului Liviu Marian Pop (joi, 28 septembrie, ora 13:30)

27 Septembrie 2017 - 6:24pm
27 Sep 2017

Ministrul Liviu Marian Pop va susține joi, 28 septembrie, ora 13:30, o declarație de presă referitoare la recenta întâlnire cu ministrul Educației și Științei din Ucraina, Lilia Grinevich. De asemenea, vor fi abordate o serie de chestiuni privind proiectul de lege a manualului școlar, respectiv regimul auxiliarelor didactice.

Evenimentul se va desfăşura la sediul MEN (str. General Berthelot 28-30, sector 1, etajul 1/Sala de Consiliu). 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Întrevederea ministrului Liviu Marian Pop cu ministrul Educației și Științei din Ucraina, Lilia Grinevich

27 Septembrie 2017 - 6:22pm
27 Sep 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu-Marian Pop, a avut miercuri, 27 septembrie, la Kiev, o întrevedere cu ministrul Educației și Științei din Ucraina, Lilia Grinevich, la invitația părții ucrainene. Vizita a avut loc în contextul adoptării Legii învățământului (Legea 3419-D) de către Rada Supremă a Ucrainei, act normativ promulgat ulterior de președintele acestei țări.

Ministrul Liviu Marian Pop și-a exprimat îngrijorarea cu privire la situația școlilor și liceelor cu predare în limba română din Ucraina și a solicitat menținerea drepturilor existente pentru etnicii români la nivelul anterior promulgării legii. Cu acest prilej, a atras atenția asupra necesității de a asigura protecția, la standarde internaționale, a drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale, în particular a minorității române din Ucraina, așa cum a fost cerută și de Parlamentul României în Declarația nr. 2/2017 referitoare la adoptarea Legii Educației în Parlamentul de la Kiev.

În același timp, ministrul român al Educației a solicitat omologului său explicații cu privire la modul în care autoritățile ucrainene văd implementarea legiI fără a afecta implicit învățământul în limba maternă - română, arătându-și dezamăgirea că dialogul și consultările cu reprezentanții minorității române din Ucraina nu s-au concretizat în prevederi care să asigure un învățământ de calitate în limba maternă. „În aprecierea noastră, obiectivul consolidării învățării limbii oficiale a statului ucrainean ar fi putut fi atins prin modalități mai puțin restrictive și intruzive în ceea ce privește drepturile persoanelor aparținând minorităților naționale din Ucraina, în mod specific prin consolidarea componentei învățării limbii ucrainene în sistemul educațional actual și în rețeaua actuală de școli ale minorităților”, a afirmat ministrul Liviu Marian Pop. 

În cadrul discuțiilor ministrul român al Educației a reiterat solicitarea României ca autoritățile de la Kiev să ceară opinia Comisiei Europene pentru Democrație prin Drept (Comisia de la Veneția), Consiliului Europei și Înaltului Comisar al OSCE pentru Minorități Naționale, respectarea standardelor internaționale și a angajamentelor asumate de Ucraina fiind extrem de importantă. Acesta a asigurat partea ucraineană de întreaga disponibilitate de a efectua vizite comune în școli cu predare în limba română din Odesa, Cernăuți și Transcarpatia pentru a vedea nemijlocit modalitatea de aplicare a noului act normativ.

Reforma educației este esențială pentru modernizarea unei societăți, însă restrângerea unor drepturi existente, iar aici vorbim concret de drepturile etnicilor români, nu reflectă spiritul și ambițiile europene ale Ucrainei”, a conchis ministrul Liviu Marian Pop.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Au fost aprobate metodologiile-cadru de reglementare a utilizării auxiliarelor didactice în învățământul preuniversitar și de omologare a mijloacelor de învățământ

26 Septembrie 2017 - 6:20pm
26 Sep 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, a aprobat prin ordin, Metodologia-cadru privind reglementarea utilizării auxiliarelor didactice în unitățile de învățământ preuniversitar, respectiv Metodologia-cadru privind asigurarea omologării utilizării mijloacelor de învățământ în învățământul preuniversitar. Cele două ordine urmează să fie publicate în Monitorul Oficial.

Începând cu data publicării în Monitorul Oficial a ordinului ce reglementează utilizarea auxiliarelor didactice în unitățile de învățământ preuniversitar, timp de 10 zile vor fi depuse la Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE), în format electronic, propunerile de auxiliare didactice.

După această perioadă, în termen de 30-60 de zile, comisiile de evaluare și avizare vor stabili ce auxiliare didactice îndeplinesc criteriile de conformitate prevăzute de metodologie, conform unei proceduri ce va fi disponibilă pe site-ul CNEE. Lista auxiliarelor didactice (aprobate prin ordin al ministrului sau avizate prin decizia secretarului de stat cu atribuții în domeniu) va fi publicată, de asemenea, pe site-ul CNEE. Din acel moment, acestea vor putea fi utilizate în unitățile de învățământ preuniversitar.

În același context, vă informăm că în Monitorul Oficial nr. 762/25 septembrie 2017 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 683/21.09.2017 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.401/2009 privind înființarea, organizarea și funcționarea Centrului Național de Evaluare și Examinare. Prin acest act normativ adoptat de Executiv, Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) a primit atribuții în domeniul avizării/evaluării auxiliarelor didactice.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Precizările Ministerului Educației Naționale pe tema proiectului de ordin privind aprobarea domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare corelate cu sectoarele economice cu potențial de creștere în România

26 Septembrie 2017 - 4:51pm
26 Sep 2017

Ca urmare a diverselor speculații lansate în spațiul public pe tema proiectului de ordin privind aprobarea domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare corelate cu sectoarele economice cu potențial de creștere în România, Ministerul Educației Naționale face o serie de precizări.

În primul rând, afirmațiile sunt neconforme cu realitatea. De asemenea, trebuie făcută o distincție necesară și obligatorie între actele normative invocate în luările de poziție ale unor politicieni. Astfel, actele normative referitoare la domeniile și specializările/programele de studii universitare corelate cu sectoarele economice cu potențial de creștere în România sunt următoarele:

  • Hotărârea de Guvern nr. 929 din 21 octombrie 2014 privind aprobarea Strategiei naţionale de cercetare, dezvoltare şi inovare 2014-2020 (prin care este vizată susţinerea specializărilor inteligente, prin concentrarea resurselor în domenii de cercetare şi inovare cu relevanţă economică şi cu potenţial de cercetare – dezvoltare demonstrat),
  • Hotărârea de Guvern nr. 775/2015 privind aprobarea Strategiei naţionale pentru competitivitate 2015-2020 (prin care sunt identificate 10 sectoare economice cu potenţial competitiv care se corelează cu domeniile de specializare inteligentă identificate în Strategia naţională de cercetare, dezvoltare şi inovare 2014 - 2020),
  • Proiectul de ordin al ministrului Educației Naționale privind aprobarea domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare corelate cu sectoarele economice cu potențial de creștere în România.

În același timp, având in vedere prevederile unor documente-cadru (Acordul de Parteneriat intre Romania și Comisia Europeană, Programul Operațional Capital Uman 2014-2020 și Strategia Națională pentru Învățământ Terțiar 2015 – 2020) a fost necesară corelarea  domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare cu sectoarele economice cu potențial de creștere în România. În acest sens, Ministerul Educației Naționale a solicitat în luna februarie 2017, tuturor instituțiilor de învățământ superior acreditate să completeze și să transmită listele domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare corelate cu sectoarele economice cu potențial de creștere în România.

În baza răspunsurilor transmise de către instituțiile de învățământ superior, MEN a elaborat proiectul de ordin privind aprobarea domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare corelate cu sectoarele economice cu potențial de creștere în România. Proiectul a fost supus consultării publice pe site-ul ministerului în data de 7 august 2017, universitățile și Consiliul Național al Rectorilor (CNR) fiind notificate în legătură cu acest lucru.

Observațiile comunicate până la data de 16.08.2017 au fost integrate în proiectul de ordin, varianta corectată fiind transmisă spre consultare Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) și Autorității Naționale pentru Calificări (ANC). Punctele de vedere ale acestor instituții au fost integrate în proiectul de ordin, versiunea actualizată a acestuia urmând a fi prezentată și discutată în cadrul Reuniunii CNR (6 – 8 octombrie 2017).

Pe de altă parte, Hotărârea de Guvern privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare şi a structurii instituţiilor de învăţământ superior pentru anul universitar 2017 – 2018 este un act normativ care conține toate specializările/programele de studii propuse în vederea autorizării de funcționare provizorie și acreditare de Agenția Română de Asigurare a Calităţii în Învățământul Superior (ARACIS), pe baza evaluărilor externe. Actualmente este în vigoare HG nr. 140/2017, cu modificările și completările ulterioare. HG nr. 376/2016 a fost valabilă doar pentru anul universitar 2016 – 2017.

Numărul total de locuri finanțate de la bugetul de stat pe cicluri de studii universitare (cifra de școlarizare) se aprobă prin hotărâre de guvern (pentru anul în curs este în vigoare HG nr. 136/2017), iar Ministerul Educației Naționale repartizează instituțiilor de învățământ superior locurile finanțate de la bugetul de stat. Ulterior, acestea sunt alocate de universități, în baza autonomiei universitare și a strategiei instituționale, prioritar spre acele domenii care asigură dezvoltarea sustenabilă şi competitivă a societăţii, iar în interiorul domeniului, prioritar, celor mai bine plasate programe în ierarhia calităţii acestora.

În plus, având în vedere ierarhia actelor normative, un ordin de ministru este un act normativ de nivel inferior și nu poate modifica sau înlocui o hotărâre de guvern.

***

Alte informații referitoare la documentele-cadru mai sus menționate

* Acordul de Parteneriat dintre România și Comisia Europeană stabilește prioritățile de investiții din Fondurile Europene Structurale și de Investiții 2014-2020 (FESI) pentru a răspunde nevoilor de creștere ale sectoarelor potențial competitive, precum și ale sectoarelor tradiționale care au potențial de creștere;

* Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. În diagnoza realizată în preambulul stabilirii priorităților de investiții sunt identificate două probleme cu care se confruntă România: 1) angajatorii nu sunt motivați să investească în creșterea competențelor angajaților și 2) există deficit de competențe în domenii-cheie pentru dezvoltarea competitivă, deficit ce poate  fi ameliorat prin investiții în formarea resurselor umane în domeniile prioritare identificate prin documentele strategice naționale(SNC și SNCDI);

* Strategia Națională pentru Învățământ Terțiar 2015 - 2020 recunoaște contribuția importantă pe care universitățile o au în specializarea forței de muncă, în dezvoltarea economică și încurajarea activităților de cercetare – inovare, dar recomandă ca investițiile din învățământul superior să fie direcționate către creșterea capacitații universităților de a anticipa și a răspunde cerințelor pieței privind standardele și calitatea academică. De asemenea, recomandă dezvoltarea de noi programe, beneficiind de tehnologie modernă și echipamente pentru a oferi studenților competențe cros-disciplinare, cu prioritate în domenii cu potențial de creștere care contribuie la creșterea angajabilității absolvenților învățământului superior în sectoare competitive și cu specializări inteligente. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Consultare publică privind proiectul legii manualului școlar

26 Septembrie 2017 - 1:29pm
26 Sep 2017

Ministerul Educației Naționale a lansat marți, 26 septembrie, în consultare publică, proiectul legii manualului școlar. Obiectivul actului normativ îl reprezintă reglementarea regimului manualului şcolar în învăţământul preuniversitar.

În accepțiunea proiectului de lege, manualul şcolar este un bun de interes public, principalul instrument de lucru al elevului și reflectă lectura personalizată a programei, efectuată de echipele de autori, potrivit diverselor contexte de învățare și grupuri-țintă.

Elaborarea manualelor școlare se realizează de autori/grupuri de autori, în urma unor selecții de manuscrise prin proceduri transparente, în vederea asigurării calității științifice. Selecția va fi operată de grupuri de experți ai Centrului Național de Evaluare și Examinare și ai Institutului de Științe ale Educației. Ulterior, MEN va achiziţiona conceptul/conţinutul manualului şcolar de la autori/grupurile de autori.

Elaborarea manualelor școlare se realizează în oricare dintre următoarele situații:

a) apariția unor modificări la nivelul curriculumului național și introducerea unor discipline/module de pregătire noi;

b) aprobarea unor programe școlare noi pentru anumite discipline/module de pregătire;

c) existența unor discipline/module de pregătire fără manuale școlare aprobate;

d) efectuarea de modificări de minimum 25% la nivelul programelor școlare pentru anumite discipline/module de pregătire.

Înainte de retipărire, fiecare manual va fi reevaluat de grupuri de experți. Aceeași procedură de reevaluare este obligatorie anual și pentru manualele în format pdf și în variantă digitală interactivă.

Reamintim că, potrivit Legii Educației Naționale nr. 1/2011, Ministerul Educaţiei Naţionale are obligația de a asigura manuale şcolare în conformitate cu programele şcolare în vigoare, atât pentru învățământul de stat, cât și pentru învățământul particular obligatoriu acreditat/autorizat.

În urma consultării publice, Ministerul Educației Naționale va transmite spre aprobare Parlamentului României varianta finală a proiectului.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăproiect lege manual școlarCategorie: Comunicate de presă

Întrevederea ministrului Educației Naționale, Liviu Marian Pop, cu Tibor Navracsics, comisarul european pentru educație, cultură, tineret și sport

25 Septembrie 2017 - 2:39pm
25 Sep 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, participă în perioada 25-26 septembrie 2017, la ediția a treia a Global Education Industry Summit (Summitul mondial al sectorului educațional). Evenimentul are ca temă de dezbateri „Școlile la intersecția cu inovația în orașe și regiuni” și este organizat în Luxemburg de Comisia Europeană, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și Ministerul Educației, Copilului și Tineretului din Luxemburg.

În marja acestui summit, ministrul Liviu Marian Pop a avut o întrevedere bilaterală cu Tibor Navracsics, comisarul european pentru educație, cultură, tineret și sport. Obiectivul întrevederii l-a constituit explorarea mijloacelor de cooperare în perspectiva deținerii de către România, în intervalul 1 ianuarie - 30 iunie 2019, a Președinției Consiliului Uniunii Europene.

Demnitarul român a subliniat interesul țării noastre pentru o colaborare strânsă cu serviciile Comisiei Europene, în vederea stabilirii corespondenței dintre prioritățile Președinției României și cele ale Comisiei Europene. În acest sens, ministrul Liviu Marian Pop a evidențiat prioritatea principală a Președinției române, respectiv competențele, cu accent pe competențele digitale și lingvistice, în contextul mai larg al Noii Agende pentru competențe în Europa.

De asemenea, ministrul român a exprimat intenția Ministerului Educației Naționale de a organiza la Bruxelles, în contextul participării la Consiliul Educație din noiembrie 2017, o întâlnire pregătitoare pentru programul TRIO-ului România–Finlanda-Croația, la care vor fi invitați și reprezentanți ai Comisiei Europene.

Comisarul european a apreciat inițiativa MEN și a adresat, la rândul său, o invitație ministrului Liviu Marian Pop de a participa la prima reuniune la nivel înalt privind educația, care se va desfășura în 25 ianuarie 2018, la Bruxelles, și va avea ca teme competențele de bază ale tinerilor din Europa, nevoia urgentă de a soluționa problema inegalităților în sistemele de învățământ și necesitatea unor investiții mai mari în educație.

Global Education Industry Summit este o platformă de dialog între miniștrii educației și industria globală de profil, reprezentată de lideri ai sectorului privat, recunoscuți ca inovatori în domeniul educațional, pentru a discuta scopul și strategiile în educație.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Declarație de presă a ministrului Liviu Marian Pop (vineri, 22 septembrie, ora 12:30)

21 Septembrie 2017 - 5:38pm
21 Sep 2017

Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, va susține vineri, 22 septembrie, ora 12:30, o declarație de presă referitoare la activitățile aflate pe agenda Ministerului Educației Naționale în domeniul învățământului preuniversitar.

Evenimentul se va desfăşura la sediul MEN (str. General Berthelot 28-30, sector 1, etajul 1/Sala de Consiliu).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Pagini